Σάββατο, 27 Απριλίου 2024, 4:05:21 πμ
Κυριακή, 22 Μαϊος 2016 11:56

“Tα εγκαίνια του TAP σηματοδοτούν νέα εποχή για την Ελλάδα”

Η έναρξη των εργασιών για την κατασκευή του αγωγού TAP πραγματοποιείται σε μια κομβική χρονική στιγμή για την ελληνική οικονομία και την περιοχή ευρύτερα και συμπίπτει χρονικά με την επιτυχή ολοκλήρωση της πρώτης αξιολόγησης, σημείωσε ο πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας, κατά την ομιλία του στα εγκαίνια για τον αγωγό.


Όπως ανέφερε, η επιτυχημένη ολοκλήρωση της αξιολόγησης αίρει την αβεβαιότητα γύρω από την οποία βρισκόταν η οικονομία το προηγουμενο διάστημα και οδηγεί σε ένα ευνοϊκό περιβάλλον για την προσέλκυση επενδύσεων στην Ελλάδα.
Πρόσθεσε ότι, σύμφωνα με τις προβλέψεις, στο δεύτερο εξάμηνο του έτους η ελληνική οικονομία θα εισέλθει σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης, ενώ επισήμανε πως η συμφωνία διευθέτησης του χρέους θα ελευθερώνει πόρους για επενδύσεις και αύξηση της απασχόλησης.
Ειδικότερα για τον αγωγό, ο κ. Τσίπρας υπογράμμισε ότι τα εγκαίνια του TAP σηματοδοτoυν τη νέα εποχή στην οποία εισέρχεται η Ελλάδα.
Συγκεκριμένα, μίλησε για εγχείρημα περιφερειακής συνεργασίας με μεγάλη οικονομική και γεωστρατηγική σημασία.
Αναφερόμενος στην οικονομική σημασία, επισήμανε ότι η εξασφάλιση του ενεργειακού εφοδιασμού της Ευρώπης συνιστά θεμέλιο λίθο της ενεργειακής στρατηγικής της Ελλάδας και της Ευρώπης, ενώ σε ό,τι αφορά τη γεωστρατηγική σημασία σημείωσε ότι η ενέργεια να γίνει μπορεί γέφυρα συνεργασίας και ευημερίας για όλους στην περιοχή μας.
Ο TAP είναι μία από τις μεγαλύτερες άμεσες ξένες επενδύσεις στην Ελλάδα, πρόσθεσε ο Πρωθυπουργός.
Αναγνώρισε ως δίκαιο τον χαρακτηρισμό ότι πρόκειται για ένα από τα σημαντικότερα ενεργειακά έργα παγκοσμίως και ανέφερε ότι «κατά μήκος της διαδρομής του μπορεί να συνδεθεί με υφιστάμενους ή μελλοντικούς αγωγούς ώστε να προσεγγίζει το δυνατόν περισσότερες αγορές».
Ένα τέτοιο παράδειγμα είναι ο βουλγαρικός αγωγός IGB που θα μπορεί να λειτουργήσει ως γέφυρα για τη μεταφορά αερίου προς την κεντρική και ανατολική Ευρώπη.
Ανέφερε ότι η Ελλάδα προχωρά στην οικοδόμηση πολυδιάστατης ενεργειακής πολιτικής μέσω συνεργασιών και έργων. «Ο ενεργειακός χάρτης της νοτιοανατολικής Ευρώπης μεταμορφώνεται και η Ελλάδα καθίσταται σε κόμβο» υπογράμμισε.
«Ο IGB και ο πλωτός σταθμός LNG στην Αλεξανδρούπολη και η αναβάθμιση του σταθμού της Ρεβυθούσας είναι στοιχεία παραγωγικής ανασυγκρότησης» είπε ο Πρωθυπουργός.
Τονίζοντας τα οφέλη της επένδυσης που υπερβαίνει το 1,5 δισ. και καθίσταται από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη στάθηκε στην απασχόληση καθώς οι θέσεις εργασίας για τον TAP θα ξεπεράσουν τις 8.000, ενώ ιδιαίτερα σημαντική η εμπλοκή των ελληνικών εταιρειών τόσο στην κατασκευή όσο και στα υλικά.
«Ήδη έχουν συμβολαιοποιηθεί 270.000 τόνοι σωληναγωγών» ανέφερε ο κ. Τσίπρας. Επιπλέον θα υπάρχει μείωση του ενεργειακού κόστους για τις περιοχές που διέρχεται ο αγωγός, ενώ θα ενισχυθεί πληθώρα τεχνικών επαγγελμάτων.
Σημαντικά αναμένονται τα οφέλη για τους καταναλωτές και τα νοικοκυριά, σύμφωνα με τον Πρωθυπουργό.
Τέλος, θα υπάρξει εκτακτεταμένο πρόγραμμα Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης ύψους 32 εκατ. ευρώ για τις τοπικές οικονομίες από 11 εκατ. που προβλέπονταν αρχικά.

