Κυριακή, 12 Μαΐου 2024, 1:51:03 πμ
Σάββατο, 02 Ιουνίου 2018 20:02

Αγαθόπουλος: Εμβαθύνει τη Δημοκρατία και τον λαϊκό έλεγχο ο "Κλεισθένης Ι"

Εκ των ιστορικών στελεχών της ανανεωτικής αριστεράς στο ν. Κιλκίς ο κ. Δημήτριος Αγαθόπουλος με ιδιαίτερη ενασχόληση στα της τοπικής αυτοδιοίκησης πρόσφατα συμμετείχε σε μια πανελλαδική ενημερωτική σύσκεψη στελεχών του κυβερνώντος κόμματος με αντικείμενο το υπό κατάθεση "Κλεισθένη 1" και τις αλλαγές που φέρνει στον χώρο της αυτοδιοίκησης.

 

Με την ευκαιρία αυτή και λόγω του ιδιαίτερου ενδιαφέροντος του όλου θέματος ζητήσαμε από τον κ. Αγαθόπουλο να μας ενημερώσει και μέσω ημών και τους αναγνώστες μας για όλα αυτά μαζί φυσικά και για τις εκτιμήσεις και αξιολογήσεις του αναφορικά με τα πεπραγμένα της δημοτικής αρχής του Κιλκίς καθώς και με την πολιτική που θα ακολουθήσει το κυβερνητικό κόμμα ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών.
Πάντα ταύτα στη WebTv της ηλεκτρονικής μας εφημερίδας eidisis.gr, όπου μπορείτε να παρακολουθήσετε όλη τη συνέντευξη. Ένα εκτενές περίγραμμα όσων είπε ο κ. Αγαθόπουλος ακολουθεί στη συνέχεια.
Ποιος είναι ο “Κλεισθένης 1” και τα “καινά δαιμόνια” που εισάγει στην αυτοδιοίκηση
Ανοίγει το δρόμο προς μια δημοκρατική, ριζική, πολιτική και θεσμική τομή επί του συνόλου των λειτουργιών και των αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Η απλή αναλογική, χρόνιο αίτημα της Αριστεράς, έρχεται σε αντιπαράθεση με την ιδιοκτησιακή λογική απέναντι στο Κράτος και την Τοπική Αυτοδιοίκηση.

Τα βασικά του σημεία
1. Θεσπίζεται η απλή αναλογική ως το εκλογικό σύστημα διενέργειας των αυτοδιοικητικών εκλογών. Σήμερα, ο συνδυασμός του δημάρχου της δεύτερης Κυριακής λαμβάνει το 60% των εδρών, ακόμη κι αν την πρώτη Κυριακή έλαβε πολύ μικρό ποσοστό. Είναι ένα παραμορφωτικό και καλπονοθευτικό σύστημα που δεν αντιπροσωπεύει τους πραγματικούς συσχετισμούς και θέτει μικρότερες δυνάμεις υπό την εξάρτηση μεγαλύτερων σχηματισμών. Η απλή αναλογική είναι ένα βαθιά δημοκρατικό μέτρο που ευνοεί τις συνεργασίες και τις προγραμματικές συγκλίσεις, τις συνθέσεις, σε ένα πεδίο που το είδος και το μέγεθος των προβλημάτων διευκολύνει τις συναινέσεις ως προς τον τρόπο αντιμετώπισής τους. (α.27)
2. Η θητεία των αιρετών γίνεται και πάλι 4ετής. Η διενέργεια των αυτοδιοικητικών εκλογών αποσυσχετίζεται από τη διενέργεια των ευρωεκλογών. Η πιθανή ταυτόχρονη διενέργεια των εθνικών και των αυτοδιοικητικών εκλογών το 2019 δεν οφείλεται σε συγκεκριμένη νομοθέτηση, είναι απλή σύμπτωση. Η πρώτη επίσπευση των εθνικών εκλογών, όσο μικρή κι αν είναι, θα διακόψει τη σχέση ανάμεσα στις δύο εκλογικές αναμετρήσεις. (α.5)
3. Αντιπεριφερειάρχες και Αντιδήμαρχοι θα ορίζονται στη βάση της νέας πλειοψηφίας που θα προκύπτει στα αντίστοιχα συμβούλια. Η μεγάλη αλλαγή αφορά στον ορισμό των χωρικών Αντιπεριφερειαρχών από τα εκλεγμένα μέλη του Περιφερειακού Συμβουλίου, αντί να επιλέγονται άτομα έξω από αυτό. Η λογική εδώ είναι ότι οι συνεργασίες που αναπτύσσονται θα πρέπει να μπορούν να αποτυπωθούν και στην ανάληψη θέσεων ευθύνης από την πλευρά όλων των συνεργαζόμενων, χωρίς τους μέχρι τώρα περιορισμούς. (α.44, α.50, α.68, α.91)
