Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024, 11:06:54 μμ
Τρίτη, 08 Σεπτεμβρίου 2020 22:04

‘’Για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα’’

Γράφει ο Δημοσθένης Μ.Τριανταφυλλίδης, Γεωπόνος ΑΠΘ.

Πριν λίγο καιρό  ψηφίστηκε από την βουλή ο νόμος 4691/2020 με τον εντυπωσιακό τίτλο ‘’Για την αναβάθμιση και τον εκσυγχρονισμό του αγροτικού τομέα’’.

Διαβάζοντας τον νόμο, διαπιστώνω ότι λαμβάνει μέριμνα για μερικά σοβαρά θέματα στα άρθρα 19, 28, και 30, πέραν τούτου ο τίτλος του νόμου άνετα μπορεί να χαρακτηριστεί υπερβολικός, γιατί απλά δεν έχει αντιμετωπιστεί με επιτυχία κανένα από τα σοβαρά διαρθρωτικά προβλήματα που αντιμετωπίζει ο αγροδιατροφικός τομέας.

 

Κοιτάζοντας το εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων και ειδών διατροφής ανά κατηγορία για το έτος 2017, διακρίνουμε ότι οι πρώτες τέσσερεις κατηγορίες οι οποίες δημιουργούν το μεγαλύτερο μέρος του ελλείμματος είναι, το κρέας και τα παρασκευάσματα αυτού, οι παρασκευασμένες ζωοτροφές, τα Δημητριακά, τα Γαλακτοκομικά, και το μέλι.

Είναι φυσιολογικό να υπάρχει αυτό το τόσο μεγάλο έλλειμμα στο εμπορικό ισοζύγιο αγροτικών προϊόντων από το κρέας γιατί στη χώρα μας αφέθηκε όλα αυτά τα χρόνια από τις πολιτικές ηγεσίες η κατανομή ανάμεσα στην φυτική και ζωϊκή παραγωγή να φθάσει στο 3:1 όταν ο μέσος όρος στην ΕΕ ανέρχεται στο 1,3:1.

Οι Έλληνες παραγωγοί αντιμετωπίζουν πολλές δυσκολίες όπως η υπερφορολόγηση, η έλλειψη ρευστότητας, το υψηλό κόστος παραγωγής, την τεράστια γραφειοκρατία, τις Ελληνοποιήσεις, την ποινικοποίηση των οφειλών που βρίσκονται σε καθυστέρηση, το κόστος της ενέργειας και τέλος την αδυναμία προώθησης των προϊόντων τους.

Στο θέμα της υπερφορολόγησης  οι παραγωγοί έχουν απόλυτο δίκιο, η φορολογία στην Ελλάδα είναι πάρα πολύ υψηλή και συνοδεύεται από επιπλέον παράλογους φόρους/εισφορές, πχ προκαταβολή φόρου, τέλος επιτηδεύματος, εισφορά αλληλεγγύης,  υψηλές ασφαλιστικές εισφορές στην μισθωτή εργασία, με αποτέλεσμα οι επιχειρήσεις να διακόπτουν την λειτουργία τους, νέες επιχειρήσεις να μην ανοίγουν, η ανεργία να αυξάνεται, και η χώρα να αποδυναμώνεται σε όλα τα επίπεδα.

Για αυτό η Δημιουργία ξανά,  προτείνει την εφαρμογή του φορολογικού συντελεστή 12 % σε όσο εισόδημα έχει απομείνει μετά την αφαίρεση των εξόδων των πολιτών και των επιχειρήσεων, χωρίς κλίμακες και με κατάργηση όλων των μη ανταποδοτικών φόρων υπέρ τρίτων, ταυτόχρονα προτείνει το άμεσο κλείσιμο ή την ιδιωτικοποίηση όλων των ζημιογόνων κρατικών επιχειρήσεων (πχ ΛΑΡΚΟ) οι οποίες κοστίζουν 4,7 δις το χρόνο στους φορολογούμενους.

Για το πολύ σοβαρό θέμα της αδυναμίας προώθησης  των προϊόντων μας στις αγορές,  πριν λίγες ημέρες δημοσιεύθηκε ένα άρθρο (https://www.capital.gr/oikonomia/3466028/i-germania-exagei-perissotero-elaiolado-apo-tin-ellada) το οποίο θα έπρεπε να μας προβληματίσει. Το συγκεκριμένο άρθρο μας είπε ότι η Γερμανία εξάγει στην αγορά του Ηνωμένου Βασιλείου περισσότερο Ελαιόλαδο από την Ελλάδα, και ότι η Ελλάδα αποτελεί την έκτη δύναμη στις εξαγωγές εξαιρετικού παρθένου ελαιόλαδου με μερίδιο αγοράς μόλις 1,6 % όταν οι  Ισπανοί κατέχουν το 66,5 % της αγοράς, οι Γάλλοι το 9,5 %, οι Ιταλοί το 8,9 % , οι Βέλγοι το 7,2 % και οι Γερμανοί το 5,4 %.

