Τρίτη, 7 Μαΐου 2024, 4:11:37 πμ
Δευτέρα, 21 Σεπτεμβρίου 2020 22:07

Ομιλία Στέφανου Παραστατίδη με θέμα «COVID-19 και υγεία» στο Thessaloniki Helexpo Forum

Ομιλία του Στέφανου Παραστατίδη, Γραμματέα Οργανωτικού Κινήματος Αλλαγής, με θέμα «COVID-19 και υγεία», στο Thessaloniki Helexpo Forum.

Δύο είναι λοιπόν τα επίπεδα ανάλυσης για τον σχεδιασμό και την ορθή λήψη αποφάσεων στην αντιμετώπιση της πανδημίας.

 

Ο ιός δεν είναι άγνωστος, μάς έχει συστηθεί και συνεχώς δημιουργεί νέα δεδομένα και με βάση αυτά μπορούμε να εξάγουμε κάποια βασικά συμπεράσματα.

  • Από τη μία τα επιστημονικά δεδομένα (διεθνή επιστημονική κοινότητα)
  • Από την άλλη οι δυνατότητες και τα χαρακτηριστικά κάθε χώρας (πώς και ποια είναι τα Εθνικά Συστήματα Υγείας, η κατάσταση της οικονομίας, ακόμα και το πολίτευμα)
  • Όσον αφορά στον τρόπο μετάδοσης του ιού, γνωρίζουμε ότι έχει υψηλή μεταδοτικότητα, υψηλή θνητότητα, μεγαλύτερος είναι ο κίνδυνος για τις μεγάλες ηλικίες και τις ευπαθείς ομάδες. Αυτή γνώση βοηθά στο σχεδιασμό για εστιασμένη ενημέρωση, ιδιαίτερα για ειδικό σχεδιασμό για γηροκομεία, φυλακές, στρατό, κέντρα μεταναστών, δομές υγείας.
  • Διαπιστώνουμε τη συνθήκη των περιορισμένων δυνατοτήτων: Η χώρας μας είναι 29ημεταξύτων 35 χωρών στην κλίμακα σύμφωνα με το euro health consumer index. Συνεπώς διαπιστώνουμε και τη συνθήκη των μετρίων δυνατοτήτων: έχουμε μια κακή οικονομία(μετά τη δεκαετή κρίση), ένα ευάλωτο ΕΣΥ (ελλιπές, γηρασμένο, κακοσχεδιασμένο, χωρίς οργανωμένη ΠΦΥ, με λίγες ΜΕΘ.
  • Στον σχεδιασμό και τη λήψη αποφάσεων, υπήρξε μία ενιαία διεθνής στρατηγική, αυτή του περιορισμού, με στόχο να παίξουμε άμυνα, καθώς η καμπύλη της νόσου λόγω υψηλής μεταδοτικότητας υπερβαίνει τη δυνατότητα αντιμετώπισης ακόμη και από τα καλύτερα οργανωμένα εθνικά συστήματα υγείας και η υψηλή θνητότητα θα οδηγούσε σε εκατομμύρια θανάτους. Η άμυνα μάς δίνει τη δυνατότητα αγοράς χρόνου συνεπώς περισσότερη γνώση και επιστημονικά δεδομένα κι έτσι δυνατότητα για καλύτερη προετοιμασία και οργανωτική βελτίωση.

Το 1ο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίσαμε ήταν η ελλιπής ενημέρωση από την αρχική εστία, τη Γουχάν της Κίνας. Το έλλειμμα δημοκρατίας της Κίνας δεν βοήθησε να γνωρίζουμε τα πραγματικά δεδομένα, ως προς τη μεταδοτικότητα και τη θνητότητα. Μάλιστα τα πρώτα στοιχεία που δόθηκαν στη δημοσιότητα, έδειχναν θνητότητα αντίστοιχη της κοινής γρίπης, κάτι που καθησύχαζε την παγκόσμια επιστημονική κοινότητα.

