Κυριακή, 28 Απριλίου 2024, 3:23:26 μμ
Τρίτη, 13 Αυγούστου 2013 17:46

Νερό, πράσινο και χώμα η ταυτότητα του νέου Πάρκου - Κήπου

khpos-kilkis-mpalaskas
Ντάλα μεσημέρι της περασμένης Πέμπτης και στο μεγαλύτερο εργοτάξιο της πόλης του Κιλκίς η εικόνα σιγά σιγά αρχίζει να «δείχνει».
«Εδώ διαμορφώνουμε ένα χώρο θέασης. Το μπελβεντέρε «Κάτι σαν τη  Μπέλα Βίστα του Κιλκίς» είπα και φάνηκε να συμφωνεί ο αρχιτέκτονας …..που ανέλαβε να μας ξεναγήσει στο εργοτάξιο. Μια υπερυψωμένη κατασκευή στη νοτιοδυτική πλευρά- απέναντι από παλιό ταχυδρομείο για τους …Αρχαίους Κιλκισιώτες – που θα προσφέρει ξεκούραση και το κυριότερο θα προσφέρει μια μαγευτική θέα όλου του νέου πάρκου του Κιλκίς, όπου θα κυριαρχούν τρία στοιχεία: το νερό, το χώμα και το πράσινο.
Πολύς λόγος έγινε για το πράσινο. Κυρίως με  αρνητικά σχόλια επειδή κόπη-καν 40 δέντρα. Πέρασε σε δεύτερη μοίρα όμως ότι στον ίδιο χώρο προβλέπεται η αναβάθμιση του πράσινου. «Κοντά 500 δέντρα και θάμνοι, τα περισσότερα δέντρα, φυτεύονται στον ενιαίο χώρο και μαζί με το νερό που θα κυριαρχεί θα προσφέρουν μια όαση για τους δημότες και τους επισκέπτες της πόλης. Ξέρω ότι στην φάση της κατασκευής διατυπώθηκαν γκρίνιες, αλλά έτσι συμβαίνει πάντα…Όταν όμως τα έργο θα παραδοθεί σε χρήση τότε θα αντιληφθούν όλοι πόσο θα ομορφαίνει την καθημερινή μας ζωή. Είμαι βέβαιος. Θα αποτελεί επισκέψιμο χώρο, σημείο τουριστικής αναφοράς τους Κιλκίς» σχολιάζει ο Δήμαρχος Κιλκίς Ευάγγελος Μπαλάσκας.
Από τα μεγαλύτερα, αν όχι το μεγαλύτερο, έργα μέσα στην πόλη. Με πέντε εκατομμύρια προϋπολογισμό , κατακυρώθηκε με 3,5 εκατ. ευρώ περίπου στον ανάδοχο μειοδότη. Κι ευτυχώς σε πείσμα της …γκαντεμιάς που μας «δέρνει» σχεδόν σε όλα τα μεγάλα έργα, στον Κήπο ευτυχήσαμε. Ανάδοχος και εκτελεστής του έργου είναι ίσως ο συνεπέστερος κατασκευαστής του είδαμε στο Κιλκίς τα τελευταία χρόνια.  
«Και πότε θα είναι έτοιμο;» ρωτάμε. Σε κάθε περίπτωση, του χρόνου το καλοκαίρι. Εξαρτάται κι από τον καιρό που θα έχουμε τον Χειμώνα, πόσο θα βοηθήσει να τρέξουμε… πάντως εμείς δεν θα το καθυστερήσουμε», δηλώνει όλος σιγουριά ο εκπρόσωπος του εργολάβου.

Νερο και πρασινο
Χώρια από το έργο, κοντά ένα εκατομμύριο ευρώ θα κοστίσει μόνο η  υπογείωση του δικτύου της ΔΕΗ και του ΟΤΕ που εκτελείται ήδη στην ευρύτερη περιοχή.  
Μιλήσαμε για το νερό που θα κυριαρχεί. Είναι από τα στοιχεία άξονες της μελέτης. Ψηλά και πίσω από τον Κήπο θα ξεκινά και η κατηφορική και διαγώνια διαδρομή του μαζί με λιμνούλες (δεξαμενές) θα τερματίζεται εκεί που κατασκευάζεται μια αμφιθεατρική εξέδρα, κάπου εκεί που αρχίζει η Λέκκα.
«Βαρεθήκαμε να βλέπουμε τσιμέντο και πλακάκια σε πλατείες…» σχολιάσαμε. Και υπενθύμισα – εγώ ο κοσμογυρισμένος- πως η μεγαλύτερη πλατεία του Παρισιού, αυτή που ξεκινά μπροστά από το Λούβρο και …χάνεται μέχρι τους οβελίσκους έχει μόνο χαλίκι για να μην λασπώνει, πράσινο και δέντρα. Τίποτε άλλο.
