Κυριακή, 28 Απριλίου 2024, 2:55:40 πμ
Παρασκευή, 17 Νοεμβρίου 2023 12:21

Το Κύκνειο Άσμα της ημετέρας ανάπλασης του εμπορικού κέντρου

Γράφει ο Αναστάσιος Αμανατίδης, πρώην Δήμαρχος Κιλκίς

Πέρασαν 25 ακριβώς χρόνια. Από τότε που οι διάδοχοί μας στη Δημαρχία αποφάσισαν την διακοπή των έργων της ανάπλασης του εμπορικού κέντρου της πόλης, που είχε κυρίαρχο έργο την πεζοδρόμηση της 21ης Ιουνίου από φανάρι σε φανάρι με παράλληλη διαμόρφωση των παρόδων, άλλους σε πεζόδρομους και άλλους σε ήπιας κυκλοφορίας, όπως η πολύπαθη οδός Λέκκα, η Πόντου, η Εθνικής Αντίστασης, πάντα σε σχέση, ως εξαρτήματα, με το κύριο έργο, σύμφωνα με την εγκεκριμένη μελέτη, την πεζοδρόμηση της κεντρικής αρτηρίας.

   Γιατί χωρίς αυτήν δεν είχαν νόημα τα ζικ-ζακ και η στενωπός της σημερινής Λέκκα και της Εθνικής αντιστάσεως, για να επιτευχθεί η ηπιότητα της κυκλοφορίας. Διότι το έργο ήταν ενιαίο και όχι αποσπασματικό υπέρ αυτών. Ήταν ‘’κουστούμι’’! Και κουστούμι ‘’γιορτινό’’! Με κύριο κορμό την ανανεωμένη 21η Ιουνίου με καινούργιο ‘’φόρεμα’’! Και οι πάροδοι δεξιά και αριστερά, συμπληρωματικοί βραχίονες, τα εξαρτήματα του ‘’κοστουμιού’’! (Είδαν οι μακέτες του έργου στο παρελθόν το φως της δημοσιότητας στις στήλες της ‘’ΠΡΩΙΝΗΣ’’ και ‘’ΕΙΔΗΣΕΩΝ’’).

  ( Για την ιστορία λέμε, ότι το έργο συνοδεύονταν από πλήρη κυκλοφοριακή μελέτη από πανεπιστημιακούς συγκοινωνιολόγους και τοπικούς τοπογράφους, υπό τον έμπειρο καθηγητή της Πολυτεχνικής Νάτσινα. Μεταξύ των προτάσεων ήταν και δεύτερη κύρια είσοδος από Θεσσαλονίκη μέσω της περιφερειακής και Βενιζέλου δυτικά, ειδικά για τα βαρέα οχήματα και το ΚΤΕΛ! Άλλωστε το προηγούμενο από εμάς  επέκτασης του σχεδίου της πόλης δυτικά επί δημαρχίας του προκατόχου μου Αυγητίδη, προέβλεπε είσοδο στο Νοσοκομείο από τον περιφερειακό δυτικά, όπου το Γυμναστήριο, και το ‘’αείποτε’’ κολυμβητήριο, πρόβλεψη και κατοχύρωση με απαλλοτριώσεις, που ισχύει μέχρι σήμερα. Επί πλέον προκηρύξαμε με αρχικά 50 εκατ. (τότε) την μελέτη του περιμετρικού δρόμου από αεροδρόμιο μέχρι τον κόμβο της Αργυρούπολης, που θα έλυνε πολλά κυκλοφοριακά προβλήματα.)

   Είχαμε την φιλοδοξία ότι θα αλλάζαμε την εικόνα της πόλης, η οποία σε πολλά σημεία, ιδίως στο κέντρο της, παραμένει ως είχε πριν από εκατόν χρόνια.

   Αλλά είχαμε την ατυχία να συναντήσουμε αντί για σύμπλευση για το καλό της πόλης, (όπως σε όλες σχεδόν τις πόλεις της Ελλάδας, που δεν μετάνοιωσαν), άγρια αντιπολιτευτική πολιτική από τους κατοπινούς διαδόχους μας και τους συν αυτοίς, από φορείς άλλους και μεμονωμένα άτομα, εντός και εκτός της αγοράς. Αυτός είναι και ο  ‘’καϊλές’’ μου, που τα γράφω σήμερα, αυτός που μας ‘’τζούζει’’ και μας λυπεί! Για πολλούς κατοπινούς σχολιαστές, αυτός ήταν ο λόγος που μας στοίχισε την επόμενη ‘’Δημαρχία΄΄!...

