Κυριακή, 7 Μαρτίου 2021, 2:25:00 πμ
etpa
Κυριακή, 27 Δεκεμβρίου 2015 20:42

Οι πρόνοιες του νέου χωραταξικού της Περιφέρειας Κ.Μ. για το ν. Κιλκίς

Συντάκτης:

Με την ευκαιρία της συζήτησης στο Περιφερειακό Συμβούλιο, για το Β1 Στάδιο της μελέτης «Αξιολόγηση, Αναθεώρηση και Εξειδίκευση του Περιφερειακού Πλαισίου Χωροταξικού Σχεδιασμού και Αειφόρου Ανάπτυξης, Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας», επισημαίνουμε  τα παρακάτω:


1. Κατ’ αρχήν, υποστηρίζουμε το «3Ο σενάριο», δηλαδή αυτό της αναθεώρησης του υφιστάμενου ΠΠΧΣΑΑ.
2. Επιμένουμε σθεναρά ότι επιβάλλεται να ληφθούν υπ’ όψη τα εξής, που φαίνεται ότι είτε αποτελούν ελλείψεις της μελέτης, είτε κακής εκτίμησης των επιπτώσεων στο περιβάλλον.
Γενικά-Η αναπτυξιακή στρατηγική της Π.Ε. Κιλκίς
Η Π.Ε. Κιλκίς εκπόνησε το 2011 το μεσοπρόθεσμο Επιχειρησιακό της Πρόγραμμα διαδραματίζοντας πρωτεύοντα ρόλο σαν όργανο σχεδιασμού και προγραμματισμού και προβάλλοντας τους κατευθυντήριους προγραμματικούς άξονες, όπως αυτοί εκφράζονται μέσα από τις ανάγκες και τα αιτήματα της τοπικής κοινωνίας.
Με βάση το Επιχειρησιακό αυτό Πρόγραμμα, το όραμα της Π.Ε.Κιλκίς προσδιορίσθηκε ως η μετεξέλιξη της σε ανταγωνιστικό περιφερειακό πόλο ολοκληρωμένης, αειφόρου και αξιοβίωτης ανάπτυξης».
Οι στρατηγικές κατευθύνσεις-αναπτυξιακοί ρόλοι της Π.Ε. Κιλκίς
Α) ανάδειξη του συγκριτικού πλεονεκτήματος της Π.Ε., που είναι ο πρωτογενής της τομέας (γεωργία, κτηνοτροφία).
Β) χωροθέτηση Ελεύθερης Οικονομικής Ζώνης (Ε.Ο.Ζ.) για την Π.Ε., στην περιοχή της ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς (Σταυροχώρι), με ειδικό ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, για τον επαναπατρισμό των ελληνικών επιχειρήσεων από τα όμορα βαλκανικά κράτη (Βουλγαρία, Π.Γ.Δ.Μ.) και την προσέλκυση εγχώριων και ξένων επενδυτών, που θα δημιουργήσει νέες θέσεις εργασίας. Η ΒΙ.ΠΕ. Κιλκίς είναι πλήρως οριοθετημένη, αυτοδιοικούμενη, με φορέα διαχείρισης τη ΔΙ.ΒΙ.ΠΕ.Κ. Α.Ε. και κατέχει ιδανική στρατηγική και γεωγραφική θέση, γειτνιάζουσα με σιδηροδρομικό και οδικό άξονα, προς την κατεύθυνση του οποίου προτείνεται η επέκτασή της για τις ανάγκες του χωροταξικού σχεδιασμού για την Ε.Ο.Ζ.
    Γ) ανάπτυξη των εναλλακτικών μορφών τουρισμού.
    Δ) ανάπτυξη της διασυνοριακής συνεργασίας.
Συμπερασματικά σε σχέση με το ΠΠΧΣΑΑ Κεντρικής Μακεδονίας, είμαστε αντίθετοι, όσον αφορά:   
α) τον χαρακτηρισμό μεγάλου μέρους της Π.Ε. Κιλκίς ως Ζώνης Υποβαθμισμένου Τοπίου.
