Σάββατο, 20 Απριλίου 2024, 3:19:22 πμ
Κυριακή, 23 Οκτωβρίου 2016 18:37

Να τελειώσουν οι δρόμοι. Διόδια μαζί με εργολαβία

Εισήγηση του βουλευτή Γιώργου Γεωργαντά στην Επιτροπή Περιφερειών ως αντιπροέδρου της Επιτροπής για την Κεντρική Μακεδονία. Τα έργα που είναι απαραίτητα στο ν. Κιλκίς.

 

Εγώ, κύριε Πρόεδρε, σε σχέση με την Κεντρική Μακεδονία έχω μια συντομότερη εισήγηση, γιατί είναι στοχευμένη. Επέλεξα να είναι στοχευμένη η εισήγησή μου στις προτεραιότητες, οι οποίες νομίζω ότι πρέπει να τεθούν. Τα προβλήματα της περιφέρειας κατά βάση είναι ίδια και πολλά έχουν να κάνουν και με την κεντρική διοίκηση και με τον τρόπο που η κεντρική διοίκηση θα διαχειρισθεί κάποια ζητήματα, αλλά εγώ αποφάσισα για την Κεντρική Μακεδονία να αξιολογήσω και να ιεραρχήσω αυτό που ως μόνιμος κάτοικος της Κεντρικής Μακεδονίας θεωρώ προτεραιότητας, οπότε η εισήγησή μου είναι πιο στοχευμένη, ας μου επιτραπεί η έκφραση.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας είναι η μεγαλύτερη σε έκταση και δεύτερη σε πληθυσμό περιφέρεια της Ελλάδας. Λόγω της γεωγραφικής της θέσης ως πύλης εισόδου – εξόδου από τη χώρα έχει τη δυνατότητα να διαδραματίσει καθοριστικό ρόλο στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιο-Ανατολικής Ευρώπης σε τομείς όπως οικονομία, η ενέργεια, οι μεταφορές-συγκοινωνίες αλλά και ο τουρισμός. Ωστόσο, προϋπόθεση για να γίνει αυτός ο ρόλος πραγματικότητα είναι η ολοκλήρωση σειράς έργων κυρίως αλλά και όχι μόνο συγκοινωνιακών υποδομών. Συνολικά σήμερα στην Κεντρική Μακεδονία στα πλαίσια του ΕΣΠΑ υλοποιούνται 523 μικρά και μεγάλα έργα, ύψους περίπου ενάμιση δισ. ευρώ.
Συγκεκριμένα στις συγκοινωνιακές υποδομές ολοκληρώνονται παρεμβάσεις σε μήκος 116,5 χλμ οδικού δικτύου και 21 χλμ σιδηροδρομικού δικτύου. Ενδεικτικά, τα οδικά έργα που ολοκληρώθηκαν περιλαμβάνουν την Οδό Ταχείας Κυκλοφορίας Ποτίδαιας - Κασσανδρείας, μήκους 17 χλμ στην Χαλκιδική, την Παράκαμψη Πολυγύρου στη Χαλκιδική, το Οδικό Δίκτυο Χαλκηδόνας-Παραλίμνης στην Πέλλα, τον Οδικό Άξονα Μεσοράχης – Σερρών που συνδέει την Εγνατία Οδό με την Περιφερειακή Ενότητα Σερρών – Αμφίπολης.
Ένα ακόμα εξαιρετικά σημαντικό έργο που ολοκληρώθηκε το προηγούμενο διάστημα είναι αυτό των αντιπλημμυρικών έργων στις Σέρρες, αρκεί να γίνουν και κάποια αντίστοιχα αντιπλημμυρικά έργα σε άλλες περιφερειακές ενότητες. Σε πολύ μικρό χρονικό διάστημα στις Σέρρες ολοκληρώθηκαν εργασίες που έπρεπε να είχαν γίνει εδώ και δεκαετίες σε ένα φαινόμενο, το οποίο ζημίωνε πολύ την περιοχή.