   Ωστόσο καταφέραμε, παρά την παρελκυστική τακτική των αναδόχων κατασκευαστών και όχι μόνον αυτών, να αποτελειώσουμε τις νυν πεζοδρομήσεις, που διαθέτουν υπόγειες καλωδιώσεις με παραδοσιακό φωτισμό, τάπητα κλπ,  (οδοί 25ης Μαρτίου, Καλούδη, Χαρίτωνος) και μερικώς της ήπιας κυκλοφορίας άλλων παρόδων (Εθνικής Αντίστασης, Πόντου, Λέκκα). Πάντα με την ελπίδα και σε συνδυασμό με το μεγάλο έργο ανάπλασης και πεζοδρόμησης της 21ης Ιουνίου, που δεχότανε δριμεία κριτική και πολεμική…

   Οι δεύτερες οδοί της ήπιας κυκλοφορίας, ‘’πέσανε’’ μετά το ξεκίνημά τους, για ολοκλήρωση στους διαδόχους μας. Λέμε λοιπόν ότι εφ’ όσον είχαν υποσχεθεί και αποφασίσει οι διάδοχοί μας, ότι δεν θα προχωρήσουν στην πεζοδρόμηση της 21ης Ιουνίου, έπρεπε να αποφύγουν και τα ζικ-ζακ, χάριν της ηπιότητας της πολύπαθης οδού Λέκκα, αλλά και των άλλων, από τότε. Κόντεψε να ρίξει την ‘’κυβέρνηση’’ η Λέκκα, μέχρις ότου αποφασισθεί επί τέλους και καλώς σήμερα η βελτιωμένη αποκατάστασή της.

   Αλλά αυτά ήταν ‘’ψιλά’’ γράμματα για τους διαδόχους μας. Αφού αποφάσισαν την διακοπή της πεζοδρόμησης, οι ‘’οπισθοδρομικοί’’ της ‘’προοδευτικότητας’’, εκτέλεσαν με ‘’αμέλεια’’ τις παρόδους τύπου Λέκκα (ανασκευάσθηκε δυο φορές και τελικά ασφαλτοστρώθηκε πρόχειρα), ως και με παράβαση όρων της μελέτης (αντιαισθητικές ρυπαρές πλάκες Ελευθερούπολης, αντί τις υπόλευκες πλάκες μαρμάρου Ιωαννίνων κλπ)… Ωσάν να ήταν προσφορά στον ανάδοχο κατασκευαστή για την καθυστέρηση που επέδειξε στην ολοκλήρωση των έργων ανάπλασης του εμπορικού κέντρου  (της πεζοδρόμησης της 21ης Ιουνίου, που ενώ ήταν έργο ενός μηνός, το πήγε πέραν του χρόνου, μέχρι την λήξη της θητείας μας!).

   Έπρεπε να αφεθεί ‘’ήσυχη’’ από τότε η Λέκκα. Κάποιος θα πει: Δε χάλασε ο κόσμος!…  Όμως προτιμήθηκε να εκτελεσθεί μια δαπανηρή, άστοχη πλέον και χωρίς νόημα κατασκευή, ένα πάρεργο λειτουργικά περιττό. Θα ήταν για εμάς καλό λειτουργικό ‘’κούμπωμα’’ ενός μεγαλόπνοου έργου, για το οποίο προορίζονταν τα εξασφαλισμένα  χρήματα που απαιτεί η  προκήρυξη, αλλά ένα έργο όμως που δεν έγινε ποτέ.

   Αλλά οι διάδοχοί μας δεν παραιτήθηκαν κάποιου έργου, που θα εξασφάλιζε την υστεροφημία τους…

   Αφού εγκατέλειψαν την δρομολογημένη και σε εξέλιξη πεζοδρόμηση της 21η Ιουνίου και ολοκλήρωσαν τις δαπάνες τους με την ανώφελη οδό Λέκκα, στράφηκαν, ως άλλοι ‘’Ηρόστρατοι’’, στην ανάπλαση της οδού Βενιζέλου. Με τις εμπνεύσεις και τα οράματά τους νέκρωσαν από την ‘’αγορά’’ το μισό και το ωραιότερο κομμάτι της πόλης και βύθισαν σε κυκλοφοριακό χάος τα κινούμενα μικρά και ιδίως ογκώδη τροχοφόρα, ημετέρων και ιδιαίτερα των επισκεπτών, των οποίων έχουμε την ανάγκη όχι μόνο της επίσκεψης, αλλά και του καλού τους λόγου.

   Γιατί για το κυκλοφοριακό πρόβλημα στην πόλη πρέπει να γίνεται όχι μόνο λόγος, αλλά και έργο, με την τροπή που πήρε η εικόνα της πόλης από τις άστοχες αποφάσεις και έργα των διαδόχων μας.

   Γι’ αυτό και τα ζικ-ζακ της Λέκκα και όποιων άλλων δολιχόδρομων αφού δεν εκπλήρωσαν την αρχική, συμπληρωματική της πεζοδρόμησης της 21ης Ιουνίου αποστολή τους, έπρεπε από τότε να αναθεωρηθούν και να παραδίνονταν  λειτουργικότερες στην κανονική κυκλοφορία. Με δυο λόγια επικροτούμε τις σημερινές ανακατασκευές…. Και αργά μείναμε… Και μάλλον δεν θα επανέλθουμε στις αιτιάσεις μας… Περσινά ‘’ξινά’’ σταφύλια θα πει κάποιος…