«Το νέο ενιαίο πάρκο του Κιλκίς χαρακτηρίζεται από τρία στοιχεία. Νερό, πράσινο και χώμα. Περιμένετε και θα δείτε. Μπορεί να λέχθηκαν πολλά αλλά όταν ολοκληρωθεί το έργο να είστε βέβαιοι πως όλοι οι Κιλκισιώτες θα είμαστε περήφανοι για το κέντρο της πόλης μας. Θα είναι μια όασης δροσιάς, αναψυχής και διασκέδασης δηλώνει ο κ. Μπαλάσκας»
Ένας χρόνος έμεινε. Εκεί κάπου κοντά  στις αυτοδιοικητικές εκλογές θα …δείξει.
Αλλά μια σαφέστερη εικόνα για το νέο, υπό διαμόρφωση, ενιαίο πάρκο και κήπο του Κιλκίς καταγράφεται σε μια περίληψη της τεχνικής έκθεσης του έργου. Ιδού:

ΤΕΧΝΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ – ΠΕΡΙΛΗΨΗ
Ανάπλαση της περιοχής Δημοτικού πάρκου – κήπου της πόλης του Κιλκίς
Τόπος εκτέλεσης του έργου
Η περιοχή επέμβασης είναι οι δημόσιοι χώροι που περικλείονται από τις οδούς: Σπάρτης – Χαρίτωνος – Μητροπόλεως – Πάλμε, και πιο συγκεκριμένα των οικοδομικών τετραγώνων ΟΤ 43 και 44 Πάρκο και Κήπος (τα οποία ήταν χαρακτηρισμένα ως πλατεία) και των ΟΤ 46 και 47. Πρόκειται για κεντρική περιοχή της πόλης του Κιλκίς.
 Περιγραφή και ουσιώδη χαρακτηριστικά του έργου:
Το έργο ορίζεται ως: «Ανάπλαση της περιοχής Δημοτικού Πάρκου – Κήπου της πόλης του Κιλκίς».  Πραγματοποιείται σύμφωνα με τη βραβευθείσα πρόταση του σχετικού Πανελλήνιου Αρχιτεκτονικού Διαγωνισμού που διενεργήθηκε από το Δήμο Κιλκίς το 2007, και σύμφωνα με τις τροποποιήσεις που έγιναν από τη Δ.Τ.Υ. του Δήμου Κιλκίς έως το 2010. Για την τελική πρόταση ελήφθησαν υπόψη όλα τα στοιχεία της υπάρχουσας κατάστασης τα οποία συνιστούν παράγοντες υποβάθμισης της προς ανάπλαση περιοχής καθώς και τα αξιόλογα στοιχεία που πρέπει να αναδειχθούν, έτσι ώστε η επέμβαση να βελτιώσει το δομημένο περιβάλλον και τις συνθήκες διαβίωσης των πολιτών.   
Η προτεινόμενη επέμβαση στην οποία κυριαρχεί χώμα, πράσινο και νερό αποσκοπεί:
•    στην αποκατάσταση του ιστορικού χαρακτήρα της περιοχής Πάρκου – Κήπου ως χώρο πρασίνου, ψυχαγωγίας και αναψυχής της πόλης,
•    στην αποκατάσταση και αναβάθμιση του πρασίνου (εξυγίανση υπαρχόντων δένδρων – φύτευση νέων),
•    στη λειτουργική σύνδεση των υπαιθρίων χώρων με το σύνολο της πόλης με έλεγχο και περιορισμό της κυκλοφορίας των οχημάτων,
•    στην αναβάθμιση  και τον εκσυγχρονισμό του αστικού εξοπλισμού και των υλικών δαπεδοστρώσεων, με κύριο γνώμονα τα συμβατά προς το φυσικό περιβάλλον υλικά.
Οι κύριες εργασίες περιλαμβάνουν:
•    Τη διαμόρφωση δενδροφυτευμένης πεζοπορίας και ζώνη ελεγχόμενης κυκλοφορίας οχημάτων, επί του σημερινού άξονα της οδού Βενιζέλου και στο τμήμα του από την οδό Πάλμε έως την οδό Χαρίτωνος.
•    Τη φυσική σύνδεση του Πάρκου (ΟΤ 43) με τον Κήπο (ΟΤ 44), με την εξομάλυνση των υψομετρικών διαφορών ώστε να αποκατασταθεί το ανάγλυφο της περιοχής σύμφωνα με τη φυσική κλίση του εδάφους, και κυρίως με τη διαμόρφωση του νέου κεντρικού χώρου επετειακών εκδηλώσεων
•    Τη διατήρηση - πλην απολύτως αναγκαίων εξαιρέσεων- , εμπλουτισμό και ανάδειξη του πρασίνου (ψηλή και χαμηλή φύτευση) και των εμφανίσεων του φυσικού εδάφους.