Ελλάδα:

Το θετικό για την Ελλάδα ήταν ότι δεν ήταν στις πρώτες ευρωπαϊκές χώρες που επλήγησαν (όπως η Ιταλία). Αυτό μάς έδωσε χρόνο για καλύτερη ενημέρωση και προετοιμασία. Όπως επίσης βοήθησε να πάρουμε -ορθώς- μία γρήγορη απόφαση για οριζόντιο lockdown.

Τι δεν κάναμε σωστά στο 1ο κύμα (πράγματα που τονίσαμε ως ΚΙΝΑΛ );

  • Υπήρξε χαμηλή επιδημική ετοιμότητα, η οποία αφορά στην ικανότητα του συστήματος υγείας μίας χώρας να ανιχνεύσει, να αναφέρει, να ελέγξει και να αντιμετωπίσει τις συνέπειες μίας επιδημίας), υπήρξαν πολλά προβλήματα στη διαχείριση, που αφορούν στον περιορισμένος αριθμός τεστ, σε ειδικές μόνο ομάδες, υπήρξαν προβλήματα ιχνηλάτησης, υπήρξε περιορισμένη ενημέρωση (για παράδειγμα ο αριθμός των νοσηλευομένων δεν ανακοινώνεται από τα μέσα Μαρτίου γεγονός που προκαλεί πολλά ερωτηματικά),κλπ.
  • Υπήρξαν προβλήματα στην επαύξηση της «χωρητικότητας» του συστήματος, της αλυσίδας εφοδιασμού και του προσωπικού, που καθορίζει την ικανότητα κάθε μονάδας υγειονομικής περίθαλψης μεμονωμένα και του συστήματος υγείας συνολικά.

Εμείς είχαμε:

  • Ελλείψεις Μέσων Ατομικής Προστασίας(δεν είναι μόνο εξαιτίας του διεθνούς προβλήματος προμήθειας μασκών το Μάρτη, τί έγινε τότε με τις στολές ή τι προκαλεί τώρα την έλλειψη γαντιών;) έλλειψη οργάνωσης
  • -Σε σχέση με το προσωπικό. οι προσλήψεις που έγιναν αφορούσαν σε διοικητικό και λοιπό προσωπικό και όχι σε γιατρούς και νοσηλευτές. Οι γιατροί κλήθηκαν να προσφέρουν με μπλοκάκι ή 4μηνη σύμβαση τις υπηρεσίες τους. Οι μόνιμες προσλήψεις ήταν ελάχιστες. Το τακτικό προσωπικό στο ΕΣΥ έχει μειωθεί επί των ημερών της ΝΔ κατά 1.347 Ιατρούς και Υγειονομικούς, ενώ και οι επικουρικοί γιατροί έχουν μειωθεί κατά 136.Και ψάχνουμε να βρούμε πού είναι και τι ακριβώς κάνουν οι978 προσωρινές προσλήψεις που συνολικά έγιναν για την αντιμετώπιση του covid-19. Από αυτούς μόνο οι 410 είναι γιατροί. Χρειάζονται προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και ταυτόχρονα ταχύρρυθμα προγράμματα εκπαίδευσης του.]
  • Απουσία οργανωμένης ΠΦΥ: όταν το ΕΣΥ έχει δομικά προβλήματα, σχεδιάζεις την πλήρη εφαρμογή της «πρώτης γραμμής» για τον έλεγχο της COVID-19, αξιοποιώντας την Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας, με δίκτυο πρώτης γραμμής για τεστ στα σπίτια. Ζητούμενο είναι να κρατήσουμε τον ιό σε απόσταση από τα νοσοκομεία, διαφυλάσσοντας και το υγεινομικό προσωπικό αλλά διασφαλίζοντας την καλύτερη δυνατή λειτουργία.
  • Στήριξη του υγειονομικού προσωπικού μονάχα με χειροκροτήματα >> Ένταξη σε βαρέα και ανθυγιεινά
  • Κανένα ειδικό μέτρο για κέντρα μεταναστών/φυλακές/γηροκομεία
  • τεστ ακριβά για το Star System και τους έχοντες και 20εκ για μέσα

Τι δεν κάναμε σωστά μεταξύ 1ου και 2ου κύματος;