Έργα που εκκρεμούν. Σε αυτά περιλαμβάνονται η κατασκευή του νέου ανισόπεδου κόμβου Κ-16 στη δυτική είσοδο της Θεσσαλονίκης, στη Λαχαναγορά, ένα έργο προϋπολογισμού 43 εκατομμυρίων ευρώ, η αναβάθμιση της δυτικής εσωτερικής Περιφερειακής Οδού Θεσσαλονίκης από τον Κόμβο Κ- 16 της Λαχαναγοράς έως το Νοσοκομείο Παπαγεωργίου, ένα έργο προϋπολογισμού 67 εκατομμυρίων ευρώ με πόρους του ΕΣΠΑ της Περιφέρειας, που εκτελεί η Εγνατία Οδός Α.Ε.. Επίσης, η κατασκευή της Περιφερειακής Οδού Κατερίνης στην Πιερία με προϋπολογισμό 65 εκατομμύρια ευρώ και η αποπεράτωση του τμήματος Πατρίδας – Νάουσας, στην Ημαθία, προϋπολογισμού 32 εκατομμυρίων ευρώ.
Έργα οδοποιίας είναι και τα δύο μεγαλύτερα έργα που πραγματοποιούνται αυτή τη στιγμή στην περιφερειακή μου ενότητα, στην περιφερειακή ενότητα Κιλκίς. Το πρώτο είναι το έργο είσοδου της πόλης του Κιλκίς – κόμβος Μαυρονερίου – και το δεύτερο είναι η κατασκευή του κάθετου Οδικού Άξονα Θεσσαλονίκης - Κιλκίς από το τμήμα Εγνατία έως Νέα Σάντα, προϋπολογισμού 56εκατομμυρίων ευρώ.
Τα έργα αυτά οδικών υποδομών είναι καθοριστικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας αλλά και της χώρας γενικότερα στον τομέα του τουρισμού καθώς οι περισσότεροι επισκέπτες της Κεντρικής Μακεδονίας προέρχονται από γειτονικές χώρες και μετακινούνται μέσω του οδικού δικτύου. Παράλληλα τα έργα αυτά είναι μεγάλης σημασίας για την εξαγωγική δυνατότητα της χώρας καθώς το μεγαλύτερο μέρος των μεταφορών πραγματοποιείται στην Βόρεια Ελλάδα. Είναι αδιανόητο η πρώτη Περιφέρεια στη χώρα σε εξαγωγές αγροτικών προϊόντων και δεύτερη στο σύνολο των εξαγωγών να χάνει το προβάδισμα της ανταγωνιστικότητας λόγω του οδικού δικτύου.
Δύο ακόμη ζητήματα, που έχουν να κάνουν με τη μεγάλη κίνηση που υπάρχει από το τελωνείο των Ευζώνων, που αποτελεί τη μεγαλύτερη χερσαία είσοδο της χώρας, από την οποία διέρχεται πλήθος τουριστών, είναι τα παρακάτω:
Είναι πρώτον απαραίτητο, να υπάρξει κάποιος προγραμματισμός για το τμήμα της ΠΑΘΕ, από τα Μάλγαρα μέχρι την περιοχή του Πολυκάστρου, όπου ενώ ο δρόμος έχει το απαιτούμενο πλάτος,εντούτοις δεν υπάρχει στη μέση διαχωριστικό διάζωμα. Πρόκειται για ένα μεγάλο έργο, γύρω στα 50 χιλιόμετρα περίπου. Οι παρεμβάσεις που πρέπει να γίνουν, πρέπει να γίνουν άμεσα, διότι ακριβώς είναι η είσοδος της χώρας, και όσοι εισέρχονται από την Κεντρική Ευρώπη και τα Βαλκάνια, από το τελωνείο των Ευζώνων και από την ΠΑΘΕ, περνούν για να πάνε, όπου πρέπει στην Κεντρική ή στην Βόρεια Ελλάδα, από το σημείο αυτό του αυτοκινητοδρόμου, το οποίο είναι το μοναδικό, και  το οποίο όμως δεν πληροί τις ελάχιστες προϋποθέσεις ενός σύγχρονου οδικού δικτύου. Μικρή παρέμβαση σε αυτό, η οποία προέκυψε μετά την σύνταξη της εισήγησης είναι ότι: Η Εγνατία οδός Α.Ε., ανακοίνωσε ότι πρόκειται να δημιουργήσει διόδια, στον σταθμό των Ευζώνων. Είναι ένα έργο για το οποίο κατά βάση δεν έχει αντίρρηση η  τοπική κοινωνία, αλλά πρέπει να γίνει παράλληλα τουλάχιστον, με την εγκατάσταση εργολαβίας και την αναβάθμιση του οδικού δικτύου. Άλλως, αυτό το τμήμα της ΠΑΘΕ- που προανέφερα, που είναι τα 60 χιλιόμετρα, τα οποία διανύουν όσοι εισέρχονται στη χώρα από το τελωνείο των Ευζώνων, για να πάνε στην Θεσσαλονίκη- είναι η εικόνα της χώρας, είναι χωρίς στηθαίο διάζωμα, δεν πληροί τις προϋποθέσεις ενός σύγχρονου αυτοκινητόδρομου, αλλά συγχρόνως παρόλα αυτά θα μπουν διόδια. Νομίζω ότι αυτή η στρέβλωση, πρέπει να διορθωθεί άμεσα, με την παράλληλη  λειτουργία, με την εγκατάσταση εργολαβίας. Δηλαδή δεν μπορούν να ξεκινήσουν να λειτουργούν διόδια, χωρίς να έχει γίνει η εγκατάσταση της εργολαβίας.