Με τον προτεινόμενο σχεδιασμό η ευρύτερη περιοχή του Κιλκίς (Δ.Ε. Κρουσσών, Κιλκίς, Γαλλικού) εμφανίζεται ως η κατ εξοχήν υποψήφια μοναδική χαρακτηρισμένη Ζώνη Υποβαθμισμένου Τοπίου στην Κεντρική Μακεδονία, επειδή συγκεντρώνει τα παρακάτω χαρακτηριστικά: (1)απουσιάζει από τις Ε.Α.Ζ. Γεωργίας και Κτηνοτροφίας η ευρύτερη περιοχή του Δήμου Κιλκίς, ενώ αντίθετα μια τεράστια έκταση (το 1/3 της Π.Ε.) στην ίδια περιοχή χαρακτηρίζεται ως μεταλλευτική εντασσόμενη στην Ε.Α.Ζ. εξόρυξης, (2) απουσιάζει εντελώς το δασικό οικοσύστημα του συνεχόμενου ορεινού όγκου Κρουσσίων-Βερτίσκου με βοσκότοπους και άγριας ζωής, ενώ αγνοείται η ύπαρξη του Βαλκανικού Βοτανικού Κήπου Κρουσσών. Επίσης, από τους πολιτιστικούς πόρους σημειώνεται απλώς ο χώρος του Παλατιανού, ενώ απουσιάζει η υπόμνηση της ύπαρξης Αρχαιολογικού Μουσείου στο Κιλκίς.
 Επειδή είναι σχεδόν βέβαιο ότι αν υλοποιηθούν στο βαθμό που προσδιορίζονται στην Υπουργική Απόφαση οι σχεδιαζόμενες εξορυκτικές και μεταλλευτικές δραστηριότητες για την Π.Ε. Κιλκίς θα έχουν πολύ αρνητικές επιπτώσεις στο περιβάλλον, στη δημόσια υγεία και σε κάθε διαφορετική παραγωγική και αναπτυξιακή δραστηριότητα, στην ευρύτερη περιοχή, που θα οδηγηθεί νομοτελειακά σε ερημοποίηση, και με δεδομένα ότι οι υδατικοί πόροι της περιοχής είναι πολύ περιορισμένοι και από αυτούς υδρεύεται κατά κύριο λόγο η πόλη του Κιλκίς, ανταποκρινόμενοι στο λαϊκό αίσθημα των κατοίκων της περιοχής και μετά από διαβούλευση με όλους τους συναρμόδιους φορείς της Π.Ε. Κιλκίς, επιλέγουμε τη μη ανταλλαγή της αξίας του φυσικού κεφαλαίου, με το πρόσκαιρο χρηματικό όφελος και προτείνουμε να μη συμπεριληφθούν εκτάσεις της Π.Ε. Κιλκίς στην Ε.Α.Ζ. εξόρυξης. Σε περίπτωση που αυτό δεν είναι δυνατό να επιτευχθεί συνολικά, να περιορισθεί σημαντικά  η Ε.Α.Ζ. μεταλλευτικής εξόρυξης σε μέγεθος και βαθμό παρέμβασης που δεν θα επιφέρει μη αναστρέψιμη βλάβη του περιβάλλοντος.
Στην περίπτωση αυτή η πρόκριση ή μη της εξόρυξης έναντι των υπολοίπων χρήσεων γης  να προκύπτει ως αποτέλεσμα οικονομοτεχνικής διερεύνησης, αφού προηγουμένως διασφαλιστεί η προστασία του περιβάλλοντος και η υγεία των κατοίκων της περιοχής μέσω περιβαλλοντικής μελέτης, που θα προσδιορίζει τη βιώσιμη διαχείριση της εξόρυξης, σε σχέση με το μέγεθος της εκμετάλλευσης, την περιεκτικότητα σε μετάλλευμα, τις μεθόδους εξόρυξης, την ύπαρξη προστατευόμενων οικοσυστημάτων ή δασών, τα υδατικά αποθέματα, την αποκατάσταση του χώρου, αλλά και τις κοινωνικές επιπτώσεις στην περιοχή.   