  • Από το στάδιο του περιορισμού περάσαμε σε αυτό του εφησυχασμού κι ενώ απαιτείτο σταδιακή άρση των μέτρων και συνεχής αξιολόγηση – δείτε τι έγινε σε Ισραήλ, Μαδρίτη, Νέα Υόρκη
  • Το χωρίς προϋποθέσεις τουριστικό κάλεσμα χωρίς τα απαραίτητα υγειονομικά πρωτόκολλα στις πύλες εισόδου ήταν καταστροφικό, καθώς δεν υπήρξαν ειδικά μέτρα για τα νησιά και τις τουριστικές περιοχές.
  • Την ίδια στιγμή, συνωστισμός σε ΜΜΜ. Η Κυβέρνηση αύξησε το ποσοστό πληρότητας στα πλοία στο 85% και στα αεροπλάνα στο 100%. Στα αεροπλάνα μέχρι τις 15 Ιουλίου, στις πτήσεις εσωτερικού, υπήρχαν 12 κενές θέσεις στο πίσω μέρος για να ταξιδεύουν άνθρωποι με υποψία συμπτωμάτων κορωνοϊού. Στις 15 Ιουλίου έπαψε και αυτό το μέτρο.
  • Άλλο ένα προβληματικό σημείο το κακό παράδειγμα πολλών κυβερνητικών παραγόντων που δεν λάμβαναν σε δημόσιους χώρους τα απαραίτητα μέτρα προστασίας.
  • Σημαντικό προβληματικό σημείο και η διακοπή της καθημερινής ενημέρωσης(δεν ήταν τίποτα άλλο παρά στρουθοκαμηλισμός που έδινε πρόσφορο έδαφος για θεωρίες συνωμοσίας)
  • Ήταν αργοπορημένα τα μέτρα με τοπικά lockdown, δίχως αντίκρισμα λόγω της τουριστικής διασποράς.

Πλέον είμαστε αντιμέτωποι με ένα 2ο κύμα.

Τα μέτρα κοινωνικής αποστασιοποίησης οδήγησαν σε χαμηλά ποσοστά έκθεσης και επομένως και σε χαμηλά ποσοστά ανοσίας του γενικού πληθυσμού, αυξάνοντας την πιθανότητα, μετά την άρση του, τοπικών αναζωπυρώσεων και ενός δεύτερου κύματος):

Προτάσεις για την αντιμετώπιση της πανδημίας 

  • Τεστ και κινητά κλιμάκια για έγκαιρη ιχνηλάτηση. Η Κυβέρνηση άφησε την αισχροκέρδεια να φουντώσει και αρνείται μέχρι και σήμερα να βάλει πλαφόν στην τιμή για να το καλύπτει ο ΕΟΠΠΥ.
  • Στήριξη του ΕΣΥ με πράξεις και όχι με λόγια. Ένταξη των υγειονομικών στα βαρέα και ανθυγιεινά όπως έχουμε προτείνει, καθώς και προσλήψεις μόνιμου προσωπικού με ταυτόχρονα ταχύρρυθμα προγράμματα εκπαίδευσής του.
  • Άμεση αξιοποίηση του δικτύου Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας με κινητά συνεργεία τα οποία οι πολίτες ακούν εδώ και έξι μήνες αλλά δεν έχουν δει ακόμη.
  • Τεστ με προτεραιότητα στους υγειονομικούς, τις προνοιακές δομές, τα γηροκομεία, τις υπηρεσίες του δημοσίου που έρχονται σε επαφή με το κοινό, στις δομές των μεταναστών. Είμαστε 32οι στις 47 χώρες της Ευρώπης και 20οι στις 27 χώρες της ΕΕ σε τεστ.
  • Άμεση και δωρεάν πρόσβαση στο εμβόλιο για όλους τους πολίτες, όταν είναι έτοιμο προς διάθεση – Καμπάνια ενημέρωσης για την ανάγκη εμβολιασμού αλλά και τη χρήση μάσκας για να «χτυπηθεί» η λογική της θεωρίας συνωμοσίας
  • Διεθνείς και ευρωπαϊκές συμφωνίες για τους όρους των ταξιδιών από χώρα σε χώρα για τη χειμερινή αλλά και την επόμενη τουριστική περίοδο, πριν χαθεί κι άλλη χρονιά

