Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024, 7:25:50 πμ
Τετάρτη, 08 Δεκεμβρίου 2010 21:24

Γεώργιος Κωνσταντινίδης : Εκπαιδευτικός προγραμματισμός σχεδιασμός σχολικής μονάδας

Η βασική λειτουργική μονάδα του εκπαιδευτικού μας συστήματος είναι το σχολείο. Το εκπαιδευτικό σύστημα είναι ένα σύνολο δομών που συνδέονται με σχέσεις αλληλεξάρτησης και αλληλεπίδρασης, οι οποίες αποσκοπούν στην ποιότητα της εκπαίδευσης που παρέχεται στο μαθητή. Προς αυτήν την κατεύθυνση συντείνει ο βασικός στόχος και σκοπός της εκπαίδευσης που συνίσταται στη διαμόρφωση του νέου μέσα από μια διαδικασία μάθησης, με αποτέλεσμα την πνευματική του ανάπτυξη, την πολιτιστική του αναβάθμιση και την κοινωνικοποίησή του. Άλλωστε, οι γενικοί σκοποί της εκπαίδευσης με σαφήνεια καθορίζονται από το υπάρχον θεσμικό και νομοθετικό πλαίσιο (Σύνταγμα άρθ. 16, παρ. 2 και ν. 1566/85, άρθ. 1, παρ. 1). Τα εργαλεία της πραγματοποίησης αυτών των σκοπών είναι τα Αναλυτικά Προγράμματα, οι παράλληλες δραστηριότητες που αναπτύσσονται στα σχολεία, η διδακτική μεθοδολογία και διδακτική πράξη που διαδραματίζεται στο σχολείο.

Το σχολείο ως κοινωνικό υποσύστημα επιτελεί πολυσήμαντους ρόλους. Επηρεάζεται στη λειτουργία του από την πολυπλοκότητα και τη ρευστότητα των κοινωνικών και οικονομικών δομών. Γίνεται έτσι πολυλειτουργικό. Δεν περιορίζεται μόνο στην παροχή γνώσης, αλλά εξακτινώνει τη λειτουργία του σε ποικίλες τυπικές και άτυπες δραστηριότητες και προσπαθεί να είναι επαρκώς προετοιμασμένο, για να αντιμετωπίζει τη νέα πραγματικότητα σε εθνικό και διεθνές επίπεδο.
Προκειμένου το σημερινό σχολείο να δικαιώνει τον πολυλειτουργικό του ρόλο, απαιτείται σε κάθε σχολική μονάδα, που διακρίνεται για την ομαδική – συλλογική προσπάθεια: α) εκπαιδευτικός σχεδιασμός των στόχων της σ’ ένα βάθος χρόνου που αναφέρονται στους γενικότερους θεσμοθετημένους σκοπούς της εκπαίδευσης και β) ο εκπαιδευτικός προγραμματισμός των στόχων και των μέσων που καθορίζονται με σαφήνεια για την εκτέλεση και επιτυχία της εκπαιδευτικής διαδικασίας, δηλαδή της μάθησης, της αγωγής των μαθητών και της κοινωνικοποίησής τους.
Συνεπώς, σχεδιασμός και προγραμματισμός δεν είναι έννοιες ταυτόσημες. Καθορίζουν την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει η σχολική μονάδα, ώστε να μην υπάρχουν ασάφειες στην κατανομή αρμοδιοτήτων των φορέων της εκπαίδευσης, Περιφερειακού Διευθυντή Π.Ε. – Δ.Ε., Σχολικών Συμβούλων, Διευθυντών Δ.Ε., Προϊσταμένων Γραφείων, Διευθυντών σχολικών μονάδων, Συλλόγου Διδασκόντων, Μαθητικών Κοινοτήτων, Συλλόγου Γονέων – Κηδεμόνων, Τοπικής Αυτοδιοίκησης.
Ο σχεδιασμός – Προγραμματισμός της σχολικής μονάδας δεν είναι στρατηγικός -αυτός ανήκει στον τυπικό φορέα της εκπαίδευσης, το Υπουργείο Παιδείας, δια Βίου Μάθησης και Θρησκευμάτων- είναι λειτουργικός και αφορά στην εσωτερική λειτουργία του Σχολείου και επικεντρώνεται στην πραγματοποίηση των λεπτομερειών του στρατηγικού προγραμματισμού.