Δευτέρα, 29 Απριλίου 2024, 2:28:17 πμ
Δευτέρα, 22 Ιανουαρίου 2024 12:57

Στους δύο Δήμους η αποκομιδή της καθαριότητας του περιφερειακού οδικού δικτύου 730 χιλιόμετρα και...καθαρίσατε

Η Πολιτεία όταν θέλει να ξεφορτωθεί τα βάρη της έχει δοκιμασμένη συνταγή. Αναθέτει την αρμοδιότητα στον συνήθη ύποπτο και έχει το κεφάλι της ήσυχο.

Η κουτοπόνηρη τακτική βρήκε εφαρμογή στον τελευταίο νόμο που ψηφίστηκε για την αναμόρφωση της Αυτοδιοίκησης πρώτου και δεύτερου βαθμού και... αναμορφώνει για τα καλά τους Δήμους επωμίζοντάς τους την ευθύνη της καθαριότητας αποκλειστικά για την αποκομιδή των απορριμμάτων στο περιφερειακό οδικό δίκτυο κάθε νομού. Από την 1η Ιανουαρίου, λοιπόν, οι Δήμοι έχουν την αρμοδιότητα της καθαριότητας στο οδικό περιφερειακό δίκτυο, στις παράπλευρες οδούς του, στις νησίδες, στις υπόγειες διαβάσεις και τα πρανή τους κατά το τμήμα που διέρχεται εντός των ορίων τους.

Με κοινή υπουργική απόφαση που συνυπογράφουν οι Υπουργοί Εσωτερικών – Υποδομών και Μεταφορών καθορίστηκαν, μάλιστα, σε χιλιόμετρα οι περιφερειακοί δρόμοι. Και κάπου εδώ αρχίζουν τα πρώτα... εγκεφαλικά στα καθ’ ημάς καθώς για το μεν Δήμο Κιλκίς γράφονται 498 χιλιόμετρα στο κοντέρ και 232 χιλιόμετρα για τον  Δήμο Παιονίας.

Με 730 χιλιόμετρα σε μια νοητή ευθεία γραμμή πας μέχρι τη Σπάρτη, που λέει ο λόγος, η οποία παρεπιπτόντως έχει να καθαρίσει από σκουπίδια το μισό δίκτυο συγκριτικά με τα χωρικά μεγέθη της Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς.

Οι Αντιδήμαρχοι Καθαριότητας των δύο Δήμων θα αναλάβουν προφανώς τη λάντζα να μαζεύουν χαρτιά, πακέτα από άδεια τσιγάρα και μπουκαλάκια από νερό που πετούν με μεγάλη ευκολία δεξιά και αριστερά στους δρόμους οδηγοί με περιβαλλοντική συνείδηση εν υπνώσει.  

Η ανταμοιβή για τις υπηρεσίες καθαριότητας για κάθε ΟΤΑ  τιμάται 400ευρώ το χιλιόμετρο με συμπληρωματικό δέλεαρ τη δέσμευση των μηχανημάτων έργου των κατά τόπους Περιφερειακών Ενοτήτων.

Στην πραγματικότητα, οι δύο Δήμοι του νομού δεν πρέπει να τρέφουν αυταπάτες για την ενίσχυση του στόλου των οχημάτων τους γιατί η Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς δεν έχει εξειδικευμένα οχήματα για καθαριότητα, παρά ελάχιστα – μετριούνται στα δάχτυλα του ενός χεριού – που χρησιμοποιούνται για τις ανάγκες της Πολιτικής Προστασίας.

Το καθήκον της καθαριότητας στο περιφερειακό οδικό δίκτυο του νομού ασκήθηκε πλημμελώς από την Περιφερειακή Ενότητα Κιλκίς όλα τα προηγούμενα χρόνια, δοθέντος ότι δεν διαθέτει οργανωμένη υπηρεσία καθαριότητας, ούτε και την ανάλογη επιχειρησιακή δύναμη σε ανθρώπινους πόρους. 

Η ανάθεση της καθαριότητας στους Δήμους αντιμετωπίζεται με σκεπτικισμό από πολλούς αιρετούς καθώς εκτιμούν ότι είναι προμήνυμα δυσοίωνων καταστάσεων στο άμεσο μέλλον. Εκφράζονται φόβοι ότι μετά την καυτή πατάτα της καθαριότητας, που θα λειτουργήσει ως πρόβα τζενεράλε,  θα πέσουν στους ώμους τους νέα ανεπιθύμητα βάρη που έχουν να κάνουν με τον αποχιονισμό και τη συντήρηση του πρασίνου του περιφερειακού οδικού δικτύου.

Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΠΕΔΚΜ,  στην τακτική συνεδρίασή του, την περασμένη Τρίτη, εξέφρασε σοβαρές ενστάσεις  για το νέο καθεστώς διαχείρισης των περιφερειακών δρόμων όπου άλλος είναι ο ιδιοκτήτης (Περιφέρεια) και άλλος ο καθαριστής (Δήμοι) και διαμήνυσε προς πάσα κατεύθυνση ότι δε θα κάτσει με σταυρωμένα τα χέρια. Θα απαντήσει με δικαστική προσφυγή γιατί μεταξύ άλλων τίθεται θέμα ασφάλειας των εργαζομένων στους ΟΤΑ και πρόσθετης επιβάρυνσης των προϋπολογισμών τους.

Η αντίθεση της ΠΕΔΚΜ στην ανάθεση της αρμοδιότητας του περιφερειακού οδικού δικτύου στους Δήμους θα εκφραστεί, όπως αποφάσισε το συνδικαλιστικό όργανο της Αυτοδιοίκησης, με παράσταση διαμαρτυρίας  στον Περιφερειάρχη Κεντρικής Μακεδονίας Απόστολο Τζιτζικώστα τις επόμενες μέρες.   

Μαίρη Τσοτσάκη