Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024, 2:34:22 πμ
Δευτέρα, 04 Ιουλίου 2022 20:07

Πειραματικό Γυμνάσιο Κιλκίς: Το πείραμα (-τικό) πέτυχε

Γράφει ο Αλέξανδρος Α. Ταμουτσίδης, M.Sc., Διευθυντής 2ου Πειραματικού Γυμνασίου Κιλκίς.

 

Καθώς έχουμε διανύσει τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του 2ου Γυμνασίου Κιλκίς ως Πειραματικού, μπορούμε με αρκετή ασφάλεια να κάνουμε μια αποτίμηση της λειτουργίας του. Και τούτο γιατί θεωρούμε πως κάθε φορέας του δημοσίου, οφείλει να θέτει στην κρίση του κοινωνικού συνόλου που είναι και ο τελικός αποδέκτης, τα πεπραγμένα του.

Η μετατροπή της φυσιογνωμίας του σχολείου σε Πειραματικό ήταν μια στρατηγική επιλογή με στόχο την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης και των ευκαιριών που -πρέπει να- δίνονται στη νέα γενιά του Κιλκίς. Μια γενιά που δικαιούται να έχει πρόσβαση σε όλα εκείνα τα εφόδια που έχουν πρόσβαση μαθητές άλλων και δη των ευπορότερων περιοχών της χώρας.

Ως αλλαγή, συνάντησε αντιδράσεις. Άλλες οφείλονταν σε άγνοια, άλλες σε ιδεοληψίες και προκαταλήψεις και άλλες σε ιδιοτελείς σκοπιμότητες που δε λαμβάνουν υπόψη το γενικότερο συμφέρον της κοινωνίας. Αντιμετωπίσθηκαν επιτυχώς με τη σταθερή βούληση όσων πιστεύουν ότι η θέση του Κιλκίς είναι στον κέντρο και όχι στο περιθώριο του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας. Η βελτίωση εξάλλου, ενός εκπαιδευτικού συστήματος που προβληματίζει δεν γίνεται με ατελείωτες θεωρητικές προσεγγίσεις, ευχολόγια και ανέξοδες κριτικές, αλλά με σοβαρές προτάσεις, βούληση και πολλή δουλειά από όσους εμπλέκονται με οποιαδήποτε ιδιότητα στην εκπαιδευτική διαδικασία. Τα ούτως ή άλλως υπαρκτά και συσσωρευμένα προβλήματα στο χώρο της εκπαίδευσης δεν μπορεί να αποτελούν άλλοθι και δικαιολογία για οποιαδήποτε αδράνεια.

Σημαντικές αλλαγές συνόδευσαν τη λειτουργία του σχολείου ως Πειραματικό. Ενδεικτικά αναφέρω:

  • την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα νέα προγράμματα σπουδών, την πιλοτική εφαρμογή και αξιολόγησή τους.
  • τη συνεργασία με φορείς και μέλη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης και της επιστημονικής κοινότητας, την εφαρμογή σύγχρονων μεθόδων διδασκαλίας όπως και την πρακτική εξάσκηση φοιτητών.
  • την λειτουργία Ομίλων αριστείας, καινοτομίας και δημιουργικότητας που έδωσαν τη δυνατότητα σε μαθητές μας αλλά και μαθητές όμορων σχολείων της Α/θμιας και Β/θμιας να δραστηριοποιηθούν σε τομείς του ενδιαφέροντός τους, να καλλιεργήσουν και να εξελίξουν δεξιότητες αλλά και να εμπλουτίσουν την εκπαιδευτική διαδικασία με καινοτόμες ιδέες.

Σημαντικό ρόλο έπαιξε η παρουσία νέων εκπαιδευτικών με ενισχυμένα ακαδημαϊκά προσόντα που έδωσε ώθηση στην υλοποίηση του σχεδιασμού μας.

Ακόμη, το σχολείο άνοιξε τις πόρτες του και έδωσε βήμα σε μερικές από τις κορυφαίες προσωπικότητες στον τομέα τους διεθνώς, υλοποιώντας καινοτόμες συνεργασίες που διεύρυναν τους ορίζοντες και ενίσχυσαν την αυτοπεποίθηση μαθητών και εκπαιδευτικών. Η εξωστρέφεια αυτή, απολύτως απαραίτητη σε μια κοινωνία που διαρκώς μεταβάλλεται, κρίνεται απόλυτα επιτυχημένη.

Τα αποτελέσματα αυτής της προσπάθειας δεν άργησαν να φανούν. Η συμμετοχή μας σε διαγωνισμούς μας έφερνε στις υψηλότερες θέσεις, ανάμεσα ή και πάνω από τα καλύτερα σχολεία της χώρας, ιδιωτικά και δημόσια. Οι απανωτές πανελλήνιες πρωτιές και διακρίσεις στέλνουν ένα ηχηρό σήμα ότι το σχολείο βαδίζει στη σωστή κατεύθυνση.

Οι επιτυχίες και οι διακρίσεις των ομίλων ΄΄Microgreens-Magicgreens΄΄ και ΄΄Ψηφιακές Αναζητήσεις΄΄ αλλά και των άλλων δράσεων του σχολείου, η παραγωγή πρωτότυπου υλικού στα πλαίσια υλοποίησης προγραμμάτων (video, δημιουργία τραγουδιών, ταινιών) η πραγματοποίηση σημαντικών πολιτιστικών εκδηλώσεων και εκπαιδευτικών δράσεων, καταξίωσαν το 2ο Πειραματικό Γυμνάσιο Κιλκίς τόσο σε τοπικό όσο και σε πανελλαδικό επίπεδο. Η εκπροσώπηση από το σχολείο μας της Ελλάδας στον Πανευρωπαϊκό Διαγωνισμό του JA Europe στις 12-14 Ιουλίου, στην Εσθονία δείχνει το μέτρο των δυνατοτήτων  του.

