Σάββατο, 4 Μαΐου 2024, 7:13:54 πμ
Τετάρτη, 28 Νοεμβρίου 2012 19:05

Φυσικό αέριο πριν το 2013; Μα, φυσικά η υπόσχεση ήταν ...αέρας

fysiko-aerio-kilkis
Ο Διευθύνων Σύμβουλος της ΔΕΠΑ που επισκέφτηκε το νομό μας και είχε συναντήσεις με τους Δημάρχους Κιλκίς και Παιονίας Ευάγγελο Μπαλάσκα και Αθανάσιο Λαπόρδα καθώς και με τον Αντιπεριφερειάρχη Χρ. Γκουντενούδη ήταν κατηγορηματικός. Πριν το τέλος του 2012 θα κάνετε χρήση του φυσικού αερίου στο ν. Κιλκίς.
Ο Δήμαρχος Κιλκίς Ευάγγελος Μπαλάσκας σχολίασε τότε: Και στις αεχές του 2013 να έρθει το φυσικό αέριο, δεν θα μας κακοπέσει.
Ανένδοτος όμως ο διευθύνων σύμβουλος επέμεινε: Οπωσδήποτε πριν το τέλος του χρόνου θα το χρησιμοποιείτε.
Το τέλος του χρόνου πλησιάζει και φυσικά το φυσικό αέριο παραμένει όνειρο απατηλό. Ο διαγωνισμός της ΔΕΠΑ για την ανάδοχο Εταιρεία Παροχής Αερίου στην Κεντρική Μακεδονία, από την οποία αναμένουμε να λάβουμε το πολυπόθητο αέριο, αγονείται η τύχη της. Και οι Κιλκισιώτες αγωνιούμε ενόψει του χειμώνα που ενσκύπτει οσοσνούπω με τη θέρμανση τω κατοικιών να απτελεί το σημαντικότερο βάσανο χιλιάδων νοικοκυριών.
Εν τω μεταξύ έντεκα χιλιόμετρα δικτύου φυσικού αερίου είναι κατασκευασμένο εδώ και χρόνια στο ν. Κιλκίς παραμένοντας ανενεργό.
Για το θέμα αυτό στο Κιλκίς πέραν των κατά καιρούς δηλώσεων περί ...επικείμενης άφιξης του αερίου, δεν υπάρχει τίποτε νεότερο. Ωστόσο πανελλαδικά το αναδεικνύουν οι Οικολόγοι Πράσινοι με μια ανακοίνωσή τους όπου ζητούν από το ΥΠΕΚΑ μια ξεκάθαρη απάντηση για το γεγονός ότι ολοκληρωμένες υποδομές σύνδεσης με το φυσικό αέριο μένουν ανενεργές, επιβαρύνοντας το δημόσιο και τους πολίτες.

Ολόκληρη η ανακοίνωση:
Εδώ και μια πενταετία έχουν κατασκευαστεί δίκτυα φυσικού αερίου σε διάφορες ελληνικές πόλεις, που όμως ακόμα δεν λειτουργούν.
Πρόκειται για έργα που χρηματοδοτήθηκαν από το 3ο Κοινοτικό Πλαίσιο στήριξης, είναι ιδιοκτησία της ΔΕΠΑ Α.Ε. (Δημόσια Επιχείρηση Αερίου) και οι επενδύσεις που έγιναν για αυτά είναι της τάξεως των 15.000.000 ευρώ.
Αφορούν έργα στις πόλεις: Θήβα, Χαλκίδας, Σέρρες, Κιλκίς, Λαμία και Κατερίνη, στις οποίες έχουν κατασκευαστεί και δίκτυα χαμηλής πίεσης 4 bar, ώστε να συνδέονται κατευθείαν οι καταναλωτές. Με λίγα λόγια υπάρχει ολοκληρωμένη, αλλά πλήρως αναξιοποίητη υποδομή.
Αναλυτικά, στη Θήβα έχουν κατασκευαστεί 14.500, στη Χαλκίδα, 14.000, στις Σέρρες 15.000, στο Κιλκίς 11.700, στη Λαμία 17.500 και στην Κατερίνη 16.000 μέτρα. Επιπλέον έχουν κατασκευαστεί και οι σταθμοί υποβιβασμού πίεσης 70/19 bar που τροφοδοτούν τα δίκτυα και που το κόστος καθενός είναι της τάξεως των 2.200.000 ευρώ.
Τα δίκτυα αυτά έχουν ενταχθεί σε ΕΠΑ (Στερεάς Ελλάδας και Εύβοιας, Κεντρικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης. ανάλογα με το που ανήκουν γεωγραφικά οι πόλεις) κατά το πρότυπο των ΕΠΑ Αττικής, Θεσσαλονίκης, Θεσσαλίας που ήδη λειτουργούν.
Μετά από άγονους διαγωνισμούς (ο τελευταίος το 2011) για την εξεύρεση επενδυτή που θα τα λειτουργήσει, τα δίκτυα μένουν ανεκμετάλλευτα, με τον Έλληνα φορολογούμενο να επωμίζεται το κόστος συντήρησης χωρίς να έχει τουλάχιστον το όφελος από την μικρότερη τιμή του φυσικού αερίου και το περιβαλλοντικό όφελος από ένα καύσιμο φιλικότερο από το πετρέλαιο ή τον πυρήνα που καίνε πλέον πολλά νοικοκυριά.
Το κράτος επιπλέον χάνει φόρους που θα εισέπραττε από το φυσικό αέριο καθώς και από καυσόξυλα και λοιπά καύσιμα νέου τύπου τα οποία ως επί το πλείστον διακινούνται παράνομα. Η ανικανότητα της ΔΕΠΑ να διαχειριστεί την περιουσία της, που είναι και περιουσία του ελληνικού λαού, ενώ διαθέτει την τεχνογνωσία, δημιουργεί πολλά ερωτηματικά για τις σκοπιμότητες οι οποίες κρύβονται από πίσω.
Το ίδιο ισχύει και για τα δίκτυα φυσικού αερίου που έχουν κατασκευαστεί αποκλειστικά για την τροφοδότηση νοσοκομείων. Επενδύσεις της τάξεως των 9.000.000 ευρώ “κοιμούνται” και οι επιτήδειοι που λυμαίνονται τις προμήθειες των νοσοκομείων συνεχίζουν το έργο τους. Νοσοκομεία, όπως αυτά σε Αλεξανδρούπολη, Ξάνθη, Θήβα, Σέρρες, Δράμα, Κομοτηνή, Λαμία δεν έχουν ακόμα συνδεθεί με το φυσικό αέριο.
Όλα τα παραπάνω προκαλούν εύλογες απορίες αλλά και ανησυχίες, αφού από τη μια υποδομές που θα μπορούσαν να προσφέρουν έσοδα παραμένουν στα αζήτητα, από την άλλη, με τις πρακτικές αυτές επιβαρύνονται οικονομικά οι καταναλωτές, αλλά και αρκετές περιοχές περιβαλλοντικά, προς όφελος διαφόρων κυκλωμάτων, συμπεριλαμβανομένου κι αυτού του πετρελαίου.