Ας δούμε, όμως, σήμερα, ποια είναι η δυσάρεστη πραγματικότητα για τον πολίτη σε ο,τι αφορά το Σύστημα Υγείας:

Ισότητα δεν υπάρχει, τουλάχιστον όσο ο πολίτης εξυπηρετείται μέσω γνωστού ή χρημάτων. Ξεκινώντας από τις διοικήσεις των νοσοκομείων και τους κομματικά διορισμένους και φτάνοντας στα γνωστά σε όλους φακελάκια, το πελατειακό σύστημα έχει γίνει βίος παράλληλος με το Ε.Σ.Υ..

Ποιότητα, δεν υπάρχει όχι, τουλάχιστον όσο το Ε.Σ.Υ. υποχρηματοδοτείται με 4.5% του ΑΕΠ έναντι του μέσου ευρωπαϊκού όρου 7,9%, το υγειονομικό προσωπικό παραμένει κακοπληρωμένο και χωρίς αξιολόγηση, η εισαγωγή στις νέες τεχνολογίες και στην εφαρμογή της ηλεκτρονικής διακυβέρνησης καθυστερεί.

Προσβασιμότητα δεν υπάρχει όχι τουλάχιστον όσοδεν διασφαλίζεται επαρκώς στα άτομα με αναπηρία, όσο υπάρχει απόκλιση στην παροχή υπηρεσιών μεταξύ νησιωτικής και ηπειρωτικής χώρα, ή όσο η Πρωτοβάθμια Φροντίδα Υγείας παραμένει ανοργάνωτη και ασύνδετη με το υπόλοιπο σύστημα, ενόσω οι αναμονές μεγαλώνουν και ο ιατρικός χάρτης της χώρας γεμίζει ανισότητες.

Βιωσιμότητα δεν υπάρχει, όχι, τουλάχιστον όσο δεν υπάρχει διαγενεακή ισορροπία και ο μέσος όρος ηλικίας παραμένει υψηλός, οι νέοι ιατροί φεύγουν στο εξωτερικό, οι ικανοί ιδιωτεύουν και επένδυση σε εξοπλισμό μένει πίσω έναντι κατακερματισμένων και γεμάτων ελλείψεις υποδομών.

Καθολικότητα δεν υπάρχει, όχι, τουλάχιστον όσο υπάρχουν μετανάστες που παραμένουν εκτός δομών και στερούνται επαρκών παροχών.

Ανταποκρισιμότητα δεν υπάρχει, όχι, τουλάχιστον όσο το Ε.Σ.Υ., με βάση τις μετρήσεις, δεν ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών.

Ανθρωποκεντρικότητα δεν υπάρχει, όχι, τουλάχιστον όσο ο πολίτης παραμένει έρμαιο ιδιωτικών και πελατειακών συμφερόντων και εκλείπουν οι ομάδες φροντίδας που θα δημιουργούνται από συνεργατικά δίκτυα της τοπικής αυτοδιοίκησης, της κοινωνίας των πολιτών, του εθελοντισμού, το κόστος της φαρμακευτικής δαπάνης αυξάνεται σταθερά

OPEN-HEALTH / Ανοιχτή Υγεία

Πρέπει να αλλάξουμε οπτική, να φύγουμε από τις κλειστές ιεραρχικές δομές που παράγουν αδιαφάνεια και αβελτηρία. Είναι αναγκαία η συμπερίληψη του ασθενή, η διασύνδεση των δομών (όχι μόνο συνεργασία ανάμεσα σε 1βάθμια,2βάθμια,3βάθμια αλλά και οριζόντια συνεργασία), η ψηφιοποίηση και η αξιοποίηση των bigdata.

Σε σχέση με το Εθνικό Σύστημα Υγείας

  • Σύγχρονες Αναβαθμισμένες υπηρεσίες Δημόσιας Υγείας - ΕΟΔΥ

Σε κάθε Περιφέρεια- με συνεργασία και έλεγχο των εκλεγμένων αρχών της Αυτοδιοίκησης είναι αναγκαίο να δημιουργείται ειδική υπηρεσία Υγείας-Κοινωνικής Ιατρικής, με εκπαιδευμένο προσωπικό.

