Τρίτη, 15 Ιουνίου 2021, 3:53:21 μμ
etpa
Τρίτη, 07 Φεβρουαρίου 2017 20:37

Απορίες και ερωτηματικά για τον τρόπο λειτουργίας της Δ.Ε.Υ.Α. Κιλκίς

Συντάκτης:

Γράφει
ο Κωνσταντίνος
Θεοδωρίδης. 

 

Μια αμιγώς  δημοτική  επιχείρηση, όπως όλες οι Δ.Ε.Υ.Α.,   με στόχο τη συνεχή βελτίωση των υποδομών στους βασικούς τομείς ύδρευσης αποχέτευσης αλλά και των όμβριων υδάτων και ειδικότερα: Τη διασφάλιση της ποιότητας νερού αλλά και την  εξασφάλιση της επάρκειας για όλους τους δημότες, τη μελέτη, κατασκευή και λειτουργία δικτύων ύδρευσης και αποχέτευσης ακαθάρτων και ομβρίων καθώς και μονάδων επεξεργασίας υγρών αποβλήτων  και την  παροχή  βέλτιστων υπηρεσιών προς τους δημότες καταναλωτές.  Ο  ουσιαστικός αυτός κοινωνικός χαρακτήρας της επιχείρησης για τη διασφάλιση ενός εκ των πολυτιμότερων  αγαθών στον άνθρωπο, που καθορίζει   την ποιότητα ζωής  του και την υγεία του, είναι  ο λόγος και του μονοπωλιακού δημόσιου χαρακτήρα της κάθε Δ.Ε.Υ.Α.


