Κυριακή, 5 Μαΐου 2024, 3:14:18 μμ
Δευτέρα, 21 Φεβρουαρίου 2022 20:12

Σκληρή απάντηση της ΔΕΥΑ Κιλκίς στον Δ. Αγαθόπουλο

Με πρόσχημα την αναπροσαρμογή του τέλους ύδρευσης στις έξι Δημοτικές Ενότητες του Δήμου Κιλκίς ο επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης κ. Δημήτρης Αγαθόπουλος στρέφεται κατά της ΔΕΥΑΚ και επιλεκτικά κατά των τελευταίων Διοικήσεών της, υπερτονίζοντας αντικειμενικές αδυναμίες και αποκρύπτοντας επιμελώς, κατά την προσφιλή του τακτική, ευθύνες και αστοχίες δικών του ανθρώπων, γιατί η ανάγκη προστασίας τους μάλλον είναι ισχυρότερη από την αλήθεια!

 

Η επιχείρηση κατασυκοφάντησης της ΔΕΥΑΚ και των Διοικήσεών της -με μια καταφανή εξαίρεση για την οποία θα μιλήσουμε στη συνέχεια – με υποκειμενικές θεωρήσεις, και συρραφή γενικών αναφορών και ‘’ειδικών στοιχείων’’ ίσως να μπορούσε να στεφθεί με επιτυχία εάν απευθυνόταν σε πολίτες με σοβαρή έλλειψη μνήμης και κρίσης.

Δυστυχέστερα για τον κ. Αγαθόπουλο το έδαφος του κριτικού του λόγου, που δυστυχώς αγγίζει τα όρια του κακοπροαίρετου, είναι σαθρό και η επιχειρηματολογία που χρησιμοποιεί προβληματική, γιατί στη ζυγαριά της κριτικής του μπαίνουν ανόμοια αντικείμενα αλλά και επιλεκτική απομόνωση γεγονότων, πρόσφορων για δημαγωγία και εξαγωγή αυθαίρετων συμπερασμάτων.

Η ΔΕΥΑΚ στα μάτια του κ. Αγαθόπουλου παρουσιάζεται ως μια χρεωκοπημένη επιχείρηση που κακοδιοικείται σε βάθος χρόνου με υπέρογκα ελλείμματα που δημιουργούνταν διαχρονικά από ανορθολογικές δαπάνες και αναθέσεις σε βάρος και εκτός ορίων των οικονομικών δυνατοτήτων της και ότι η κακοδιοίκηση ευθύνεται για την χρεωκοπία και την υποτιθέμενη ανάληψη νέων βαρών στις πλάτες του πολίτη που επιφέρει η νέα τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης για το 2022.

Ευτυχώς, τουλάχιστον, παραδέχεται ότι η δεκαετής οικονομική κρίση δημιούργησε ισχυρή πίεση στα οικονομικά της επιχείρησης εξαιτίας της αδυναμίας πολιτών να πληρώσουν τους λογαριασμούς ύδρευσης.

Ας ξετυλίξουμε όμως το μπερδεμένο κουβάρι των κατηγοριών του, μήπως και τον βοηθήσουμε να βγάλει μια άκρη! 

Η αναπροσαρμογή της τιμολογιακής πολιτικής στις έξι Δημοτικές Ενότητες, πλην της Δημοτικής Ενότητας Κιλκίς, και η προσπάθεια εναρμόνισης της τιμής του νερού με την αντίστοιχη τιμή του Κιλκίς δεν είναι μια καινούρια πρόταση. Ο τρόπος τιμολόγησης, με τέσσερις αύξουσες κλίμακες για τις καταναλώσεις νερού, στηριζόταν στην υποχρεωτική συμμόρφωση της Επιχείρησης στην απόφαση 135275 (ΦΕΚ Β’ 1751/22-5-2017) της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων. Μάλιστα, στο παρελθόν το Δημοτικό Συμβούλιο Κιλκίς, και ειδικότερα στις 13/11/2017, συναίνεσε κατά πλειοψηφία στην απόφαση εναρμόνισης της τιμής του νερού στις έξι Δημοτικές Ενότητες με ισχύ το έτος 2018, την οποία και εισηγήθηκε η τότε Πρόεδρος της ΔΕΥΑΚ, κ. Λένα Αναστασιάδου. Προκαλεί δε εντύπωση η γενική αμνησία ορισμένων δημοτικών συμβούλων που ενώ τότε υπερψήφισαν την εναρμόνιση τώρα αυτοαναιρούνται και μας κατηγορούν.

Η απόφαση αυτή σημειώνουμε ότι έμεινε ανεκτέλεστη καθώς κατά τον έλεγχό της η Αποκεντρωμένη Διοίκηση έκρινε ότι η μελέτη κόστους – οφέλους έπρεπε να είχε συνταχθεί από εξωτερικό συνεργάτη και όχι από υπηρεσιακό παράγοντα της Επιχείρησης, όπως τότε είχε γίνει.