Αυτή μπορεί να υλοποιεί τις κατευθύνσεις του ΕΟΔΥ σε θέματα πρόληψης-προαγωγής της υγείας, του παρέχει στοιχεία, αλλά και να αναλαμβάνει την ιχνηλάτηση των κρουσμάτων σε περιπτώσεις επιδημιών.

Είναι αναγκαία η αναβάθμιση του ρόλου της ιατρικής εργασίας και η άμεση λειτουργική διασύνδεση με τον ΕΟΔΥ.

2. Ενιαίο δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας, υπό δημόσια Εποπτεία και Έλεγχο

Είναι αναγκαία τα Κέντρα Υγείας σε όλους τους Καλλικρατικούς Δήμους και τα πολυδύναμα Κέντρα Υγείας 24ωρης λειτουργίας στα μεγάλα αστικά κέντρα.

Είναι αναγκαία τα τοπικά δίκτυα ολοκληρωμένων υπηρεσιών σε όλη την χώρα με συμμετοχή Κέντρων Υγείας, δημοτικών πολυϊατρείων και συμβεβλημένων μονάδων και ιατρών του ιδιωτικού τομέα (κατόπιν πιστοποίησης).

Είναι επιτακτική η λεύθερη επιλογή οικογενειακού ιατρού για όλους τους πολίτες και γιατρούς ειδικότητας συμβεβλημένους με τον ΕΟΠΥΥ. Συμβάσεις του ΕΟΠΥΥ με όλους τους ιδιώτες ιατρούς.

Θέλουμε ένα δίκτυο Πρωτοβάθμιας Φροντίδας, που να μπορεί με κινητά συνεργεία να φθάνει στο σπίτι μας όταν έχουμε ανάγκη. Όχι μόνο στις ευπαθείς ομάδες, αλλά και στο σύνολο του πληθυσμού. 

 

3. Σύγχρονα- λειτουργικά Δημόσια Νοσοκομεία

Με αξιοκρατική πρόσληψη Διοικήσεων. Με βάση προκηρύξεις, κριτήρια, διαφανή αξιολόγηση.

Νοσοκομεία με ολοκληρωμένους προϋπολογισμούς και αυτονομία στην λήψη λειτουργικών αποφάσεων.

Με ΟΛΟΗΜΕΡΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ και ιδίως στον χειρουργικό τομέα και στις επεμβατικές μονάδες κάθε ειδικότητας.

Είναι μια μεγάλη αλλαγή που θα δώσει δυνατότητα αξιοποίησης όλου του εξοπλισμού των Νοσοκομείων, αλλά και οικονομικής αναβάθμισης του προσωπικού του (με το κόστος να καλύπτεται από το ασφαλιστικό ταμείο του ασθενούς).

 

4. Δημιουργία κέντρων Χρόνιων Παθήσεων του ΕΣΥ.

Εκατομμύρια πολίτες πάσχουν από σοβαρές χρόνιες παθήσεις, με πολλούς να πάσχουν από 2 και 3 νοσήματα μαζί.

Η αντιμετώπιση των παθήσεων αυτών απορροφά το 75% των δαπανών Υγείας, με αποσπασματικές πρακτικές που είναι αδύνατον να αξιολογηθούν τόσο για την ποιότητα, όσο και την αποτελεσματικότητά τους.

Προτείνουμε την δημιουργία Κέντρων χρόνιων παθήσεων του ΕΣΥ με γιατρούς διαφόρων ειδικοτήτων, με τους απαραίτητους επαγγελματίες υγείας και ενσωματωμένες κοινωνικές υπηρεσίε

 

5. Αναβάθμιση του ανθρώπινου δυναμικού.

Κάλυψη των πραγματικών κενών του ΕΣΥ με μόνιμο ιατρικό, νοσηλευτικό, παραϊατρικό προσωπικό.