4. Σε κοινότητες με πληθυσμό έως 500 κατοίκους, θα εκλέγεται πρόεδρος και το ψηφοδέλτιο θα είναι ενιαίο. Πρόκειται για μια απλοποίηση της διαδικασίας για τις μικρές κοινότητες που διευκολύνει τους πολίτες να επιλέξουν πρόσωπα ευρύτερης αποδοχής για την ρύθμιση των τοπικών θεμάτων. Ξεχωριστές κάλπες για κοινότητες άνω των 500 κατοίκων, με δυνατότητα ξεχωριστού συνδυασμού, που δεν θα σχετίζεται με τον υποψήφιο δήμαρχο. (α.4 και α.15)
5. Σε κάθε εκλογική Περιφέρεια ο αριθμός των υποψηφίων ενός συνδυασμού ισούται με τον συνολικό αριθμό των μελών του οργάνου με προσαύξηση 10% (υπό αναδιαμόρφωση), αντί για 100% που ισχύει τώρα. Αντιμετωπίζονται έτσι ζητήματα δυσκολίας συγκέντρωσης του απαραίτητου αριθμού υποψηφίων. Η επιλογή μπορεί πλέον να γίνει με πιο ποιοτικά στοιχεία. Επίσης, ένα ψηφοδέλτιο δεν χρειάζεται να έχει υποψήφιους από όλες τις εκλογικές περιφέρειες. Ενοποιείται ο δήμος και διευκολύνεται η κατάρτιση ψηφοδελτίων. Εισάγεται ποσόστωση για τις γυναίκες τουλάχιστον 40% επί του ψηφοδελτίου, όχι όμως και επί των θέσεων των οργάνων. (α.13)
6. Το λευκό και το παρόν δεν προσμετρούνται στις αρνητικές ψήφους στις διαδικασίες των συλλογικών οργάνων των ΟΤΑ. Διευκολύνεται έτσι η λήψη αποφάσεων. (Διάφορα άρθρα)
7. H Επιτροπή Διαβούλευσης αναβαθμίζεται και θα ορίζεται σε δήμους με πληθυσμό πάνω από 5.000 κατοίκους. (α.78)
8. Σε κοινότητες άνω των 2000 κατοίκων δίνεται η δυνατότητα συνέλευσης ανά συνοικία ή ανά ενορία. Ενισχύεται ο ρόλος των συνελεύσεων ειδικά σε ό,τι αφορά στην κοινωνική πολιτική του δήμου. (α.86)
9. Οι δήμοι κατηγοριοποιούνται προκειμένου να είναι δυνατή η υλοποίηση συγκεκριμένων προγραμμάτων και στοχευμένων ενισχύσεων, ανάλογα με τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά και τις ανάγκες τους, αλλά και για χρηματοδότηση μέσω των ΚΑΠ περισσότερο ισορροπημένη. Επίσης, αλλάζουν τα κριτήρια κατανομής των ΚΑΠ. Στην κατανομή των ΚΑΠ για επενδυτικούς σκοπούς λαμβάνονται υπόψη και κριτήρια που τα ζητούσαν οι αιρετοί επί πολλά χρόνια. (α.1, α.183, α.184)
10. Ενεργοποιείται ο θεσμός των δημοψηφισμάτων, επεκτείνεται σε επίπεδο Περιφέρειας. Ενδυναμώνεται έτσι η συμμετοχή των πολιτών για την αντιμετώπιση συγκεκριμένων τοπικών θεμάτων, δημιουργούνται οι προϋποθέσεις διαλόγου μέσα στην κοινωνία, αλλά και συνυπευθυνότητας για τις αποφάσεις. (α.130 έως 147)
11. Δίνεται η δυνατότητα στους ΟΤΑ α’ και β’ βαθμού να συστήνουν μόνοι τους ή μεταξύ τους ή και με άλλους φορείς του Δημοσίου εταιρείες παραγωγής ηλ. Ενέργειας, θερμικών εγκαταστάσεων και λειτουργίας μονάδων αφαλάτωσης. Επίσης, μπορούν συστήσουν εταιρίες Κοινής Ωφέλειας ή να συμμετάσχουν σε υφιστάμενες. Μεγεθύνει τον τοπικό έλεγχο σε κρίσιμους τομείς και μπορεί να μειώσει τα κόστη της ενεργειακής επάρκειας. (α.179, α.180, α.181)