Κριτήρια της αναπροσαρμογής της τιμολογιακής πολιτικής, που αποφασίστηκε για το 2022, δεν ήταν τα τεράστια χρέη της ΔΕΥΑΚ, όπως αβάσιμα διατείνεται ο κ. Αγαθόπουλος αλλά: α) η συμμόρφωση στην απόφαση της Εθνικής Επιτροπής Υδάτων, β) η αύξηση της δαπάνης της ηλεκτρικής ενέργειας προς τον ΔΕΔΔΗΕ που τα έτη 2020 και 2021 έφθασε σε δυσθεώρητα ύψη και γ) ο ευρωπαϊκός έλεγχος της επιχείρησης λόγω των προγραμμάτων χρηματοδότησης.

Η νέα απόφαση για την τιμολογιακή πολιτική στηρίχθηκε σε ολοκληρωμένη μελέτη κόστους – οφέλους, η οποία συνάχθηκε από εξωτερικό συνεργάτη τον Οκτώβριο του 2021. Η δε  αύξηση της χρέωσης του νερού προσεγγίζει τα 50 λεπτά έως το 1ευρώ ανά μήνα για το 90% των καταναλωτών στους οικισμούς των Δημοτικών Ενοτήτων, και ως ελάχιστη επιβάρυνση απέχει από τις υπερβολές του επικεφαλής του ‘’Συμμετέχω – Ο Δήμος στα χέρια του Πολίτη’’. Στην απόφαση αυτή μας φυσικά λαμβάνεται, όπως πάντα, πρόνοια για τις ευπαθείς ομάδες του πληθυσμού (πολύτεκνες, τρίτεκνες οικογένειες, μακροχρόνια άνεργοι, άποροι, ΑμεΑ) με ειδικά μειωμένα τιμολόγια. 

Επισημαίνουμε μάλιστα ότι η αύξηση της τιμής ανά κυβικό από 0,22ευρώ σε 0,27ευρώ προκρίθηκε μεταξύ τριών οικονομικών σεναρίων ως η ηπιότερη για τους δημότες, και η εκτίμηση της αύξησης των εσόδων στην ΔΕΥΑΚ ανέρχεται στο ποσό των 163.674,18ευρώ.

Εξάλλου, στην υπηρεσιακή εισήγηση για το επίμαχο θέμα του Γενικού Διευθυντή της ΔΕΥΑΚ, κ. Ηλία Αβραμίδη, αναφέρεται μεταξύ άλλων ότι: “η πρόταση τιμολόγησης μετά από οκτώ έτη προσαρμόζει πλήρως ως προς τις κλίμακες τιμολόγησης τα τιμολόγια των Δ.Ε. Γαλλικού, Δοϊράνης, Κρουσίων, Μουριών, Πικρολίμνης και Χέρσου με αυτά της Δ.Ε. Κιλκίς και είναι ήπια ως προς τις τιμές. Είναι σύμφωνη με τους γενικούς κανόνες τιμολόγησης της απόφασης 135275 (ΦΕΚ Β’ 1751/22-5-2017) επειδή μεταξύ άλλων λαμβάνει υπόψη τη μεταβολή του ΑΕΠ της χώρας, βελτιώνει την ανάκτηση του κόστους και θα λάβει μέτρα για μείωση του κόστους παρεχομένων υπηρεσιών με ειδικό επιχειρησιακό σχέδιο για το έτος 2022”.

Στην εξειδίκευσή τους τα προβλεπόμενα μέτρα για τον περιορισμό των εξόδων και του κόστους ενέργειας  θα αφορούν την ανάπτυξη φωτοβολταϊκών συστημάτων 2MW, έργου ενταγμένου στο πρόγραμμα ‘’Αντώνης Τρίτσης’’, την εκτέλεση έργων υδρομάστευσης στην δεξαμενή του Σ.Σ. Μουριών με σκοπό την απομείωση του κόστους ενέργειας κατά 70.000ευρώ ετησίως, την εγκατάσταση συστημάτων τηλεελέγχου στο υδρευτικό δίκτυο για τον άμεσο εντοπισμό και την αποκατάσταση των βλαβών, την τιμολόγηση της Περιφερειακής Ενότητας Κιλκίς  για τις κοινόχρηστες ποτίστρες και τέλος τη βελτίωση της εισπραξιμότητας των παλαιών οφειλών προς τη ΔΕΥΑΚ.  

Στο πλαίσιο αυτό ο Γενικός Διευθυντής εξηγεί ότι θα ενισχυθεί ο μηχανισμός είσπραξης ληξιπρόθεσμων οφειλών με αναδιάρθρωση των υπηρεσιών και θα υπάρξει συνεχής παρακολούθηση της δαπάνης ενέργειας, σύνδεσης κόστους άντλησης με κατανάλωση κ.α. 