Ένα δεύτερο συναφές ζήτημα που αφορά στο τελωνείο των Ευζώνων, είναι αυτό σε σχέση με τη βελτίωση των υποδομών του τελωνείου, ώστε να επιταχυνθεί η διέλευση των επισκεπτών και η διεκπεραίωση υποθέσεων με απώτερο στόχο, να βελτιωθεί η πρώτη εικόνα της χώρας που αντικρίζουν οι επισκέπτες. Στο τελωνείο Ευζώνων, υπήρχε παλαιότερα γραφείο πληροφόρησης, για τους επισκέπτες, το οποίο λειτουργούσε με ευθύνη της Περιφέρειας. Το γραφείο είναι αναγκαίο να λειτουργήσει πάλι, ώστε να μπορεί να παράσχει την ενημέρωση, την οποία θέλει ο επισκέπτης, ο τουρίστας που εισέρχεται στην χώρα.
Η ολοκλήρωση των έργων αυτών, των οδικών κατά βάση, είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την απορρόφηση των πόρων του νέου ΕΣΠΑ, οι οποίοι για την Κεντρική Μακεδονία, ανέρχονται σε 965 εκατ. €. Πρόσθετοι πόροι 220 εκατομμύρια ευρώ, έχουν απονεμηθεί στην Περιφέρεια του Ταμείου Συνοχής για έργα περιβάλλοντος, ενώ αναμένεται να εισπραχθούν και 250 εκατ. €. από το Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης.
Επίσης, όσον αφορά τη νέα προγραμματική περίοδο 2014-2020, η Περιφέρεια αποσκοπεί σε πρόσθετους πόρους, μέσω των Τομεακών Επιχειρησιακών Προγραμμάτων, όπως το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα: «Υποδομές Μεταφορών, Περιβάλλον και Αειφόρος Ανάπτυξη». Από τους πόρους αυτούς, σε συνάρτηση με πόρους από το Ταμείο Συνοχής, θα ολοκληρωθούν- ευελπιστούμε- και τα μεγάλα έργα υποδομών, όπως είναι ο σιδηρόδρομος, καθώς και το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης. Ταυτόχρονα εκκρεμούν έργα Εθνικής σημασίας, η ολοκλήρωση των οποίων θα δώσει συγκριτικό προβάδισμα, όχι μόνον στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, αλλά και στην  Ελλάδα γενικότερα, σε σύγκριση με όμορες χώρες, σε τομείς όπως ο τουρισμός, η εμπορική δραστηριότητα και οι μεταφορές. Πρόκειται για έργα όπως: Το αεροδρόμιο Μακεδονίας Θεσσαλονίκης, το λιμάνι και η αναβάθμιση των εγκαταστάσεων της ΔΕΘ.
Ένα άλλο  Επιχειρησιακό Πρόγραμμα, στο οποίο αποσκοπεί η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, είναι το σχετικό με την «Ανταγωνιστικότητα- Επιχειρηματικότητα» συμβάλλοντας σημαντικά, στην πραγματοποίηση μεγάλων υποδομών έρευνας, τεχνολογικής ανάπτυξης και καινοτομίας, στην ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας, και στην  ανάπτυξη του ανθρώπινου ερευνητικού δυναμικού στην περιοχή.