Στοιχεία για τον αγωγό
Ο αγωγός TAP θα μεταφέρει φυσικό αέριο από το κοίτασμα Shah Deniz II από το Αζερμπαϊτζάν και, μέσω Ελλάδας, Αλβανίας και Αδριατικής, θα καταλήγει στη Ν. Ιταλία και από εκεί στη Δυτική Ευρώπη.
Το συνολικό μήκος του αγωγού θα ανέλθει στα 870 χλμ., εκ των οποίων τα 550 χλμ. εντός της ελληνικής επικράτειας. Η μεταφορική του ικανότητα ανέρχεται σε 10-20 bcm το χρόνο.
Για την κατασκευή του έργου έχει συσταθεί η κοινοπραξία Trans-Adriatic Pipeline AG, στη μετοχική σύνθεση της οποίας μετέχουν οι BP – 20% (Η.Β.), SOCAR – 20% (Αζερμπαϊτζάν), Snam SpA. – 20% (Ιταλία), Fluxys – 19% (Βέλγιο), Enagas – 16% (Ισπανία) και Axpo – 5% (Ελβετία) μετά από αποχώρηση των Statoil (20%), Total (10%) και E.ON (9%).
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα της «TAP AG», η κατασκευή του αγωγού θα αρχίσει τον Ιούνιο 2016, με στόχο να λειτουργήσει στις αρχές 2020.
Το χρονικό του έργου
Η τριμερής Διακυβερνητική Συμφωνία (IGA) Ελλάδας- Αλβανίας- Ιταλίας, για την κατασκευή του ΤΑΡ υπογράφηκε στην Αθήνα στις 13.2.2013 και έχει κυρωθεί από τα κοινοβούλια των 3 χωρών.
Ορισμένες κομβικής σημασίας ενέργειες για την πορεία του έργου ήταν:
Στις 20 Οκτωβρίου 2015 το γραφείο του Υπουργού ΠΕΝ απέστειλε επιστολή προς την εταιρεία TAP AG με τις ελληνικές απαιτήσει με τα ακόλουθα αιτήματα :
-Αποζημίωση της δημόσιας γης από την οποία θα διέλθει ο αγωγός, με βάση τις αρχές αποζημίωσης ιδιωτικών γαιών, όπως θα καθοριστούν στο «Σχέδιο Αποκατάστασης Διαβίωσης». Η αποζημίωση της δημόσιας γης αποτελεί προϋπόθεση για την εξαίρεση της κρατικής ενίσχυσης.
-Αποζημίωση της ιδιωτικής γης από την οποία θα διέλθει ο αγωγός, με βάση τις αρχές αποζημίωσης ιδιωτικών γαιών, όπως θα καθοριστούν στο «Σχέδιο Αποκατάστασης Διαβίωσης».
-Διεκδίκηση ενός μεγαλύτερου ποσού Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ) για έργα υποδομής και παροχές κοινωνικού & περιβαλλοντικού χαρακτήρα για τις περιοχές διέλευσης του αγωγού, σε σχέση με αυτό που η TAP AG είχε προτείνει κατά καιρούς.
Στις 2/11/15 πραγματοποιήθηκε συνάντηση με στελέχη της εταιρείας TAP AG και του γραφείου του Υπουργού. Στη συνάντηση αυτή, η TAP AG δεσμεύτηκε να καταβάλλει αποζημίωση της δημόσιας γης στο ελληνικό δημόσιο. Ως προς την αποζημίωση της ιδιωτικής γης, συμφωνήθηκε ο προγραμματισμός μιας τεχνικής συνάντησης μεταξύ των δύο πλευρών σε εύθετο χρόνο.
Στις 12/11/15 πραγματοποιήθηκε συνάντηση της ελληνικής πλευράς παρουσία του υπουργού Π. Σκουρλέτη και εκπροσώπων της TAP AG. Από την πλευρά της TΑP AG δόθηκε γραπτή δέσμευση για την πρόβλεψη αποζημίωσης της δημόσιας γης, το αντάλλαγμα χρήσης δασικής γης και το διπλασιασμό του ποσού της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης (ΕΚΕ).
Στις 17/11/2015, υπεγράφη η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) αναφορικά με την 1η τροποποίηση που πραγματοποιήθηκε στην όδευση του αγωγού.
Στις 13 Ιανουαρίου 2016 εκδόθηκαν οι Πράξεις Εγκατάστασης για την εγκατάσταση και τη διαδρομή του ελληνικού τμήματος του αγωγού σε 13 περιφερειακές ενότητες των περιφερειών Αν. Μακεδονίας & Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας και Δυτικής Μακεδονίας.
Στις 25 Ιανουαρίου 2016, πραγματοποιήθηκε στα Τίρανα η πρώτη συνάντηση τεχνικών εμπειρογνωμόνων της τριμερούς επιτροπής παρακολούθησης του TAP, κατόπιν επιστολής του Αλβανού Υπουργού Ενέργειας-Βιομηχανίας D. Gjiknuri προς τους ομολόγους του Ελλάδας Π. Σκουρλέτη και Ιταλίας F. Geidi για ενεργοποίηση της Επιτροπής Υλοποίησης της Διακρατικής Συμφωνίας (IGA) περί TAP.
Στις 5 Μαΐου 2016 υπεγράφη η 2η Τροποποίηση της Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) και αφορά στην αλλαγή χωροθέτησης του Σταθμού Συμπίεσης (Κήποι Έβρου).
Στις 11 Μαΐου 2016 εκδόθηκε η Άδεια Εγκατάστασης για την όδευση του αγωγού εντός της ελληνικής επικράτειας.

Spiegel: Σε οικονομική ώθηση
από τον αγωγό TAP ελπίζει η Αθήνα
Δημοσίευμα για τα χθεσινά εγκαίνια των εργασιών κατασκευής του Διαδριατικού Αγωγού Φυσικού Αερίου (ΤΑΡ) φιλοξενεί το γερμανικό περιοδικό Spiegel, σημειώνοντας ότι πρόκειται για τη μεγαλύτερη άμεση επένδυση από το εξωτερικό στην Ελλάδα, η οποία ελπίζει σε ανάλογες χρηματικές ροές.
Όπως επισημαίνει το περιοδικό, με την κατασκευή του αγωγού «η Ε.Ε. καθίσταται ενεργειακά πιο ανεξάρτητη από τη Ρωσία και η Αθήνα υπολογίζει σε οικονομική ώθηση».
«Ο ευδιάθετος Τσίπρας αναφέρθηκε στη χρονική σύμπτωση της κατασκευής του αγωγού με το επιτυχημένο κλείσιμο της αξιολόγησης, το οποίο 'αποτελεί το τέλος της οικονομικής αστάθειας και της ανασφάλειας'», αναφέρει το Spiegel, προσθέτοντας: «Η έναρξη της τροφοδοσίας με αέριο τοποθετείται στο 2020 και πρόκειται να εφοδιάσει καταρχάς επτά εκατομμύρια νοικοκυριά και θα μπορούσε να διπλασιασθεί στο μέλλον».
Σύμφωνα με το περιοδικό «για την Ελλάδα η κατασκευή του αγωγού είναι πράγματι λόγος για εορτασμό» καθώς «περισσότερα από 1,5 δισ. ευρώ θα αντληθούν για την ετοιμοθάνατη ελληνική οικονομία, πρόκειται δηλαδή για την μεγαλύτερη επένδυση γενικώς». Όπως αναφέρεται ακόμη «η κατασκευή θα δημιουργήσει 8.000 θέσεις εργασίας και 150 εταιρείες θα πάρουν παραγγελίες, μια επειγόντως αναγκαία ώθηση για μια χώρα λοπου κάθε τέταρτος είναι άνεργος».
Στο δημοσίευμα παρατίθεται και σχετική δήλωση του Ελληνα υπουργού Υποδομών, Μεταφορών και Δικτύων Χρ. Σπίρτζη στο Spiegel online ότι «είναι μια μέρα χαράς για την Ελλάδα και μια μέρα η οποία σηματοδοτεί το τέλος της κρίσης». Σημειώνεται τέλος ότι ο ΣΥΡΙΖΑ «στην αντιπολίτευση είχε επικρίνει την προκάτοχο συντηρητική κυβέρνηση για τη συμφωνία ΤΑΡ, διότι αυτή εξυπηρετούσε μόνο τις πολυεθνικές εταιρείες και τις ΗΠΑ».