Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024, 8:03:22 μμ
Σάββατο, 18 Φεβρουαρίου 2017 20:50

Η Ποιότητα στην Υγεία είναι Επένδυση: Η Μεθοδολογία Έξι Σίγμα στο Νοσοκομείο Παπαγεωργίου

Γράφει ο Ιωάννης Μ. Αρκούδας MBA, MSc in Logistics
(Απόσπασμα Διπλωματικής
Εργασίας). 

 

Σε αυτούς τους δύσκολους και χαλεπούς καιρούς, ο διεθνής ανταγωνισμός επιβάλλει στις σύγχρονες επιχειρήσεις να είναι ευέλικτες και προσαρμοσμένες στη νέα τάξη πραγμάτων. Για το λόγο αυτό, οι περισσότερες βιομηχανικές επιχειρήσεις και Οργανισμοί χρησιμοποιούν την Ποιότητα για να πετύχουν την επιχειρησιακή τελειότητα (business excellence) και την μέγιστη ικανοποίηση των πελατών τους. Μέσα σε αυτό το διαρκώς μεταβαλλόμενο περιβάλλον, η εμφάνιση της Πολιτικής Ποιότητας Έξι Σίγμα (Six Sigma Methodology) έχει προσελκύσει αρκετούς οργανισμούς από τον τομέα των υπηρεσιών, και συγκεκριμένα αυτών της Υγείας.


Η προαγωγή των υπηρεσιών Υγείας επιτυγχάνεται μόνο μέσα από την δημιουργία μιας εφικτής διαδρομής προς την Ποιότητα, προκειμένου να βελτιωθεί η αποδοτικότητα και βελτιστοποίηση των υπηρεσιών στον πληθυσμό, εστιάζοντας κυριώς στην διάγνωση, την θεραπεία, την αποκατάσταση και την εκπαίδευση των ασθενών.
Λίγα λόγια για την Μεθοδολογία Έξι Σίγμα, η οποία είναι μια επιχειρησιακή φιλοσοφία που δείχνει πόσο καλά εκτελείται μια διαδικασία προκειμένου ένα προϊόν ή μια υπηρεσία να πετύχει συνεχή βελτίωση (Continuous Improvement). Ακόμη, είναι ένα σύνολο στατιστικών και ποιοτικών εργαλείων που μετρά μια διαδικασία με τον πλέον μοναδικό τρόπο στοχεύοντας στην μείωση των ελαττωμάτων κατά 3.4 φορές ανά ένα εκατομμύριο ευκαιρίες (DPMO).  
Αναμφίβολα, ο ρόλος του Έξι Σίγμα στις υπηρεσίες Υγείας έχει αυξηθεί κατακόρυφα τα τελευταία χρόνια, καθώς ολοένα και περισσότεροι φορείς ξεκίνησαν να χρησιμοποιούν σχόλια και πεποιθήσεις ασθενών, ως βάση για την παροχή κινήτρων εξαιρετικής ποιότητας και τη συνεχή βελτίωση στη συνολική οργανωτική απόδοση.
Η δημιουργία ενός Έξι Σίγμα Προγράμματος απαιτεί στρατηγικό όραμα, υπομονή και σκληρή δουλειά προκειμένου να επιτευχθεί μακροπρόθεσμη επιτυχία. Πως μπορεί να αποτυπωθεί όμως μέσα στις διαδικασίες του Νοσοκομείου; Εύκολα, καθώς οι στρατηγικοί στόχοι του Νοσοκομείου Παπαγεωργίου είναι η αύξηση της ικανοποίησης των ασθενών, η μείωση του κόστους και η αύξηση της παραγωγικότητας των εργαζομένων.
Η υιοθέτηση της Μεθοδολογίας Έξι Σίγμα από το Νοσοκομείο οδηγεί στην:
 Οριοθετηση απλών, μετρήσιμων και εφικτών στόχων που συνδέονται με την βελτίωση της απόδοσης, τον περιορισμό των ελαττωμάτων και την μείωση της μεταβλητότητας των διαδικασιών.
 Συνεχής εκπαίδευση και κατάρτιση όλου του προσωπικού πάνω σε στατιστικά εργαλεία και τεχνικές που συμβάλουν στην μεγιστοποίηση της απόδοσης τους.
 Ανάπτυξη ενός πλαισίου εντατικής εκπαίδευσης, ώστε όλοι οι εργζόμενοι να μπορούν να επιλύσουν τοπικά προβλήματα συμμετέχοντας ενεργά στις διαδικασίες του Νοσοκομείου.
 Καθορισμός των αρμοδιοτήτων μεταξύ των εργαζομένων και των διευθυντών, αφού στην Μεθοδολογία Έξι Σίγμα κάθε άτομο έχει τον δικό του ξεχωριστό ρόλο μέσα στο project που αναλαμβάνει.
 Εφαρμογή των κατάλληλων μηχανισμών για την παρακολούθηση και βελτίωση των εντυπώσεων των ασθενών σε θέματα που σχετίζονται με την φροντίδα και την θεραπεία τους (χρόνος αναμονής για εξέταση, μέσος όρος παραμονής στο νοσοκομείο).  
 Αποδοτικότερη διαχείριση της κλινικής κωδικοποίησης, όπου παρέχονται τακτικές εκθέσεις διαθεσιμότητας κρεβατιών και ακριβείς ροές ασθενών.
 Αξιοποίηση βασικών δεικτών απόδοσης που συνδέονται με την ανάπτυξη κρίσιμων διεργασιών επιτρέποντας στο Νοσοκομείο να ελέγει τα οικονομικά του και την ίδια στιγμή να αναζητά νέους τρόπους για την βελτίωση της υγείας του ασθενούς.
Λαμβάνοντας υπόψη ότι τα ΝΠΔΔ (Δημόσια Νοσοκομεία) και τα ΝΠΙΔ (Ν. Παπαγεωργίου, Ωνάσειο, Ερρίκος Ντυνάν κλπ) υποφέρουν από υπο-στελέχωση και υπο-χρηματοδότηση λόγω της ένταξης της Ελλάδας σε μνημονιακές υποχρεώσεις, καθίσταται πλέον απαραίτητη και επιβεβλημένη η χρήση και η σωστή εφαρμογή της Μεθοδολογίας Έξι Σίγμα.
Το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου μπορεί να κερδίσει σημαντικά οφέλη όπως:
I. Βελτιωμένος συντονισμός της φροντίδας των ασθενών, αφού οι επαγγελματίες υγείας είναι ικανοί να κατανοήσουν τις ανάγκες και προτιμήσεις των πελατών τους, δίνοντας ύψιστη σημασία στην έκβαση των αποτελεσμάτων.
II. Αυξημένη ικανοποίηση των εργαζομένων, αφού γιατροί, νοσηλευτές, διοικητικό και λοιπό προσωπικό συμμετέχοντας στην επίλυση προβλημάτων, ενισχύουν τόσο την παραγωγικότητα τους, όσο και το ηθικό τους.
III. Μειωμένα ιατρικά λάθη που οφείλονται στην μεταβλητότητα και σε ελαττωματικές ενέργειες εντός των διαδικασιών των ιατρικών πρωτοκόλλων, συμβάλουν σε υψηλή κερδοφορία και ταχεία ανάπτυξη.
IV.    Ολοκληρωμένο σχέδιο βελτίωσης των επιδόσεων του οργανισμού με τελικό σκοπό την επιχειρησιακή αποτελεσματικότητα και την αριστεία (perfection).