Η Δημοτική Διοίκηση προέβλεψε μάλιστα πίστωση 299.000 ευρώ στον προϋπολογισμό του 2022 -  και τούτο έγινε για πρώτη φορά - με σκοπό την κάλυψη των λογαριασμών ύδρευσης του Δήμου την τρέχουσα περίοδο.    

Δεν απασχόλησε το Δημοτικό Συμβούλιο Κιλκίς η αναπροσαρμογή, όχι από έλλειψη διάθεσης επικοινωνίας, αλλά γιατί η σχετική απόφαση, με εισήγηση της ΔΕΥΑΚ, διαβιβάσθηκε προς έγκριση στην Οικονομική Επιτροπή, όπως ορίζει η νομοθεσία, και πέρασε κατά πλειοψηφία. Το ότι σήμερα δεν ψηφίστηκε θετικά στην Οικονομική Επιτροπή από την δημοτική παράταξη του κ. Αγαθόπουλου, όπως αυτή εκπροσωπείται από την άλλοτε υποστηρίκτρια της ανατίμησης ως τότε Προέδρου της ΔΕΥΑΚ και σημερινή αρνήτρια, κ. Λένα Αναστασιάδου, το θέτουμε απλά στην κρίση των πολιτών.

Θα είχε εξαιρετικό ενδιαφέρον για τον δημόσιο κατήγορο της ΔΕΥΑΚ και εμφανιζόμενο ως υπερασπιστή των φτωχών στρωμάτων, κ. Αγαθόπουλο, να εξηγήσει με ποιους όρους αντιλαμβάνεται το καθεστώς της κακής διαχείρισης σε βάθος χρόνου όταν δεν αγγίζει ούτε και ακροθιγώς έστω την περίοδο της προεδρικής θητείας της δημοτικής συμβούλου που στεγάζεται σήμερα στην δημοτική του παράταξη. 

Κατά την περίοδο της μεγάλης οικονομικής κρίσης και εν μέσω συνεχών ρυθμίσεων για την είσπραξη οφειλών, θα ήταν φανερή ηθική πρόκληση για την ηγεσία της Επιχείρησης να αξιώσει μεγαλύτερη αμοιβή. Θυμίζουμε ότι δεν το αποτόλμησε κανείς διαχρονικά πλην μίας, της πρώην Προέδρου της ΔΕΥΑΚ, κ. Λένας Αναστασιάδου, η οποία κατά το έτος 2018 διεκδίκησε δικαστικά με αγωγή εναντίον της ΔΕΥΑΚ το διπλασιασμό της αντιμισθίας της, ενέργεια που προκάλεσε μάλιστα την εποχή εκείνη θυελλώδεις αντιδράσεις. Συνεπώς δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα ότι η τότε Πρόεδρος  της ΔΕΥΑΚ και σημερινή δημοτική σύμβουλος της παράταξης ‘’Συμμετέχω’’ λοιδορήθηκε ή αποπέμφθηκε επειδή δήθεν αποπειράθηκε να αγγίξει ένα καθεστώς κακής διαχείρισης.  Επιπρόσθετα ουδεμία σχέση έχει με την πραγματικότητα ότι έργο του προγράμματος ‘’Φιλόδημος’’, πρόκειται για τον εκσυγχρονισμό της λειτουργίας των αντλιοστασίων λυμάτων στο συγκρότημα των Γ’΄ Εργατικών Κατοικιών και στην περιοχή του Γενικού Νοσοκομείου Κιλκίς ύψους 500.000ευρώ, απεντάχθηκε δήθεν από τον Επίτροπο (!!!). Προς αποκατάσταση της αλήθειας επαναλαμβάνουμε ότι το έργο αυτό βρίσκεται στο στάδιο της επαναδημοπράτησης.

Και πόσες άλλες ανακρίβειες βρίσκουμε στο λόγο του κ. Αγαθόπουλου που δυστυχώς υπονομεύουν την εικόνα αλλά και το συνολικό έργο της Επιχείρησης.

Ξεκαθαρίζουμε ότι ως Διοίκηση συνεργαζόμαστε αρμονικά σε υπηρεσιακό επίπεδο με τον Γενικό Διευθυντή, όπως και με κάθε άλλο υπηρεσιακό παράγοντα. Συνεπώς, ο Γενικός Διευθυντής της επιχείρησης δεν χρειάζεται ούτε αυτόκλητους υπερασπιστές, ούτε ερμηνευτές των απόψεων του.