Μια σημαντική προσπάθεια, επίσης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, η οποία πρέπει να στηριχτεί, είναι αυτή που γίνεται σε συνεργασία με την ΔΕΠΑ και την ΕΠΑ Θεσσαλονίκης, και είναι η σύνδεση των αστικών κέντρων Σερρών- Κιλκίς- Κατερίνης- Βέροιας- Γιαννιτσών και Αλεξάνδρειας, με δίκτυο φυσικού αερίου. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας υπέβαλε πρόταση προϋπολογισμού 1,5 εκατομμύρια ευρώ, στο πλαίσιο του Προγράμματος «Ευρωπαϊκής Εδαφικής Συνεργασίας» Ελλάδας-Βουλγαρίας, για την ανάδειξη της Αμφίπολης Σερρών, ως τουριστικού προορισμού. Παράλληλα, τα έργα για τη συνέχιση της ανασκαφής και για την δημιουργία συνθηκών επισκεψιμότητας, θα ενταχθούν στο νέο ΕΣΠΑ 2014-2020.
Μαζί με τις όποιες προσπάθειες για την ολοκλήρωση αυτών των έργων είναι απαραίτητο να λυθεί ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που ταλανίζει τα τελευταία χρόνια την Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και αυτό δεν είναι άλλο από το προσφυγικό -μεταναστευτικό ζήτημα. Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας και ειδικότερα η περιφερειακή ενότητα Κιλκίς και Θεσσαλονίκης συγκεντρώνει αναλογικά το μεγαλύτερο αριθμό προσφύγων και μεταναστών σε σχέση με άλλες περιοχές της χώρας. Παρά τον αρχικό σχεδιασμό για την ισοκατανομή των προσφυγικών πληθυσμών ανά την επικράτεια, ο τεράστιος αριθμός προσφύγων στην κεντρική Μακεδονία παραμένει αμείωτος επιβαρύνοντας καθημερινά τις κοινωνικές δομές της περιοχής.
Όπως είναι από όλους κατανοητό, δεν μπορεί να υπάρξει ανάπτυξη σε περιοχές όπου υπάρχουν ζητήματα ασφαλείας και διαρκών αναστατώσεων όπως συνέβαινε με τον αποκλεισμό της σιδηροδρομικής γραμμής στην Ειδομένη αλλά και κλείσιμο οδικών δρόμων από πρόσφυγες - μετανάστες επί σειρά μηνών και αν δεν βρεθεί ένα μοντέλο αρμονικής συμβίωσης μεταξύ κατοίκων και προσφύγων στην περιοχή αυτά τα προβλήματα θα εξακολουθούμε να τα βλέπουμε.
Με δεδομένη τη δύσκολη οικονομική συγκυρία, την οποία βιώνουμε τα τελευταία χρόνια, πρέπει να μείνουμε προσηλωμένοι στο στόχο της ταχύτατης υλοποίησης όλων των έργων που έχουν ξεκινήσει χωρίς καθυστερήσεις. Ταυτόχρονα, πρέπει να προχωρήσει η κυβέρνηση στην υλοποίηση της ισοκατανομής των πληθυσμών των προσφύγων - μεταναστών ώστε να μειωθεί το βάρος που σηκώνει τα τελευταία χρόνια η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας.
Τα χρόνια της κρίσης ζητούμενο για όλη την Ελλάδα είναι η ανάταξη της οικονομίας και η ανάπτυξη. Ο στόχος αυτός δεν μπορεί να αφορά αποκλειστικά την κεντρική διοίκηση. Οι Περιφέρειες και οι Δήμοι έχουν καθήκον και ευθύνη να δημιουργήσουν προϋποθέσεις οικονομικής ανάπτυξης σε τοπικό επίπεδο ενισχύοντας τις υπάρχουσες δομές και υποστηρίζοντας την επιχειρηματικότητα, τον τουρισμό και την αγροτική παραγωγή. Οι δυνατότητες υπάρχουν. Η πρόθεση είναι δεδομένη. Απομένει ένας ρεαλιστικός προγραμματισμός που θα είναι άμεσα υλοποιήσιμος.
Η Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας ήδη έχει θέσει τις βάσεις για να πρωτοπορήσει σε ένα σχέδιο τοπικής ανάπτυξης με συνέργειες και πρωτοβουλίες, οι οποίες αφορούν όλα τα παραγωγικά μέλη των τοπικών κοινωνιών. Μόνο μόλις γίνουν ορατά τα αποτελέσματα αυτών των προσπαθειών θα δοθεί νέα ώθηση και δυναμική στη συνολική προσπάθεια της χώρας. Μια προσπάθεια, την οποία χρειαζόμαστε όλοι. Ευχαριστώ.