Αναθεώρηση του συστήματος αμοιβών. Η προσπάθεια των υγειονομικών πρέπει να αμείβεται, αλλά και να προσελκύεται επιστημονικό προσωπικό υψηλών προδιαγραφών και προσόντων.

Να μη χάνονται από το ΕΣΥ έμπειρα-ικανά στελέχη που λόγω των αμοιβών μετακινούνται στον ιδιωτικό τομέα.

Ένταξη του υγειονομικού προσωπικού του ΕΣΥ στα βαρέα και ανθυγιεινά.

6. Σύγχρονο σύστημα μεταφοράς των ασθενών.

Οι υπηρεσίες του ΕΚΑΒ ενισχύονται σε μέσα και ανθρώπινο δυναμικό. Αναδιοργάνωση των αεροδιακομιδών, αλλά και των θαλασσίων διακομιδών με πλωτά, στελεχωμένα και εξοπλισμένα ασθενοφόρα. Στόχος να καλυφθεί αποτελεσματικά ολόκληρη η επικράτεια.

 

7. Υγεία στα νησιά

Προτεραιότητα ο εκσυγχρονισμός και η αναβάθμιση των υποδομών του ΕΣΥ, Νοσοκομείων, Κέντρων Υγείας, στα νησιά. Με πλήρη στελέχωση σε προσωπικό.

Κάθε νησί θα έχει ένα Κέντρο Υγείας (σε διασύνδεση με το πλησιέστερο Νοσοκομείο) και τα πολύ μικρά ένα περιφερειακό ιατρείο με μόνιμο γιατρό.

Είναι η ώρα να αξιοποιήσουμε την τηλεϊατρική.

 

8. Σύγχρονη Ιατρική Εκπαίδευση.

 

9. Ψυχική Υγεία-Εξαρτήσεις.

Άμεση ολοκλήρωση της αποασυλοποίησης με τη μετάθεση των υπηρεσιών ψυχικής υγείας στα γενικά Νοσοκομεία και τις υπηρεσίες της «κοινότητας» (Αυτοδιοίκησης, ΜΚΟ, κλπ)

Εθνικό Σχέδιο δράσης για τις εξαρτήσεις.

Όχι μόνο για τις εξαρτήσεις από νόμιμες ή παράνομες ουσίες, αλλά και για το τζόγο και το διαδίκτυο.

 

10. Νέα Φαρμακευτική Πολιτική.

Προτεραιότητα η ελάφρυνση των ασφαλισμένων και ειδικά των χαμηλών εισοδηματικών τάξεων.

Μηδενική συμμετοχή στην αγορά φαρμάκου, για χαμηλόμισθους, χαμηλοσυνταξιούχους, άνεργους.

 

11+1Καταλύτης η ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ

Αύξηση της χρηματοδότησης από το 4,5% στο 6% του ΑΕΠ. Με προοπτική εξίσωσης με τον μέσο ευρωπαϊκό όρο.

 

Αλλαγή όμως σημαίνει και επενδύσεις.

Από το Πρόγραμμα Δημόσιων Επενδύσεων και τους πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης.

Προσέλκυση επενδύσεων μπορεί να γίνει και σε συνεργασία με τον ιδιωτικό Τομέα ιδιαίτερα όσον αφορά τον ιατροτεχνολογικό εξοπλισμό. Με όρους διαφάνειας και εξασφάλιση του δημόσιου συμφέροντος.

Και μια καινοτόμα πρόταση, που μπορεί να λύσει πολλά προβλήματα.

Προτείνουμε τον ενιαίο προγραμματισμό των πόρων, από όλα τα διαθέσιμα κονδύλια για την Υγεία.

Από Προϋπολογισμό, ΕΣΠΑ, ΠΔΕ, Ταμείο Ανασυγκρότησης.

Αλλά και από τις Ιδιωτικές Δωρεές που είναι σημαντικές, αλλά δεν μπορεί να γίνονται έξω από κάθε προγραμματισμό των πραγματικών αναγκών.

Κοινός προγραμματισμός για τις παρεμβάσεις στο ΕΣΥ με ιεραρχημένες και σαφείς προτεραιότητες.