Τα νοικοκυριά στις έξι Δημοτικές Ενότητες θα πληρώσουν, όπως προαναφέρθηκε, γύρω στα 50λεπτά με 1 ευρώ το μήνα λόγω αναπροσαρμογής. Δεν ισχυρίζεται βέβαια κανείς ότι δεν υπάρχει επιβάρυνση, αλλά αυτή είναι ελάχιστη και οικονομοτεχνικά απολύτως αιτιολογημένη. Η κλίμακα της τιμολογιακής πολιτικής της ΔΕΥΑΚ, που βρίσκεται μονίμως τον τελευταίο καιρό στο στόχαστρο της κριτικής του επικεφαλής της ελάσσονος αντιπολίτευσης, είναι από τις πιο χαμηλές όχι μόνο σε επίπεδο κεντρικής Μακεδονίας αλλά και σε όλη την Ελλάδα. Η τιμή του νερού είναι από τις πλέον φθηνότερες. 

Η ΔΕΥΑΚ είναι επίσης μια από τις πιο ενεργοβόρες επιχειρήσεις, δοθείσας της τεράστιας έκτασης του Δήμου Κιλκίς, του πυκνού πληθυσμιακού μεγέθους (116 οικισμοί) που καλύπτεται με το αγαθό της ύδρευσης, των 157 αντλιοστασίων αλλά και των άφθονων υδρευτικών γεωτρήσεων.  

Η ΔΕΥΑΚ που σήμερα βάλλεται από τον κ. Αγαθόπουλο με αστήρικτα επιχειρήματα και ‘’διαχρονικές επικρίσεις’' έχει διασφαλίσει 43.000.000ευρώ μέσα από τη συμμετοχή της στα προγράμματα ‘’Αντώνης Τρίτσης’’ και στο ΥΜΕΠΕΡΑΑ. Πως συμβιβάζεται η επιχείρηση που απαξιώνεται δημόσια από τον ίδιο με μια ομίχλη κακοδιοίκησης να διεκδικεί και να πετυχαίνει έργα με πρωτόγνωρα υψηλούς προϋπολογισμούς για τις υποδομές του τόπου;  

Πως γίνεται ο κ. Αγαθόπουλος να παρακολουθεί ως παρατηρητής τη διαγωνιστική διαδικασία  των εμβληματικών έργων το Μάιο του 2021 και να αντιλαμβάνεται οκτώ μήνες αργότερα με ποιο σύστημα προκρίθηκε; Δεν γνωρίζει – παρατηρητής ήταν – ότι έγινε δεκτή ομόφωνα από το Διοικητικό Συμβούλιο της επιχείρησης η σχετική υπηρεσιακή εισήγηση για τη διενέργεια των διαγωνισμών με το σύστημα της αξιολόγησης; Και εάν το γνωρίζει γιατί άραγε επιμένει να αναφέρεται σε φωτογραφικές διατάξεις και χαμηλές εκπτώσεις μπερδεύοντας ουσιαστικά την αξιολόγηση με το μειοδοτικό διαγωνισμό; Γιατί συγκρίνει διαφορετικά συστήματα, ενώ μάλιστα η διαγωνιστική διαδικασία δεν παρουσίασε κανένα απολύτως πρόβλημα με ενστάσεις ή προσφυγές; Δεν γνωρίζει άραγε ότι το σύνολο της διαγωνιστικής διαδικασίας θα περάσει από τον προσυμβατικό έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, ότι δηλαδή οι επίμαχες συμβάσεις θα πρέπει να εγκριθούν από την αρμόδια δικαστική αρχή πριν να υπογραφούν και να παράξουν έννομες συνέπειες;   

Δυστυχώς ο κ. Αγαθόπουλος έχει επικεντρωθεί στη συστηματική υπονόμευση και στοχοποίηση της ΔΕΥΑΚ πιστεύοντας ότι αναβαθμίζει έτσι τον αντιπολιτευτικό του ρόλο. Με το μοτίβο μιας διαχρονίας καλύπτει συνοδοιπόρους του που διοίκησαν την επιχείρηση, και επιτίθεται στην νυν Διοίκηση διαστρεβλώνοντας τα γεγονότα και αποκρύπτοντας την αλήθεια. 

Σε ένα μόνο σημείο θα συμφωνήσουμε μαζί του. Επιθυμία όλων είναι η βιωσιμότητα της Επιχείρησης και η υλοποίηση των μεγάλων έργων.

Προς την κατεύθυνση αυτή θα εισφέρουν τα μέγιστα η ειλικρινής συνεργασία και οι κοστολογημένες προτάσεις, όχι όμως οι ανέξοδες κριτικές και οι ανακρίβειες.

  

Ο Πρόεδρος και μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΚ

Βασίλης Καραμπίδης

Ιωάννης Χατζηαποστόλου

Ανέστης Πογέλης

Γιώργος Μπαλάσκας

Αλέξανδρος Σημαιοφορίδης

Γιώργος Κεμανίδης