 Επίσης πρέπει να προβλεφθεί η λειτουργία του ανεξάρτητου φορέα ελέγχου, με την συμμετοχή εκπροσώπων Α΄ & Β΄ βαθμού της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, για την παρακολούθηση των περιβαλλοντικών επιπτώσεων των εξορυκτικών δραστηριοτήτων, ο οποίος δεν θα πρέπει να χρηματοδοτείται άμεσα από τις εξορυκτικές δραστηριότητες προκειμένου να εξασφαλιστεί η αντικειμενικότητα των πορισμάτων ελέγχου και τέλος, να υπάρχουν ανταποδοτικά οφέλη για την τοπική κοινωνία
β) τις Ευρύτερες Αναπτυξιακές Ζώνες (εκτός της Βιομηχανίας-Μεταποίησης) και κυρίως όσον αφορά αυτές της Εξόρυξης και Κτηνοτροφίας, ενώ δευτερευόντως αυτής του Τουρισμού.
Προτείνεται και επιβάλλεται, η προβλεπόμενη από το σχέδιο Υπουργικής Απόφασης Εξορυκτική Ζώνη να χαρακτηριστεί ως Κτηνοτροφική Ζώνη, με ότι αυτό σημαίνει, λόγω του ότι στη περιοχή υπάρχουν ήδη εγκατεστημένο μεγάλο πλήθος κτηνοτροφικών μονάδων (βοοειδών & αιγοπροβάτων) με πολύ μεγάλο ζωικό κεφάλαιο, που αποτελεί την βασική οικονομική δραστηριότητα των κατοίκων και της περιοχής και τη μοναδική ίσως προοπτική ανάπτυξής της. Στην ίδια Ζώνη προτείνεται (και λόγω της ύπαρξης του Βαλκανικού Βοτανικού Κήπου) Ζώνη καλλιέργειας αρωματικών- φαρμακευτικών φυτών. Η περιοχή της λίμνης Πικρολίμνης καθώς και η περιοχή του Πάϊκου προτείνεται να ενταχθούν σε Αναπτυξιακή Ζώνη Τουρισμού, μιας και ήδη αναπτύσσεται σε αυτές τέτοιου είδους αναπτυξιακό μοντέλο (ιαματικός, θρησκευτικός και εναλλακτικός τουρισμός αντίστοιχα). Αγνοείται παντελώς το πολιτιστικό-αρχαιολογικό απόθεμα της Π.Ε. (πλην της σημειακής αναφοράς στο Παλατιανό), όπως το ετήσιο διεθνές φεστιβάλ κουκλοθέατρου και παντομίμας, ο αρχαιολογικός χώρος Ευρωπού, το αρχαιολογικό μουσείο Κιλκίς, το μουσείο φυσικής ιστορίας Αξιούπολης και το σπήλαιο Κιλκίς και άλλα πολύ σημαντικά πολιτιστικά δρώμενα.
γ) δεν λήφθηκε υπόψη ότι η Π.Ε. Κιλκίς διαθέτει τις βασικότερες πύλες εισόδου-εξόδου της χώρας με την Ευρώπη και τα Βαλκάνια (Εύζωνοι & Δοϊράνη οδικά, Ειδομένη σιδηροδρομικά). Στις ζώνες Δυνητικά Υψηλού Κινδύνου Πλημμύρας πρέπει να προστεθεί η περιοχή των (αποξηραμένων πρώην λιμνών) Αρτζάν-Αματόβου, όπου συμβαίνουν πλημμυρικά φαινόμενα κάθε χρόνο,  σε συνδυασμό με την ανάγκη λήψης μέτρων προστασίας εκατέρωθεν της κοίτης του ποταμού Αξιού.
δ) την απουσία βασικών έργων υποδομής όπως ο καθορισμός χώρου για τη κατασκευή εμπορευματικού-διαμετακομιστικού σταθμού στη περιοχή Άσπρου, η προαστιακή σιδηροδρομική σύνδεση της πόλης του Κιλκίς και της ΒΙ.ΠΕ.Κιλκίς (Σταυροχώρι) με τη Θεσσαλονίκη (μέχρι δε την υλοποίησή της, να προβλεφθεί άμεσα τόσο η οδική όσο και η σιδηροδρομική σύνδεση της ΒΙ.ΠΕ. με το κύριο μεταφορικό δίκτυο), η βελτίωση και η αναβάθμιση της ΠΑΘΕ (από τον κόμβο με την Εγνατία οδό μέχρι τον συνοριακό σταθμό Ευζώνων).