12. Η Συνταγματική πρόβλεψη εποπτείας των ΟΤΑ ασκείται μόνο ως προς τον έλεγχο νομιμότητας. Η σκοπιμότητα δεν ελέγχεται. Αυτή είναι πλέον αυστηρά ζήτημα λογοδοσίας των δημοτικών αρχών προς τους πολίτες (α.105)
13. Συγκροτείται ο Επόπτης ΟΤΑ, ως μια αυτοτελής αποκεντρωμένη υπηρεσία του Υπουργείου Εσωτερικών, η οποία αναλαμβάνει από τις Αποκεντρωμένες Διοικήσεις τον έλεγχο νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ και την εποπτεία εν γένει των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης. Αναδομείται και εξορθολογίζεται το θεσμικό πλαίσιο ελέγχου νομιμότητας των πράξεων των ΟΤΑ για επίσπευση των διαδικασιών χωρίς εκπτώσεις στο έλεγχο. Οι αναθέσεις ελέγχονται εφόσον ξεπερνούν τις 120.000 ευρώ. Ο Επόπτης είναι μια σημαντική αλλαγή. Όχι μόνο απαλλάσσει τις Αποκεντρωμένες, που σε ορισμένες περιπτώσεις κι αυτές αντιμετωπίζουν προβλήματα επάρκειας προσωπικού, από μία μεγάλη ευθύνη, αλλά κινείται στην κατεύθυνση ενός σύγχρονου πλαισίου που θα επιφέρει μειώσεις στους χρόνους. (α.106 έως α.128)
14. Ο Συμπαραστάτης του Πολίτη και της Επιχείρησης αντικαθίσταται από τον θεσμό της Δημοτικής και Περιφερειακής Διαμεσολάβησης. Σήμερα αφορά λίγους δήμους και Περιφέρειες. Στόχος είναι να καλύψει όλη την επικράτεια, αφού σήμερα ο Συμπαραστάτης δεν εφαρμόζεται καθολικά. Θα οριστούν διαμεσολαβητές ανά Περιφέρεια και Περιφερειακή Ενότητα, οι οποίοι θα καλύπτουν όλους τους δήμους και θα υποστηρίζονται από αυτούς. Τα καθήκοντα, τα δικαιώματα και όλες οι αναγκαίες λεπτομέρειες καθορίζονται συγκεκριμένα. (α.149 έως α.171).
15. Εισάγεται η δυνατότητα το δημοτικό συμβούλιο να ορίζει ειδικούς συντελεστές, ως διαβαθμίσεις των γενικών συντελεστών του ενιαίου ανταποδοτικού τέλους. Επιδιώκεται έτσι μια πιο ισορροπημένη και δίκαιη κατανομή των τελών. Πρόκειται για νέο εργαλείο στη διάθεση των δήμων, που θα τους επιτρέψει στοχευμένες παρεμβάσεις με αναπτυξιακή διάσταση. (α.182)
16. Ενισχύεται ο ρόλος της ΜΟΔ και της ΕΕΤΑΑ, προκειμένου να διαθέτουν το κατάλληλο προσωπικό για την εποπτεία και υλοποίηση μελετών, καθώς και την παροχή τεχνικών συμβουλών στους δήμους της χώρας για την υλοποίηση έργων. Οι δήμοι θα μπορούν επίσης, να συνάπτουν προγραμματικές συμβάσεις με το δημόσιο και φορείς του για μελέτες και εκτέλεση έργων. Εισάγεται ο διαδημοτικός σύνδεσμος Τεχνικής Υπηρεσίας μεταξύ όμορων δήμων που δεν έχουν το απαραίτητο προσωπικό για να λειτουργήσει η Τεχνική Υπηρεσία τους.
17. Η διαδικασία κατάρτισης του Προϋπολογισμού γίνεται συμμετοχική και αναβαθμίζεται. Διαμορφώνεται θεσμικός χώρος για τη διατύπωση εναλλακτικών προτάσεων έναντι του «μονόπρακτου» της υπερψήφισης ή καταψήφισης εν συνόλω της εισήγησης της Οικονομικής Επιτροπής. Θα ζητούνται εναλλακτικές προτάσεις που θα έρχονται σε αντιπαράθεση με την εισηγητική πρόταση. Το τεχνικό πρόγραμμα δύναται να ψηφίζεται ανά έργο και οι προτάσεις θα εισηγούνται κατά αντιπαράθεση. Δηλαδή θα απαιτείται αντιπρόταση που θα συνιστά τον Προϋπολογισμό πραγματοποιήσιμο.
