Τετάρτη, 22 Μαΐου 2024, 4:51:47 πμ
Δευτέρα, 09 Μαϊος 2016 23:18

Οι εξετάσεις πλησιάζουν... ΨΥΧΡΑΙΜΙΑ!

Γράφει η Θεοδοσία Ε. Παπαδοπούλου-Τσάτση, Φιλόλογος Α.Π.Θ. MSC Ειδικής Αγωγής, e.mail: Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.

 

Σε λίγες μέρες οι εξετάσεις ξεκινούν και χιλιάδες  μαθητές καλούνται να αποδείξουν την προετοιμασία τους, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.  Στις περισσότερες οικογένειες έχει «σημάνει συναγερμός», τα παιδιά μέχρι την τελευταία στιγμή κάνουν  επαναλήψεις ή συμπληρώνουν κενά.  Όσο πλησιάζουν οι μέρες αγωνιούν αν θα τα καταφέρουν, αν εκείνη τη στιγμή θα θυμηθούν αυτά που έχουν διαβάσει, ανησυχούν για τα θέματα και ήδη κάνουν υποθέσεις για την πιθανή βαθμολογία τους.


Αυτή την περίοδο οι υποψήφιοι είναι ευάλωτοι, αρκετοί «ταλανίζονται» από  άγχος που σε μεγάλη «δοσολογία»   γίνεται παθολογικό  και  βασανιστικό με δυσάρεστα και ενοχλητικά συμπτώματα όπως ταχυκαρδία, δυσφορία στην αναπνοή, σφίξιμο στο στήθος, ξηροστομία, κρύα άκρα, ναυτία, ανασφάλεια, κ.ά. Κάποιοι «κάνουν σενάρια» που τους τρομάζουν, ότι  δηλαδή δε θα γράψουν εκείνη τη στιγμή, ή ότι θα λιποθυμήσουν ή ότι δεν θα μπορέσουν να πάρουν ανάσα.  Πράγματι το άγχος είναι πιθανόν να προκαλέσει σύγχυση στις πνευματικές λειτουργίες, υπονομεύοντας άμεσα την επίδοση στις εξετάσεις, επιπλέον  αποτελεί τον πιο «ύπουλο» εχθρό, στον οποίο οι υποψήφιοι καλούνται να αντισταθούν και να καταφέρουν να τον διαχειριστούν. Αυτό βέβαια δεν είναι απλό, καθώς  δε μπορεί να καταπολεμηθεί άμεσα, αφού τα ανθρώπινα επίπεδα που επηρεάζει δεν είναι λίγα.
Έτσι εκτός από τα σωματικά συμπτώματα που μπορεί ο μαθητής  να εμφανίζει, υπάρχουν και τα ψυχολογικά: διαρκές συναίσθημα αποτυχίας και ματαιότητας, δυσκολία συγκέντρωσης, εκδήλωση φοβιών για τις συνέπειες που θα ακολουθήσουν την αποτυχία του, αλλά και συμπεριφοριστικά συμπτώματα: εκδήλωση επιθετικότητας, «παραίτηση» από δραστηριότητες με τις οποίες συνήθιζε να καταπιάνεται, άρνηση στην πρόσληψη τροφής.
Βασικός λοιπόν στόχος δεν είναι η εξάλειψη του άγχους, καθώς είναι ένα φυσιολογικό συναίσθημα, που συνοδεύει οποιαδήποτε αλλαγή κι εξέλιξη στη ζωή μας, αλλά η διαχείρισή του, ώστε να γίνει δημιουργικό και αποδοτικό για τους ίδιους τους μαθητές. Αρχικά, είναι καλό να έχετε κάνει τον απολογισμό σας για το βαθμό προετοιμασίας σας, αυτό θα σας βοηθήσει να έχετε ρεαλιστικές προσδοκίες. Επιπλέον ο θετικός τρόπος σκέψης αποτελεί εξαιρετικό εμπόδιο στο άγχος-προσπαθήστε να διαγράψετε κάθε αρνητική σκέψη και σκεφθείτε κάτι που σας ευχαριστεί, π.χ τις καλοκαιρινές σας διακοπές. Η απόσπαση του ενδιαφέροντός σας σε δραστηριότητες που σας ευχαριστούν όπως η μουσική, ο χορός, η συζήτηση με έναν φίλο ή φίλη, βοηθούν στη διατήρηση της ψυχικής ηρεμίας. Πολύ σημαντικό είναι να αποφύγετε τις συζητήσεις ή τις συγκρίσεις με τους συμμαθητές σας-μόνο πανικό μπορούν να προκαλέσουν! Καλό θα ήταν να αποφεύγετε τις επαναλήψεις της τελευταίας στιγμής και να μη ξενυχτάτε την παραμονή των εξετάσεων. Με ηρεμία και προσοχή διαβάστε τα θέματα και ασχοληθείτε μ’ αυτά που γνωρίζετε καλύτερα-αυτό θα σας δώσει ώθηση και δύναμη για τα επόμενα!
Οι γονείς απ’ την άλλη πλευρά, που συνήθως έχουν τις καλύτερες προθέσεις, αλλά συχνά συμβάλλουν, άθελά τους, στην επιδείνωση του άγχους του μαθητή, θα ήταν καλό αρχικά να εξασφαλίσουν ένα ήρεμο περιβάλλον για τα παιδιά τους, μακριά από θορύβους, διδαχές, κριτικές, να δείχνουν υπομονή όταν γίνονται ευερέθιστα, να μη μεταδίδουν το άγχος τους-τα παιδιά έχουν ήδη αρκετό και να μη συνδέουν την επιτυχία στις εξετάσεις με τη γενικότερα επιτυχημένη ή όχι πορεία τους στη ζωή. Οι υποψήφιοι, χρειάζονται κυρίως συμπαράσταση κι ενθάρρυνση-όχι υπερπροστασία κι υπερβολές.
Τέλος, ας μη ξεχνάμε ότι οι εξετάσεις μπορεί να αποτελούν μία δοκιμασία που «μετρά» τις δυνατότητες του μαθητή, δε μπορεί όμως να επηρεάσει την αξία που έχει ως μοναδικό άτομο, με μοναδικές δεξιότητες, προσωπικότητα και ταλέντα.
Καλή επιτυχία!