Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024, 4:49:14 μμ
Πέμπτη, 19 Μαϊος 2022 19:30

Ηλεκτρονικά καταστήματα: Η νέα εκδοχή των εμπορικών συναλλαγών

Κάθε ανθρώπινη δραστηριότητα χάρη στην τεχνολογία απέκτησε και μια εναλλακτική οδό διά της οποίας μπορεί πια να εξυπηρετηθεί. Έτσι, η εκπαίδευση πέρασε από τις σχολικές αίθουσες στις οθόνες των υπολογιστών και απέκτησε τη μορφή της τηλεκπαίδευσης, η κοινωνική ζωή μεταφέρθηκε στα social media και στα chat rooms, ενώ ακόμη και η τόσο σοβαρή επιστήμη της ιατρικής μέσω σύγχρονων εφαρμογών έγινε τηλεϊατρική, με τις διαγνώσεις να γίνονται πλέον… εκ του μακρόθεν.


Αυτή η τάση ενδυναμώθηκε και από λόγους ανεξάρτητους της ανθρώπινης θέλησης, όπως η πανδημία του κορωνοϊού, που απαιτούσε να συνεχιστεί η οικονομική δραστηριότητα, αλλά με τους ανθρώπους να είναι… μακριά κι αγαπημένοι. Η ανάγκη, λοιπόν, έγινε ο καταλύτης που επιτάχυνε τις εξελίξεις και έδωσε ώθηση στην πρόοδο.

Ένας χώρος όπου κατ’ εξοχήν χρησιμοποιήθηκε το Διαδίκτυο ως εναλλακτική λύση έναντι της φυσικής δραστηριότητας είναι αυτός του εμπορίου. Ήδη πριν από την υγειονομική κρίση υπήρχαν ηλεκτρονικά εμπορικά καταστήματα που παρουσιάζονταν μέσω ιστοσελίδων και έδιναν την ευκαιρία στους καταναλωτές να κάνουν τις παραγγελίες τους και να αγοράζουν προϊόντα από το σπίτι τους, με απόλυτη ασφάλεια και πολύ γρήγορα.

Όπως και στο φυσικό εμπόριο, έτσι κι εδώ υπάρχουν μαγαζιά-κολοσσοί και μικρομάγαζα που διεκδικούν κι αυτά μια θέση στον ανταγωνισμό. Οι ήδη γνωστές εμπορικές επιχειρήσεις κατέχουν, βέβαια, τη «μερίδα του λέοντος» σε αυτές τις ιστοσελίδες, ενώ πλάι σε αυτές υπάρχουν και οι startups, οι νεοφυείς επιχειρήσεις δηλαδή, για τις οποίες η αμεσότητα και η ευκολία που προσφέρουν οι ψηφιακές συναλλαγές είναι τα βασικά όπλα για την επιβίωσή τους.

Για τη δημιουργία ενός ηλεκτρονικού καταστήματος (e-shop) χρειάζονται ελάχιστες προϋποθέσεις, όπως είναι η κατασκευή μιας πλήρους και χρηστικής ιστοσελίδας, που θα λειτουργεί ως βιτρίνα αλλά και ως «ταμείο» της επιχείρησης, η ύπαρξη ενός στοκ εμπορευμάτων σε κάποια αποθήκη και ένα στοιχειώδες δίκτυο μεταφορών για την παράδοση των εμπορευμάτων στο σπίτι του πελάτη. Σε επίπεδο ανθρώπινου δυναμικού, απαιτείται η παρουσία ενός επαρκούς γνώστη της πληροφορικής, του διευθυντή/οργανωτή της όλης προσπάθειας, καθώς και ενός διαφημιστή που θα αναλάβει το ψηφιακό μάνατζμεντ και ο οποίος θα πρέπει να έχει πολλές γνώσεις σχετικά με τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αφού σήμερα τα social media είναι ο κατ’ εξοχήν χώρος όπου δημιουργούνται οι τάσεις της μόδας και προβάλλονται τα προϊόντα.

Πρέπει να σημειωθεί ότι τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης δεν αποτελούν έναν ενιαίο ψηφιακό χώρο, αλλά καθένα από αυτά έχει ξεχωριστή στόχευση, απευθύνεται σε διαφορετικές ομάδες ατόμων και η δομή και η χρησιμότητά τους είναι επίσης διαφορετικές. Κάποια από αυτά δίνουν έμφαση στην παρουσίαση των ανθρώπων και των δραστηριοτήτων τους, με στόχο την κοινωνική επαφή και την επικοινωνία, όπως το Facebook, ενώ άλλα προβάλλουν τις νέες τάσεις της μόδας και λειτουργούν ως πλατφόρμα προώθησης της επιχειρηματικότητας και των νεωτερισμών, όπως είναι το Instagram. Βασικό καθήκον ενός ατόμου που ασχολείται με τη διαχείριση ιστοσελίδας είναι σίγουρα η βελτιστοποίησή της στο επίπεδο των μηχανών αναζήτησης Search Engine Optimization - s.e.o. έτσι ώστε να εμφανίζεται συχνότερα, ταχύτερα και κατά προτεραιότητα έναντι των άλλων στις αναζητήσεις των χρηστών.    

Σήμερα πια τα e-shops αποτελούν μια αξιόπιστη λύση σχεδόν για όλους, ακόμα και για εκείνους που ως χθες φοβούνταν ή είχαν επιφυλάξεις για τις ηλεκτρονικές αγορές. Και αυτό δεν έγινε τυχαία· είναι αποτέλεσμα σοβαρής και συντονισμένης δουλειάς των εργαζομένων στο ψηφιακό εμπόριο, που το έφεραν τελικά στο επίπεδο που του αξίζει.