Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024, 8:38:03 πμ
Δευτέρα, 13 Σεπτεμβρίου 2021 19:23

Tips για γονείς και διάβασμα παιδιών στις πρώτες τάξεις του δημοτικού

Της Ελισάβετ Μελετιάδου, Ψυχολόγος Α.Π.Θ, με μεταπτυχιακή εξειδίκευση στη Γνωστική Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεια.

Εξηγούμε  στο παιδί πως είναι ευθύνη του να θυμάται τις ασκήσεις που τους βάζει η δασκάλα για το σπίτι.

Του φτιάχνουμε έναν χώρο διαβάσματος . Προϋπόθεση πάντα, ένα ήρεμο οικογενειακό περιβάλλον, χωρίς φωνές, όπου υπάρχουν όρια.
Του ορίζουμε έναν σύντομο χρόνο διαβάσματος με ένα ρολόι μπροστά του. Όχι διάβασμα πολλών ωρών. 


Συζητάμε εκ των προτέρων για τις συνέπειες των επιλογών του πχ. Άν δεν διαβάσεις τώρα, θα είναι αργά μετά να πάμε βόλτα. Αν διαβάσεις τώρα, θα πάμε. Άν δεν διαβάσεις, δεν θα ξέρεις αύριο το μάθημα στην τάξη και θα νιώσεις αμηχανία.
Προτιμάμε ν’ αρχίσει διάβασμα μετά το φαγητό σχεδόν κατευθείαν, γιατί αν προηγηθούν οι οθόνες αποσπάται για ώρες ο εγκέφαλος, εθίζεται στην αύξηση ντοπαμίνης και δύσκολα θα συγκεντρωθεί μετά. Επίσης έτσι έχει κίνητρο ότι θα δει μετά οθόνη ή θα παίξει. Γενικά, προτιμάμε ευγενή κίνητρα, φροντίδα, έπαινο και του επισημαίνουμε την αξία των γνώσεων, αποφεύγοντας τις υλικές ανταμοιβές-δωροδοκίες.

Ενισχύουμε βήμα βήμα, την παραμικρή ακόμη κι αποτυχημένη προσπάθεια, χωρίς επίκριση ή υψηλές προσδοκίες. Δεν διορθώνουμε εμείς συνεχώς τα λάθη στα γραπτά του, αλλά του δίνουμε εξηγήσεις. Προσοχή στο να μη θέτουμε τα δικά μας τελειοθηρικά στάνταρ στο παιδί.
Αποφεύγουμε συγκρίσεις με συμμαθητές του, όπου βγαίνει είτε πιο χαζός είτε πιο έξυπνος. Επαινούμε απλά την προσπάθειά του.

Δεν το βοηθάμε συνέχεια, δεν είμαστε συνέχεια δίπλα του, δεν τα κάνουμε εμείς γι’ αυτό, καθώς θα αισθάνεται ανήμπορο μόνο του να επιτύχει καλές επιδόσεις χωρίς βοήθεια από τους γονείς του. Απλά εξηγούμε κι επιβλέπουμε.

 

* Η Ελισάβετ Μελετιάδου, είναι απόφοιτος Ψυχολογίας του Α.Π.Θ με τετραετή μετεκπαίδευση στη Γνωσιακή-Συμπεριφορική Ψυχοθεραπεία (ατομική/ζεύγους/παιδιών/εφήβων)  (ΕΕΕΣ/ΑΜΠ:CBT16-081)  και πιστοποίηση ψυχοθεραπευτικής επάρκειας απ' την Ευρωπαϊκή Εταιρεία Συμπεριφορικών και Γνωστικών Θεραπειών (EABCT). 

Επιμορφώθηκε με μονοετείς εκπαιδεύσεις στην Εικαστική Ψυχοθεραπείαπαιδιών κι εφήβων, στην Σχολική Ψυχολογία, ενώ παρακολούθησε σεμινάρια στη Θεραπεία Σχημάτων, Προσωποκεντρική  ψυχοθεραπεία και Ενσυνειδητότητα  mindfulness.