18. Συνιστώνται μικτές Διυπουργικές Επιτροπές Ανακαθορισμού Αρμοδιοτήτων και Διαδικασιών με έργο την καταγραφή των αρμοδιοτήτων και διαδικασιών της κεντρικής διοίκησης, των αποκεντρωμένων διοικήσεων και της τοπικής αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, ανά πεδίο δημόσιας πολιτικής κάθε Υπουργείου, την αξιολόγηση της άσκησης αυτών, τον εντοπισμό προβλημάτων και τη διατύπωση πρότασης για την αντιμετώπιση αυτών, σύμφωνα με τις αρχές της εγγύτητας, της επικουρικότητας και της αποτελεσματικότητας. (α.203)
19. Συνιστάται Μόνιμη Επιτροπή Ελέγχου Αρμοδιοτήτων Τοπικής Αυτοδιοίκησης, με αντικείμενο τον διαρκή έλεγχο, την εποπτεία και την παροχή γνώμης για κάθε ζήτημα σχετικό με τη μεταβολή του νομοθετικού πλαισίου καθορισμού των αρμοδιοτήτων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης α’ και β’ βαθμού, καθώς και της κατανομής αρμοδιοτήτων μεταξύ της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, της Κεντρικής Διοίκησης και των Αποκεντρωμένων Διοικήσεων. Θα συμμετέχουν και οι εκπρόσωποι των αιρετών. Πρόκειται για ιδιαίτερα σημαντικό μέτρο το οποίο μπορεί να προλάβει αρνητικές συνέπειες και θέτει τους εκπροσώπους της ΤΑ σε προνομιακή θέση συνδιαμόρφωσης πολιτικής για το πολύ σημαντικό θέμα των αρμοδιοτήτων. (α.204)
20. Διαγράφονται τα χρέη για τα μη ηλεκτροδοτούμενα ακίνητα, των οποίων οι ιδιοκτήτες έχουν επιβαρυνθεί με Τέλος Ακίνητης Περιουσίας, βελτιώνεται η διαδικασία. (α.207)
21. Μεταφέρεται πλήρως στις περιφέρειες η αρμοδιότητα καθαρισμού και αστυνόμευσης των ρεμάτων, καθώς και των προς απαλλοτρίωση παραρεμάτιων περιοχών. (α.209)
22. Οι διατάξεις για τους ΦΟΔΣΑ εντάσσονται επίσης στο επικείμενο σχέδιο νόμου. (α.210 έως α.232)
23. Μεταφέρονται στο ΥΠΕΣ, από τις αποκεντρωμένες Διοικήσεις, οι αρμοδιότητες απονομής ιθαγένειας και πολιτογράφησης για την αποτελεσματικότερη, ταχύτερη και ενιαία άσκησή τους. (α.233).

Ερωτήσεις
Όταν ζητήσαμε από τον κ. Αγαθόπουλο να αξιολογήσει το έργο της δημοτικής αρχής Κιλκίς ανέφερε:
Για τον Δήμαρχο Δημ. Σισμανίδη σχολίασε ότι επέδειξε απολύτως ανθρώπινη συμπεριφορά και πολιτική στην αντιμετώπιση του μείζονος προβλήματος που βίωσε ο Δήμος με την προσφυγική κρίση. Προσέθεσε δε ότι ο ίδιος δεν είχε καμιά δυσκολία, τουναντίον με απόλυτα θετική διάθεση, συνεργάστηκε με τη διοίκηση του δήμου οψέποτε του ζητήθηκε.
Για την ποιότητα και το έργο που παρήχθη στο Δημοτικό Συμβούλιο, ανέφερε ότι θα μπορούσε να είναι σημαντικά καλύτερο και απέδωσε την υστέρηση κυρίως στις εσωτερικές διαμάχες της πλειοψηφίας.
Στο ερώτημα ποια πολιτική θα ακολουθήσει το κυβερνητικό κόμμα ενόψει των αυτοδιοικητικών εκλογών ο κ. Αγαθόπουλος διευκρίνισε ότι ο ίδιος είναι υπέρ των συνεργασιών, αλλά σε κάθε περίπτωση την τελική απόφαση θα τη λάβουν τα αρμόδια κομματικά όργανα.
Θεοφύλακτος Παγλαρίδης