•    Τη διαμόρφωση ως πεζόδρομο ελεγχόμενης κυκλοφορίας οχημάτων της οδού Αγ. Γεωργίου, στο τμήμα της από την οδό Σπάρτης έως την οδό Μητροπόλεως
•    Τη διαμόρφωση ως δρόμο ήπιας κυκλοφορίας της οδού Σπάρτης στο τμήμα της από την οδό Αγ. Γεωργίου έως την οδό Πάλμε
•    Τη διαμόρφωση υδάτινης διαδρομής με λούκια και με δεξαμενές σε όλο τον υπαίθριο χώρο των ΟΤ 43 και 44, για τη βελτίωση του μικροκλίματος  
•    Τη διαμόρφωση υπαίθριου αμφιθεάτρου και του υπογείου χώρου του για τις μηχανολογικές εγκαταστάσεις (δεξαμενή συγκέντρωσης υδάτων) της πλατείας
•    Τη διαμόρφωση υπόσκαφων βοηθητικών χώρων εξυπηρέτησης του κοινού (χώροι υγιεινής, αποθήκες) καθώς και ανοιχτό αλλά στεγασμένο χώρο αναμονής στην αφετηρία των λεωφορείων
Οι προβλεπόμενες εργασίες περιλαμβάνουν αποξηλώσεις των υφιστάμενων πεζοδρομίων και του ασφαλτοτάπητα σύμφωνα με τα σχέδια και γενικά τις απαιτούμενες εκσκαφές και καθαιρέσεις για την επίτευξη των υψομέτρων των τελικών διαμορφώσεων σύμφωνα με τα σχέδια.  
Τα υλικά δαπεδοστρώσεων επιλέχθηκαν με περιβαλλοντικά και οικονομικά κριτήρια και με στόχο την ανάδειξη της ενότητας του χώρου μέσα από την εφαρμογή παρόμοιων υλικών: οι μεγάλες επιφάνειες αναψυχής του Πάρκου και του Κήπου καλύπτονται από πατημένο χώμα, και στα πεζοδρόμια και γενικότερα στις κινήσεις των πεζών προβλέπεται εφαρμογή τσιμεντοκυβόλιθου. Ειδικά για την περιοχή του κεντρικού χώρου προτείνονται μαρμαρόπλακες ενώ για την κύρια πεζοπορεία και τις εισόδους, μαρμαροκυβόλιθος. Σε όλες τις πλακοστρώσεις θα διαμορφωθούν οι απαραίτητες οδεύσεις για τα άτομα μειωμένης όρασης (οδηγοί τυφλών), ενώ σε όλη την περιοχή θα γίνουν διαμορφώσεις για τα ΑμεΑ, σύμφωνα με την σχετική νομοθεσία, ώστε να εξασφαλισθεί η προσβασιμότητα από όλους. Επίσης όλοι οι υπαίθριοι χώροι θα παραλάβουν τον αναγκαίο αστικό εξοπλισμό για την εξυπηρέτηση των πολιτών. (καθίσματα, φώτα, κάδοι κ.λ.π.)
Ως προς την ψηλή φύτευση, θα γίνουν ειδικές διαμορφώσεις για τα διατηρούμενα δένδρα, όπου αυτό είναι απαραίτητο, ενώ για τα νέα θα διαμορφωθούν κατάλληλες δενδροδόχοι ανάλογα με το υλικό του δαπέδου (πατημένο χώμα ή κυβόλιθος).
Επίσης θα κατασκευασθούν δεξαμενές και λούκια για το υδάτινο στοιχείο, σύμφωνα με τα σχέδια, και με τις απαραίτητες μηχανολογικές εγκαταστάσεις τους.
Σε επιλεγμένες θέσεις θα κατασκευασθούν μεταλλικά στέγαστρα, για ηλιοπροστασία.  
Προβλέπονται ειδικές κατασκευές για ορισμένα διατηρούμενα δένδρα, για την υδάτινη δεξαμενή στην κεντρική περιοχή και για τη σήμανση της ανατολικής και της δυτικής εισόδου στο νέο υπαίθριο χώρο.  
Τέλος με την κατασκευή του εν λόγω έργου δημιουργείται ένας νέος ενιαίος κεντρικός ελεύθερος δημόσιος χώρος ο οποίος θα αποτελέσει πραγματικό χώρο αναψυχής για όλους, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής των πολιτών.