Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, 2:43:58 πμ
Παρασκευή, 12 Μαρτίου 2021 11:01

«Η Παραδοχή της ήττας οδηγεί σε αναγέννηση - δημιουργία - πολιτισμό»

Γράφει η Αναστασία Θεοδωρίδου, Θεολόγος -Σπουδάστρια Εργοθεραπείας.

Ο καταξιωμένος καθηγητής Α.Π.Θ και μουσικοσυνθέτης  Χ. Σταμούλης -γνωστός στην πόλη του Κιλκίς με τη διττή ιδιότητά του- ταράζει τα νερά με το καινούργιο του βιβλίο.   

 

Στη γεμάτη αβεβαιότητες ζωή μας, ένα φωτεινό οδοδείκτη πνευματικής και ψυχικής ανασύνταξης και ανασυγκρότησης -σε ατομικό και συλλογικό επίπεδο- αποτελεί το βιβλίο: «Φάγαμε ήττα - κείμενα για τον αυτοεγκλωβισμό της Ορθοδοξίας», του Χρυσόστομου Σταμούλη, ενός από τους σπουδαιότερους Έλληνες στοχαστές του καιρού μας.

Ο διακεκριμένος καθηγητής της Θεολογίας  γράφει το βιβλίο του, ορμώμενος και από βαθιά αγάπη στον Άνθρωπο, το απαύγασμα όλης της δημιουργίας, καθώς και από βαθιά πίστη στον ουσιαστικό ρόλο που μπορεί να διαδραματίσει στον σύγχρονο κόσμο η συνολική κοινότητα ανθρώπων που είναι η Ορθοδοξία, σαν πολύτιμη πνευματική κληρονομιά  και  παρακαταθήκη.

Καταφέρνει δε, με επιστημονική εμβρίθεια, με μια πένα που φτάνει σε ύψιστα επίπεδα εκφραστικής δύναμης και ευστοχίας 

- να περιγράψει και να ονοματίσει τολμηρά τα στοιχεία φθοράς που ο χρόνος έχει εναποθέσει πάνω στα εκκλησιαστικά μας πράγματα,

- ν’ αναδείξει το αρχικό τους Κάλλος και τη φωτεινή τους αλήθεια

- και να καλέσει σε περισυλλογή αλλά και δράση για αλλαγή και ριζική ανανέωση σύσσωμο το Ορθόδοξο σώμα καθώς η χρήση του πρώτου πληθυντικού προσώπου του τίτλου του βιβλίου «Φάγαμε ήττα», διατυπωμένη με τόση απολυτότητα, δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης αλλά και συνέχιση ολιγωρίας από πλευράς  των πάντων αίτιων  και συνυπεύθυνων  για όλα τα κακώς κείμενα  του Ορθόδοξου χώρου.

Το συγκεντρωτικό αυτό βιβλίο του κυρίου Σταμούλη αποτελούμενο από ομιλίες, σχόλια, σκέψεις, εισηγήσεις σε επιστημονικά συνέδρια, προλογικά σημειώματα, συνεντεύξεις σύγχρονες πάνω στα σημερινά καυτά κοινωνικά δεδομένα, με τον άρτια δομημένο του λόγο, στοιχειοθετημένο και με ευφυείς, ευρηματικούς τρόπους διατυπωμένο, βοηθά τον αναγνώστη ν΄ απολαμβάνει διανοητικά και συναισθηματικά το βιβλίο, εμβαθύνοντας και πλαταίνοντας τα όριά του.

Δείχνει  όμως  και κάτι πολύ σημαντικό: ότι ο δημιουργός του δεν είναι ένας σύγχρονος διανοούμενος, που από τη θαλπωρή του γραφείου του σωρεύει θεωρητικές αναλύσεις για την εξήγηση του κόσμου και των πραγμάτων, αλλά ένας ενεργός πολίτης του κόσμου, που με βάση τη σφαίρα της ειδίκευσής του ή υπερβαίνοντας και αυτή, ζει εκ του σύνεγγυς την κοινωνική πραγματικότητα  μετακινούμενος από άκρου εις άκρον του κόσμου, ενδιαφέρεται γι’ αυτήν, παρατηρεί  τα πάντα, εξηγεί, παρεμβαίνει ενεργά για ό,τι συμβαίνει στην κοινωνία, της οποίας μέρος είναι και το Ορθόδοξο Εκκλησίασμα  και το πράττει αυτό, σαν πράξη ευθύνης απέναντι στην ανθρωπότητα και τον πολιτισμό.

Και είναι υπέροχος ο τρόπος με τον οποίο ο συγγραφέας σ’ όλο το βιβλίο  υπηρετεί και προάγει τον πολιτισμό, στρέφοντας τον αναγνώστη στην αξία ενός ποιητικού στίχου, ενός τραγουδιού, ενός λογοτεχνικού έργου ή ενός αποσπάσματος λογοτεχνικού, ή μιας ταινίας, στοιχεία -που κατά τον συγγραφέα- συνδέονται με ρίζες βαθιές  με τον τρόπο που αποκαλύπτει και η Σάρκωση του Θεού και Λόγου τον σκοπό αυτού του κόσμου: τη δημιουργικότητα, που κάνει τον άνθρωπο να εργάζεται μαζί με τον Θεό για την Τελείωση αυτού του Κόσμου.

Υπάρχουν εκατοντάδες λόγοι για τους οποίους πρέπει αυτό το βιβλίο να κοσμεί τη βιβλιοθήκη κάθε σκεπτόμενου όχι μόνο Ορθόδοξου αλλά και κάθε σκεπτόμενου όντος το οποίο θα ήθελε, θα ποθούσε, θα αγωνιζόταν ώστε  η κοινωνία στην οποία ανήκει, η Εκκλησία στην οποία ανήκει να είναι εικόνα Θεού της αγάπης και του ανθρώπου, του κάθε διαφορετικού και ξένου.