Τρίτη, 23 Απριλίου 2024, 9:34:25 μμ
Τρίτη, 27 Φεβρουαρίου 2018 22:35

Η σύνδεση Αξιού-Δούναβη είναι ακόμα ...όνειρο

Η μεγάλη απόσταση που έχει να διανύσει από την προκαταρκτική ιδέα έως την υλοποίηση ενός φιλόδοξου έως φαραωνικού έργου, αυτό της σύνδεσης του Αξιού με τον Δούναβη και τη δημιουργία πλωτού διαδρόμου από την κεντρική Ευρώπη έως την χώρα μας,  καταδείχτηκε από τη συζήτηση του θέματος στην Επιτροπή Περιφερειών της Βουλής.
Ο βουλευτής Κιλκίς και πρόεδρος της Επιτροπής  Γιώργος Γεωργαντάς ζήτησε ενημέρωση από τον κ. Χρήστο Λαμπρίδη και ο σχετικός διάλογος, όπως αντιγράφουμε από τα πρακτικά της Βουλής είναι ενδεικτικός της εμβρυακής ακόμα ...ωριμότητας του σχετικού φιλόδοξου σχεδίου.

 

 

ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ
(Πρόεδρος της Επιτροπής):
Έχω μια ερώτηση κύριε Λαμπρίδη για εσάς, δεν ξέρω αν είναι πρόσφορη, αλλά μου δώσατε την αφορμή και το ερέθισμα να την κάνω. Επειδή μιλήσατε για την περίοδο στην οποία βρισκόμαστε, στη διαμόρφωση των νέων ευρωπαϊκών μεταφορικών δρόμων, υπάρχει μια είδηση, η οποία ακόμα δεν μπόρεσε να επιβεβαιωθεί, περί προσανατολισμού για την δυνατότητα πλωτών μεταφορών μέσω Δούναβη-Αξιού και λιμανιού Θεσσαλονίκης. Επειδή η καταγωγή μου είναι από τον νόμο Κιλκίς και επειδή με ενδιαφέρει πολύ, γιατί όπως ξέρετε ο Αξιός διανύει  όλο το νομό Κιλκίς και επειδή φαντάζομαι ότι εάν υπάρχει αυτή η δυνατότητα- που είναι μεγάλη παρέμβαση αυτή βέβαια, αλλά από την άλλη και πολύ ουσιαστική- αν έχετε κάποια εικόνα και μπορείτε να δώσετε κάποια επιπλέον ενημέρωση, θα είχε ενδιαφέρον να την ακούσουμε.

ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ:
Σε σχέση με τον κ. Γεωργαντά, είχε βάλει το θέμα του Αξιού, να πω ότι είναι ένα δύσκολο έργο, όντως υπάρχει ενδιαφέρον και από την Ελλάδα και από τις χώρες του βορρά και όντως μπορεί η σύνδεση με το Δούναβη να δημιουργήσει νέες προοπτικές  για την βόρεια Ελλάδα να πω όμως ότι είναι έργο το οποίο εκτιμάται κατ’ αρχήν, ένας πρόχειρος προϋπολογισμός είναι 18 δισεκατομμύρια ευρώ, στο σύνολό του είναι ένα πολύ ακριβό έργο, χρειάζεται περίπου 10 χρόνια για να υλοποιηθεί. Θα χρειαστεί να υπάρξει κανάλι που θα συνδέει τον Αξιό με το Μοράβα και κανάλι περίπου 30 χιλ. στο νότο που  να συνδέει με το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Άρα επειδή είναι ένα έργο με εξαιρετικά τεχνικές δυσκολίες και επειδή έχει αυτό το κόστος είναι κάτι που πρέπει να μελετηθεί πολύ σοβαρά ως προς το τι οφέλη θα έχει. Να πω ωστόσο ως υπουργείο πραγματοποίησε την ανάγκη και στο κομμάτι των ………………… ενδομεταφορών παρά το γεγονός ότι η Ελλάδα δεν έχει ποτάμια να έχουμε μία εικόνα και μια δραστηριοποίηση για αυτό και στον πρόσφατο οργανισμό του Υπουργείου  περιλήφθηκε ως αρμοδιότητα αυτό το συγκεκριμένο θέμα και να πω ότι υπάρχουν και  Έλληνες πλοιοκτήτες που δραστηριοποιούνται ήδη στις ποτάμιες μεταφορές. Άρα είναι ένα θέμα που μπορούμε να το δούμε με ενδιαφέρον.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Κύριε Λαμπρίδη, υπάρχει κάποιος φορέας ευρωπαϊκός που ασχολείται με αυτό; Γιατί φαντάζομαι ξεπερνάει και τις δυνατότητες και τα όρια βεβαίως εκτέλεσης του έργου αυτού της χώρας μας. Υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποια κινητικότητα σε ευρωπαϊκό επίπεδο για αυτό το ζήτημα;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ : Ναι έχει τεθεί  σε επίπεδο διαβουλεύσεων με τις γειτονικές χώρες, ωστόσο δεν υπάρχει αυτή τη στιγμή κάποιος φορέας που να έχει αναλάβει να υλοποιήσει το συγκεκριμένο έργο. Είναι επιθυμία των χωρών για συνεργασία και τη δυνατότητα να αξιολογηθούν οι προοπτικές που υπάρχουν από αυτό το έργο.
ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΓΕΩΡΓΑΝΤΑΣ (Αντιπρόεδρος της Επιτροπής): Θα μπορούσε αυτό να χρηματοδοτηθεί από επενδυτή δηλαδή ή δεν είναι ακόμα ώριμο κάτι τέτοιο;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΛΑΜΠΡΙΔΗΣ: Να σας πω τη δική μου εκτίμηση, θεωρώ ότι σε  ένα τόσο δύσκολο έργο υποδομής να βρεθεί επενδυτής, το θεωρώ εξαιρετικά δύσκολο σήμερα να γίνει κάτι τέτοιο και ιδιαίτερα στα λιμενικά έργα που είναι πιο εύκολα και χαμηλότερου κόστους δεν είναι εύκολο. Οι επενδυτές συνήθως προτιμούν να διαχειρίζονται υποδομές που τους ………παρά να κατασκευάζουν  υποδομές και σε πολύ πιο φθηνά έργα σε σχέση με αυτό. ….