Το θέμα της προώθησης των Ελληνικών προϊόντων στο εξωτερικό δεν λύνεται με παρουσία μεμονωμένων  επιχειρήσεων σε μεγάλες εκθέσεις τροφίμων. Αν θέλουμε να λύσουμε το πρόβλημα της προώθησης των Ελληνικών προϊόντων στις παγκόσμιες αγορές θα πρέπει να λάβουμε το όλο σύστημα, από την εταιρία του λιανικού/χονδρικού εμπορίου έως τον παραγωγό της πρώτης ύλης, ως ένα παραγωγικό σύστημα στο οποίο ιδιαίτερη βαρύτητα πρέπει να δώσουμε στις παραμέτρους, κόστος, ποιότητα προϊόντων και αξιοπιστία, ταχύτητα και αξιοπιστία παράδοσης, προσαρμογή στον ρυθμό ζήτησης, ευελιξία και ταχύτητα στην εισαγωγή νέων προϊόντων.

Ταυτόχρονα οι επιχειρηματίες θα πρέπει να κάνουν ότι και οι γείτονες μας Ιταλοί στην προώθηση των ΠΟΠ/ΠΓΕ τυριών τους, δηλαδή να συνεργαστούν  και να δημιουργήσουν  επιχειρηματικές συνέργειες και συμπράξεις, έτσι ώστε να δημιουργηθούν οικονομίες κλίμακας και κρίσιμες εμπορικές μάζες για να μπορέσουμε να κινηθούμε στα επίπεδα της διεθνούς αγοράς που είναι ο στόχος.

Μέσω των επιχειρηματικών συνεργειών και συμπράξεων θα αντιμετωπιστούν και οι υπόλοιπες διαπιστωμένες αδυναμίες μας όπως η έλλειψη όγκου και ποικιλίας προσφερόμενων προϊόντων, η χρονική διάρκεια παρουσίας μας στην αγορά, η απουσία ενιαίου μάρκετινγκ και εμπορικής πολιτικής και τα μέτρια οργανωμένα logistics.

Ειδικά στο θέμα των logistics η Δημιουργία ξανά είναι αντίθετη σε οποιοδήποτε κλείσιμο δρόμων, λιμανιών ή σιδηροδρομικών δικτύων ενώ επιπλέον προτείνει την δημιουργία ή χρήση logistics centers, με δυνατότητες picking, cross docking, συσκευασίας, κοπής,  σε αγορές στόχους με την σύμπραξη ιδιωτικών εταιριών πωλήσεων/διανομής, μέσω των οποίων θα διακινούνται πολύ πιο εύκολα και γρήγορα τα Ελληνικά αγροδιατροφικά  προϊόντα, ακόμη και προς τα πιο μικρά σημεία λιανικής πώλησης.

Όσον αφορά το κόστος της ενέργειας/καυσίμων, και σε αυτό το σημείο οι παραγωγοί έχουν δίκιο. Στην αμόλυβδη βενζίνη οι φόροι και οι δασμοί αποτελούν περισσότερο από το 68 % του τελικού κόστους αγοράς, ενώ το κόστος της ηλεκτρικής ενέργειας μαζί με τους φόρους το πρώτο μισό του 2019 ήταν υψηλό, συγκριτικά 12 χώρες έχουν υψηλότερη τιμή (€/Kwh) και 27 χώρες μικρότερη τιμή στην αξία του ρεύματος (https://ec.europa.eu/eurostat/statisticsexplained/index.php?title=File:Electricity_prices_for_nonhousehold_consumers,_first_half_2019_(EUR_per_kWh).png).

Στο θέμα του ΕΦΚ των καυσίμων η θέση της Δημιουργίας ξανά, είναι η άμεση μείωση του ΕΦΚ στα καύσιμα, με σκοπό να αυξηθούν τα έσοδα του κράτους και να μειωθεί το παράνομο εμπόριο καυσίμων το οποίο οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στους υψηλούς ΕΦΚ.

Στο θέμα της γραφειοκρατίας που ταλαιπωρεί τους πολίτες και της επιχειρήσεις, η θέση της Δημιουργίας ξανά,  είναι ότι πρέπει να  αξιοποιηθεί η τεχνολογία, έτσι ώστε όλες οι γραφειοκρατικές διαδικασίες να γίνονται ηλεκτρονικά, γρήγορα, χωρίς φυσική παρουσία του ενδιαφερόμενου, ενώ υποστηρίζει και την θέση ότι η αδειοδότηση αρκετών επαγγελματικών δραστηριοτήτων  θα μπορούσαν να γίνουν και από ιδιωτικούς φορείς, με τήρηση από αυτούς της νομοθεσίας και εποπτεία μόνο από τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες.