ΕΙΚΟΝΑ Α. Παραμονή του Αγίου Ανδρέα. Γίνεται αγρυπνία στον Ι.Ν. Τιμίου Σταυρού, στις εργατικές κατοικίες του Κιλκίς. Η εκκλησία είναι ασφυκτικά γεμάτη με πιστούς που ήρθαν να τιμήσουν την εορτή του Αγίου και να γνωρίσουν τον νέο Μητροπολίτη που χοροστατεί. Η συντριπτική πλειοψηφία δεν φορά μάσκα. Ούτε τηρεί τις αποστάσεις. Η εικόνα είναι απογοητευτική. Την ώρα που δεκάδες κορωνόπληκτοι συμπολίτες μας χαροπαλεύουν στο τοπικό νοσοκομείο, άλλοι δημιουργούν, μέσα σε ναό, τις προϋποθέσεις για να αρρωστήσουν.
Η επιδημία, που πλήττει όλον τον πλανήτη, χτυπάει με σφοδρότητα και την περιοχή μας. Μέχρι σήμερα είχαμε, στον ανεμβολίαστο νομό μας, σχεδόν 10.000 νοσήσαντες, εκατοντάδες νοσηλευμένους και πάνω από 260 θανάτους, που άφησαν πίσω τους θρηνούντες συγγενείς και ορφανά παιδιά. Εάν σκεφθεί κανείς ότι στον πόλεμο του 1940 σκοτώθηκαν 323 Κιλκισιώτες στρατιωτικοί, τότε είναι προφανές ότι βρισκόμαστε σε πόλεμο.
Το μέγεθος αυτής της καταστροφής οφείλεται στην απροθυμία των κατοίκων της περιοχής να εμβολιαστούν, στην περιφρόνηση των ιατρικών οδηγιών, στην άρνηση της ιατρικής πραγματικότητος και στην αποδοχή και εξάπλωση των πιο παράλογων απόψεων.
Στην άρνηση της μάσκας, στην άρνηση του εμβολίου και στην διάδοση θεωριών συνομωσίας συμμετείχαν, για την ακρίβεια πρωτοστάτησαν, κάποιοι ιερείς καθώς και μοναστήρια της περιοχής. Ανάλογα φαινόμενα παρατηρήθηκαν και σε άλλες περιοχές της Ελλάδος. Το γεγονός ότι άνθρωποι της εκκλησίας έχουν άποψη για περίπλοκα ιατρικά ζητήματα, την οποία άποψη και επιβάλουν σε άτομα που επηρεάζουν, είναι εντελώς παράλογο.
Ο προηγούμενος Μητροπολίτης θα μπορούσε να σταματήσει αυτόν το παραλογισμό εν τη γενέσει του. Δεν το έκανε εγκαίρως και η κατάσταση ξέφυγε γρήγορα από κάθε έλεγχο. Φανατισμένοι ιερείς παρέσυραν τους πιστούς στο να μην εμβολιάζονται και στο να μην τηρούν μέτρα προφυλάξεως από τον κορονοϊό. Μέχρι και διαδηλώσεις οργανώθηκαν στην πόλη από θρησκευτικούς κύκλους.
Ιερείς και πιστοί από την αρχή της επιδημίας πίστεψαν ότι η επιδημία του κορονοϊού ήταν η ευκαιρία που έψαχνε το κράτος για να εξολοθρεύσει την εκκλησία και να πολεμήσει την ορθοδοξία. Είναι εκτός πραγματικότητος το να θεωρείται εχθρικό ένα κράτος το οποίο μισθοδοτεί τον κλήρο και συμμετέχει επισήμως σε όλες τις θρησκευτικές εκδηλώσεις.
Προκαλεί μεγάλη απογοήτευση το γεγονός ότι παράγοντες της τοπικής εκκλησίας διέσπειραν ψευδείς πληροφορίες για να δυσφημίσουν το εμβόλιο, το οποίο ήταν και παραμένει το μοναδικό μέσον αποφυγής θανάτων από την επιδημία. Ο δε πόλεμος των ιερέων κατά του εμβολίου ήταν προαποφασισμένος. Ξεκίνησε πριν καν δημοσιευθούν οι πρώτες μελέτες σχετικά με την ασφάλεια και την αποτελεσματικότητα των εμβολίων.
Προκαλεί θλίψη το γεγονός ότι η Μητρόπολη δεν στάθηκε στο ύψος των περιστάσεων. Επισήμως έστελνε οδηγίες για λήψη υγειονομικών μέτρων, τα οποία στην πράξη δεν εφαρμόζονταν από τις ενορίες, τουλάχιστον μέχρι προ ολίγων μηνών. Άνθρωποι που τηρούσαν τα υγειονομικά μέτρα στην καθημερινή τους ζωή, όταν έμπαιναν στις εκκλησίες αρνιόταν να φορέσουν μάσκα, ακολουθώντας τις οδηγίες επιτρόπων και ιερέων. Επιπλέον όσοι λίγοι φορούσαν μάσκα μέσα σε ναό ήταν δακτυλοδεικτούμενοι, θεωρούμενοι ολιγόπιστοι.
Τα άτομα μεγάλης ηλικίας όταν προσβάλλονται από κορονοϊό γεμίζουν τα νοσοκομεία, γεμίζουν τις εντατικές και η πλειοψηφία αυτών πεθαίνει. Οι περισσότεροι από τους εκκλησιαζομένους ανήκουν σε αυτήν την κατηγορία. Σοκάρει το γεγονός που μέσα στους ναούς, χωρίς μάσκα, αυτά τα άτομα έμεναν εκτεθειμένα στον κορονοϊό και απροστάτευτα. Σοκάρει το γεγονός ότι η θρησκεία που προτάσσει την αγάπη προς τον πλησίον υιοθετούσε και υιοθετεί εντός των ναών πρακτικές που θα μπορούσαν να προκαλέσουν βλάβη στην υγεία των ανθρώπων.
ΕΙΚΟΝΑ Β. Πρώτη Κυριακή του Δεκεμβρίου. Ι.Ν. Αγίου Δημήτριου. Ο αριθμός των πιστών είναι ελεγχόμενος και όλοι φορούν μάσκα, γεγονός που επιβεβαιώνει ότι όταν η εκκλησία θέλει, μπορεί να εφαρμόζει μέτρα και να προστατεύει τους εκκλησιαζόμενους.
ΕΙΚΟΝΑ Γ. Νοέμβριος. Οι νέοι μητροπολίτες επισκέφθηκαν την Πρόεδρο της Δημοκρατίας. Όλοι φορούσαν μάσκες προστατεύοντας τον εαυτόν τους και τους γύρω τους. Παραδόξως την ημέρα της ενθρονίσεως του νέου Μητροπολίτη άλλοι ιερείς φορούσαν μάσκες και άλλοι όχι. Δεν είναι κατανοητό γιατί οι ιερείς συμπεριφέρονται διαφορετικά στο προεδρικό μέγαρο και διαφορετικά όταν βρίσκονται εντός των Ναών. Δίνουν την εντύπωση ότι εντός του ναού αψηφούν κάθε κίνδυνο αισθανόμενοι προστατευμένοι.
ΕΙΚΟΝΑ Δ. Μεσημέρι καλοκαιριού. Κηδεία στην πόλη, με ζέστη. Εντός του ναού ο Ιερέας και οι μισοί πιστοί δεν φορούν μάσκα. Οι πόρτες και τα παράθυρα του ναού μένουν κλειστά. Δουλεύουν τα κλιματιστικά και χάνεται η δροσιά, λέει ο υπεύθυνος. Μετά το πέρας της ακολουθίας ο ιερέας βγαίνοντας από τον ναό φορά την μάσκα, για να ηγηθεί της νεκρικής πομπής. Κάτι κατάλαβε εντελώς ανάποδα…
ΕΙΚΟΝΑ Ε. Ημέρα εορτής των Δεκαπέντε Μαρτύρων στον ομώνυμο ναό. Οι πιστοί προσέρχονται με μάσκα. Οι ψάλτες, οι ιερείς και ο νέος Μητροπολίτης δεν φορούν μάσκα. Συνολικά πάνω από τριάντα άτομα απροστάτευτα.
Οι ιερείς δεν αντιλαμβάνονται ότι σε περίοδο επιδημίας το μικρόβιο κυκλοφορεί παντού ανάμεσα τους; Μέσα σε έναν κλειστό χώρο, όπως είναι ένας ναός, το μικρόβιο δεν προσπερνά και δεν αποφεύγει όσους κατέχουν ιερατικά αξιώματα. Όλοι, ιερείς και ψάλτες, είναι ιδιαίτερα εκτεθειμένοι στο να αρρωστήσουν και είναι ακόμη πιο εκτεθειμένοι όσοι βρίσκονται δίπλα και απέναντι σε όσους ψέλνουν, διότι όποιος ψέλνει (και όποιος τραγουδά) είναι δυνητικά υπερμεταδότης. Αντιστρόφως, προστατεύονται μόνον όσοι φορούν μάσκα, κρατούν αποστάσεις και είναι και εμβολιασμένοι.
Το κράτος εξαίρεσε τους ιερείς και τους ψάλτες από την υποχρέωση να φορούν μάσκες. Από επιδημιολογικής σκοπιάς πρόκειται για τεράστιο ιατρικό λάθος. Το κράτος, που έχει την υποχρέωση να μεριμνά για την υγεία των πολίτων, στην συγκεκριμένη περίπτωση δεν επιτέλεσε την αποστολή του. Εγκατέλειψε με προκλητικό και παράλογο τρόπο τους ψάλτες, τους ιερείς και τους μητροπολίτες βορά στον κορονοϊό. Και αυτοί δέχτηκαν την εξαίρεση με ικανοποίηση! Ενδεχομένως να πίεσαν οι ίδιοι την πολιτεία για να εξαιρεθούν από την υποχρέωση. Το λογικό θα ήταν να κάνουν το ακριβώς αντίθετο. Να λαμβάνουν μέτρα αυτοπροστασίας, με δική τους πρωτοβουλία, για να προφυλάσσουν εαυτούς και αλλήλους. Μωραίνει Κύριος…
Θα μπορούσαμε να κάνουμε μια υπόθεση και μια ευχή. Εάν φοράει μάσκα ο Επίσκοπος, τότε θα τον μιμηθεί και ο ιερέας και θα φορέσει μάσκα και αυτός. Εάν φοράει μάσκα ο ιερέας τότε και ο πιστός θα φορέσει μάσκα, αδιαμαρτύρητα. Και εάν όλοι μαζί φορούν μάσκες τότε θα έχουμε το ζητούμενο: οι ναοί θα γίνουν ασφαλείς για όλους τους πιστούς και όλες τις ηλικίες και θα σταματήσουν να είναι χώροι διασποράς κορωνοϊού. Και εάν υποθέσουμε ότι όλα αυτά μπορούν να συμβούν πραγματικά, τότε θα είναι αχρείαστες και οι θεωρητικές παραινέσεις της εκκλησίας για λήψη υγειονομικών μέτρων. Τα μέτρα θα επιβάλλονται δια του προσωπικού παραδείγματος.