 Ένας άλλος στόχος, όπως προσδιορίζεται και από τη φιλοσοφία ίδρυσής των Πειραματικών, είναι η διάχυση καλών πρακτικών και μεθόδων στην ευρύτερη εκπαιδευτική κοινότητα. Τα Πειραματικά, είναι σχολεία αναφοράς και ως τέτοιο θεωρούμε ότι το σχολείο πέτυχε στην αποστολή του.

Όλα τα παραπάνω αποτελούν τρανή απόδειξη ότι το δημόσιο σχολείο μπορεί να υπηρετήσει την Παιδεία υψηλού επιπέδου, αρκεί να απαλλαγεί από τις παθογένειες που το κρατούν διαχρονικά καθηλωμένο. Η αλλαγή νοοτροπίας είναι το κύριο ζητούμενο και σε αυτή την κατεύθυνση θεωρούμε ότι το σχολείο έδωσε δείγματα γραφής.

Αποτιμώντας συνοπτικά τη σχολική χρονιά 2021-22 θα μπορούσαμε να πούμε ότι υπήρξε ιδιαίτερα παραγωγική σε όλους τους τομείς. Το σχολείο κατάφερε να ενσωματώσει το σύνολο σχεδόν των αλλαγών που απαιτούνται για την μετατροπή του σε Πειραματικό. Και όλα αυτά σε μια χρονιά που είχε το επιπρόσθετο βάρος της διαχείρισης της πανδημίας. Με συγκροτημένο σχέδιο, υποδειγματική οργάνωση και αγαστή συνεργασία, πέτυχε όχι απλά την προσαρμογή του, αλλά κατάφερε να κάνει αισθητή την παρουσία του και να διακριθεί σε πολλούς τομείς πανελλαδικά. Με τις σημαντικές πρωτοβουλίες που αναλήφθηκαν από τη διοίκηση, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές ενισχύθηκε ο τομέας της αριστείας, της καινοτομίας και της δημιουργικότητας. Ταυτόχρονα το σχολείο εφάρμοσε σύγχρονες μεθόδους και προγράμματα και σε πολλούς τομείς αποτέλεσε πρότυπο διαχέοντας καλές και αποτελεσματικές πρακτικές στην εκπαιδευτική κοινότητα

Σήμερα, ένα χρόνο μετά, μπορούμε να πούμε με βεβαιότητα ότι το Πειραμα-τικό πέτυχε! Για να είμαστε ακριβείς, το πείραμα έγινε σε απόλυτα ελεγχόμενες συνθήκες, χωρίς μεγάλο ρίσκο,  και το αποτέλεσμα ήταν προδιαγεγραμμένο.

Προφανώς και δεν εξαντλούνται όμως εδώ τα σχέδιά μας, ούτε ο χαρακτηρισμός από μόνος του αρκεί για να κρατήσει ένα εκπαιδευτικό ίδρυμα στην κορυφή. Οι διακρίσεις  πρέπει να έχουν συνέχεια και γι αυτό χρειάζεται επαγρύπνηση και διαρκής προγραμματισμός. Βρισκόμαστε μόνο στην αρχή μιας συναρπαστικής διαδρομής και εργαζόμαστε εντατικά για τα επόμενα βήματα!

Η εκπαιδευτική διαδικασία είναι δυναμική και εξελίσσεται διαρκώς. Τα δεδομένα εμπλουτίζονται με νέες, πιο σύγχρονες προσεγγίσεις. Η αξιολόγηση και η ανατροφοδότηση πάντα αναδεικνύει τομείς και περιοχές που επιδέχονται βελτίωσης. Σχεδιάζοντας το μέλλον, ενισχύοντας  τομείς που ήδη επιδεικνύουν υψηλές επιδόσεις ως απόρροια των σχεδίων που υλοποιήθηκαν, θεωρούμε ότι την επόμενη χρονιά πρέπει να επικεντρωθεί σε δύο άξονες: στις σχέσεις με τα μέλη της σχολικής κοινότητας που δοκιμάστηκαν τα τελευταία δύο χρόνια από τις συνέπειες της πανδημίας και τη βελτίωση των υλικοτεχνικών υποδομών καθώς η παλαιότητα του διδακτηρίου απαιτεί συνεχείς και δυναμικές παρεμβάσεις. Παράλληλα, θα συνεχιστεί η εξωστρέφεια, επενδύοντας σε καινοτόμες και δημιουργικές δράσεις.

Σήμερα, ένα χρόνο μετά, έχουμε και την εμπειρία και την τεχνογνωσία για να προχωρήσουμε. Κυρίως έχουμε καταφέρει να πείσουμε τη σχολική κοινότητα ότι υπάρχουν οι προϋποθέσεις για σημαντικά πράγματα, για ένα σχολείο αντάξιο των προσδοκιών των συμπολιτών μας. Το ακριτικό Κιλκίς είναι στη μεθόριο, όχι όμως στο περιθώριο του εκπαιδευτικού χάρτη της χώρας. Κι αυτό χάρη στην αξία και τις προσπάθειες του ανθρώπινου δυναμικού που διαθέτει.