Πέμπτη, 28 Μαρτίου 2024, 1:22:37 μμ
Παρασκευή, 20 Απριλίου 2012 22:09

«Αστέρια» του πρώτου Κιλκίς


xrysafhs-sothrhs
Τέλη δεκαετίας 40 αρχές 50, το Κιλκίς, ελαχίστη επαρχιακή πόλις, μετρά τις πληγές που του άφησε ο δεύτερος παγκόσμιος πόλεμος και ο θλιβερός εμφύλιος. Πόλις ακόμη των δρόμων με τα τσαμούρια και των πλινθόκτιστων σπιτιών, η 21η Ιουνίου και δύο τρις παράπλευροι δρόμοι που έχουν δεχθεί λίγη άσφαλτο για να γίνουν βατοί, είναι τα μοναδικά ζωντανά σημεία της πόλης.
Η οποιαδήποτε ανθρώπινη δραστηριότητα υπάρχει, συμβαίνει στην οδό της 21ης Ιουνίου, μεγίστη διασκέδασης η βραδινή βόλτα από το περίπτερο Μαρίντζη μέχρι Αδαμίδη και μια πάστα στου Κόντου ή στου Βασάδου, υπέρτατη απόλαυση.
Ο κινηματογράφος του Σταμπουλή, «Εθνικόν», με την μοναδική απογευματινή προβολή, θαυμάσια διασκέδαση με παράλληλο άνοιγμα παράθυρου στον Κόσμο, με τα επίκαιρα Πατέ.
 Αυτός ο χώρος του Σταμπουλή μια ή δύο φορές τον χρόνο γίνονταν το κέντρο του μεγαλύτερου καλλιτεχνικού γεγονότος της πόλης, η παράστασης της Δεσποινίδος Ειρήνης της πολύπλευρης και Μοναδικής Νηπιαγωγού του Ντάνεφ,.
 Δασκάλα, σκηνοθέτης, παραγωγός, σκηνογράφος, καλλιτεχνική διευθύντρια, χορογράφος, διευθύντρια χορωδίας και γενικώς δημιουργός των πάντων. Αφοσιωμένη στο έργο της όσο κανένας άλλος, άφησε το στίγμα για πολλές γενιές του πρώτου Κιλκίς.
Στο τελειότερο και πολυπαιγμένο μουσικοχορευτικό έργο που ανέβηκε πλειστάκις στην κουίντα του «Εθνικού», « ο Κωστάκης και η Ροδομαγουλού, διακρίθηκαν και εναλλάσσονταν  πλήθος μικρών  Κιλκισιωτών, σταθεροί όμως επί σειρά ετών παρέμειναν οι μουσικοί της παράστασης, ο Υφαντίδης, και ο Μακρής ο Ανδρέας,  ο λιπόσαρκος γιός του Δάσκαλου του πρώτου Δημοτικού, Χρήστου Μακρή.
 Ο Υφαντίδης, τριατατικός καλλιτέχνης του βιολιού, οδήγησε τα πρώτα βήματα του ταλαντούχο  Ανδρέα, που τον φέρανε στη λεωφόρο της κλασικής Μουσικής, ως έναν από τους διάσημους βιρτουόζους και συνθέτες κλασσικής μουσικής του 20ου αιώνα. Οι επιτυχίες του και τ’ όνομα του είναι, όπως διαπίστωσα, καταγεγραμμένες στο Ιντερνετ, σε πλήθος σελίδων και συνθέσεις του εκτελούνται.
Από τις συμφωνικές πολλών χωρών, αυτός ο κιλκισιώτης που γαλουχήθηκε στο Κιλκίς μας και έφυγε το 1950 σε ηλικία 20 ετών, παραμένει άγνωστος στην γενέτειρά του.
Το γεγονός αυτό με οδήγησε στις παρακάτω σκέψεις. Οι γιορτές που άρχισαν για τα εκατό χρόνια της ύπαρξης του Κιλκίς πρέπει να γίνουν η αφορμή  να βγάλουμε στην επιφάνεια όλους τους κιλκισιώτες, που διέπρεψαν στον τομέα τους,
Η πόλης μας έχει την ιδιαιτερότητα να γνωρίζει τους δημιουργούς της με τα Ονοματεπώνυμά τους, οι πρώτοι κάτοικοι του Κιλκίς που το δημιούργησαν από το μηδέν είναι γνωστοί, και γνωστή είναι και η πορεία της πρώτης και δεύτερης γενιάς
Η τρίτη γενιά, μετά τον δεύτερο παγκόσμιο πόλεμο και τον καταστροφικό εμφύλιο ξέφυγε από τα στενά επαρχιακά όρια του ελάχιστου Κιλκίς και διαχύθηκε στην υπόλοιπη Ελλάδα αλλά και στον υπόλοιπο κόσμο, Β Αμερική Καναδά
Αυστραλία και Β. Ευρώπη , εκεί στέριωσε και ανάλογα με τις δυνατότητες και την τύχη του κάθε ένα  διέγραψε την πορεία της.
Μερικοί όμως  από αυτούς της τρίτης γενιάς, ξεπέρασαν την μετριότητα κι γίνανε «εξέχοντες» στον τομέα που διάλεξαν, αυτούς του κάλλιστους κιλκισιώτες νομίζω ότι έχουμε την υποχρέωση να τους ανακαλύψουμε να τους καταγράψουμε και να τους τιμήσουμε
Φέτος, τα εκατό χρόνια ύπαρξης του Κιλκίς είναι μια καλή αφορμή για ξεκίνημα αυτής της προσπάθειας συλλογής και καταγραφής των όπου γης «Μεγάλων Κιλκισιωτών».
Φρονώ ότι είναι καθήκον όλων των σημερινών Κιλκισιωτών σε όποια θέση και αν
βρίσκονται, Δήμο , μέσα ενημέρωσης, Σύλλογοι Κιλκισιωτών   όπου και αν υπάρχουν να καταγράψουν τα ονόματα και τις επιτυχίες των διακριθέντων και να τα. δημοσιοποιήσουν
Το σημερινό Κιλκίς  των τριάντα και. χιλιάδων κατοίκων νομίζω ότι οφείλει να ανακαλύψει τους κάλλιστους των λίγων χιλιάδων των πρώτων δεκαετιών του 20 ου αιώνα που δημιούργησαν το πρώτο μας Κιλκίς και να τους αποδώσει τα εύσημα.

Πρόσθετες Πληροφορίες

  • Υπότιτλος: Από τον Δρ. Σώτο Χρυσάφη