   Στο τελευταίο Δημοτικό Συμβούλιο ακούσαμε την απόφαση της Δ.Ε.Υ.Α. Κιλκίς, να μην αυξήσει τα τιμολόγια. Η ίδια ανακοίνωση έγινε και πέρσι διατηρώντας σταθερό το τιμολόγιο τα τελευταία χρόνια, χωρίς καμία αύξηση.
Είναι άξιο λόγου  το ότι η τιμολόγηση της ΔΕΥΑΚ παρέμεινε σταθερή, τη στιγμή που μισθοί, ημερομίσθια, συντάξεις κατρακυλούν δραματικά   προς τα κάτω και η αγορά στενάζει από την μειωμένη  κατανάλωση και σχεδόν παντελή έλλειψη κερδοφορίας; Μόνο που δεν έχουν πει ποιό  είναι το κόστος του νερού και ποιοί οι συντελεστές του κόστους. Οι  μισθοί που  μειώθηκαν σημαντικά, οι αριθμητικές  μειώσεις  στο προσωπικό,  ή μήπως το νερό που χάνεται από διαρροές;  Νομίζω πως πρέπει να γνωρίζει ο κάθε δημότης το πραγματικό κόστος του νερού για να μπορεί να καταλάβει αν σε τελική ανάλυση πληρώνει περισσότερα χρήματα ή λιγότερα από το πραγματικό κόστος.
Βέβαια όταν  μιλάμε για το κόστος κάποιου προϊόντος θα πρέπει να το συνδέουμε με την ποιότητά του και στην περίπτωση μας, του πόσιμου νερού. Το βασικό χαρακτηριστικό του νερού είναι η διάκρισή του σε πόσιμο ή μη. Αν είναι πόσιμο και δεν καταφεύγουμε στα εμφιαλωμένα τότε ας πληρώνουμε και κάτι παραπάνω, βέβαια σε λίγο καιρό θα αδυνατούμε  να κάνουμε κι αυτό. Τι γίνεται όμως όταν το νερό δεν είναι πόσιμο και η παρέχουσα δημοτική επιχείρηση λέει πως δεν θα αυξήσει την τιμή; Το χειρότερο βέβαια είναι, όταν δεν αναφέρεται η ακαταλληλότητά του. Ποιο συγκεκριμένα μιλάμε για τη δημοτική ενότητα Πικρολίμνης και τους οικισμούς: Μαυρονερίου, ΄Ανω Αποστόλων και Μέσων Αποστόλων.  Στις μετρήσεις που έγιναν ένα χρόνο πριν, με μέριμνα των Πολιτιστικών Συλλόγων ΄Ανω Αποστόλων, Μαυρονερίου και Μέσων Αποστόλων και της τοπικής προέδρου, βρέθηκε το νερό με Νιτρικά 79,05mg/L με όριο το -0- &  Κολοβακτηριοειδή  coliform bacteria 586cfu/100ml με όριο το -0- και E.coli 412cfu/100ml. Με όριο το -0-. Για τα παραπάνω  αποτελέσματα  ενημερώθηκε η Δ.Ε.Υ.Α.Κ. μέσω ενός προέδρου εκ των ως άνω πολιτιστικών συλλόγων. Οι απόψεις διαφόρων που ακούστηκαν έλεγαν πως το νερό είναι ακατάλληλο. Δεν υπάρχει η άποψη της Δ.Ε.Υ.Α.Κ που έχει την υποχρέωση να προμηθεύει του δημότες με πόσιμο νερό.  Θεωρούμε υποχρέωσή της επιχείρησης, σε περίπτωση που συμβαίνει το αντίθετο, να ενημερώνει εγγράφως τους καταναλωτές. Πολύ – πολύ απλά, με κάθε λογαριασμό που στέλνει για να πληρώσει ο καταναλωτής, ας γράφει τα στοιχεία ανάλυσης του νερού καθώς επίσης και την ενημέρωση για το αν το νερό είναι κατάλληλο για οικιακή χρήση,  όπως  αν μπορεί να το πιεί κανείς –  να μαγειρέψει μ’ αυτό  – ή  να ποτίσει ένα  γαλακτοφόρο ζώο ή τα ζώα κρεατοπαραγωγής κ.λπ. Μπορεί να μην προβλέπεται από τη νομοθεσία η παραπάνω αναφορά, αυτό όμως συμβαίνει διότι θεωρείται αυτονόητο ότι το νερό είναι κατάλληλο για τις παραπάνω χρήσεις. Όταν όμως υπάρχουν προβλήματα στις αναλύσεις νομίζω πως είναι ηθική υποχρέωση της επιχείρησης να ενημερώνει τον καταναλωτή, όπως κάνει κάθε επιχείρηση αναγράφοντας τα συστατικά του προϊόντος  στο περιτύλιγμα, ακόμη – ακόμη και τί  να προσέξει ο καταναλωτής ή και  τί να αποφύγει.
 Γνωρίζουμε  το οργανόγραμμα λειτουργίας της Δ.Ε.Υ.Α.Κ., όπως αυτό παρουσιάστηκε στο δημοτικό συμβούλιο. Άψογο στην κυριολεξία, με σαφείς αρμοδιότητες όπως προβλέπεται και σε κάθε μεγάλη επιχειρηματική μονάδα ,αν και  στις περισσότερες είναι πανομοιότυπο. Η πρακτική πλευρά όμως απογοητεύει. Πιο συγκεκριμένα: Στις 28 Δεκεμβρίου 2016 τηλεφωνώ εγώ ο ίδιος προσωπικά  στη Δ.Ε.Υ.Α.Κ. και ενημερώνω για βλάβη στον οικισμό Μέσων Αποστόλων. Έσπασε σωλήνας του δικτύου και το νερό βγαίνει από την άσφαλτο. Η βλάβη όπως ενημερώθηκα και ενημέρωσα αντίστοιχα,  ήταν από δεκαημέρου πριν. Η κυρία  της Δ.Ε.Υ.Α.Κ με την οποία επικοινώνησα ήταν ευγενέστατη και αφού πήρε τα στοιχεία μου, όπως προβλέπεται με ενημέρωσε ότι η βλάβη καταγράφηκε.  Παρ’ όλο που θεώρησα ότι η βλάβη θα αποκατασταθεί άμεσα, αφού κατά πάγια τακτική την αναλαμβάνει τοπικός υπεργολάβος και αποκαθιστά άμεσα την όποια ζημιά υπάρχει, ενημέρωσα και την πρόεδρο της τοπικής Κοινότητας Μαυρονερίου για το πρόβλημα.   Ακολουθούν δύο τηλέφωνα της προέδρου στη ΔΕΥΑΚ για την αποκατάσταση της βλάβης. Τηλεφωνώ και εγώ εκ νέου. Αφού κόντευε μήνας από την καταγραφή,  η απάντηση της Δ.Ε.Υ.Α.Κ. παρέμενε η ίδια: « Η βλάβη έχει καταγραφεί». Η υπάλληλος συνέχιζε να μας δίνει την ίδια απάντηση και τα στοιχεία της καταγραφής με την προσθήκη: «Δεν μπορούμε να κάνουμε τίποτε περισσότερο, αν θέλετε πάρτε τηλέφωνο στις 2 με 3 το μεσημέρι στο συνεργείο ή τις 7 με 8 το πρωί στον προϊστάμενο».   Σήμερα 31.1.17 αργά το βράδυ και το νερό συνεχίζει να τρέχει και να χάνεται στο ρέμα.  Σπατάλη νερού, σπατάλη ηλεκτρικής ενέργειας, κίνδυνος από παγωμένα νερά στο δρόμο.  Πώς θα μειωθεί το κοστολόγιο όταν για  40 ημέρες χάνεται άσκοπα το νερό; Σημειωτέον ότι  πρέπει να είναι η τέταρτη βλάβη διαρροής σε απόσταση 60 μέτρων στο τελευταίο 12μηνο.  Αυτό σαν στατιστικό στοιχείο, που ίσως αξιολογηθεί για δρομολόγηση άλλων ενεργειών.
Κάνοντας μια βόλτα στο υδραγωγείο, δεξαμενές συγκέντρωσης στο βουνό των Άνω Αποστόλων, είδα αυτό που είδα ένα χρόνο πριν. Οι δεξαμενές χωρίς την υποτυπώδη περίφραξη και τα καπάκια των δεξαμενών χωρίς λουκέτα. Καταλαβαίνει κανείς  πόσο επικίνδυνο είναι αυτό για λόγους ασφάλειας του νερού, η τόσο εύκολη πρόσβαση σ΄ αυτό από οιονδήποτε.
Σε έργα της Δ.Ε.Υ.Α.Κ. που έγιναν το προηγούμενο χρόνο για την αποκατάσταση βλαβών στους δρόμους, η εικόνα είναι απογοητευτική.  ‘Ιχνη μείγματος ασφάλτου κάλυψε τους λάκκους με αποτέλεσμα  οι λακκούβες να συνεχίσουν να υπάρχουν. Το ερώτημα που δημιουργείται είναι: ήταν μειωμένης αξίας τα χρήματα των δημοτών που δόθηκαν στον εργολάβο για την αποκατάσταση των βλαβών που προκλήθηκαν στους δρόμους;
Καλό το οργανόγραμμα, καλή και η κατανομή των αρμοδιοτήτων, αν τα δύο παραπάνω οργανωτικά στοιχεία είχαν και το αναμενόμενο αποτέλεσμα, αυτό θα ήταν και ευχής έργον για όλους.
Νομίζω -ως δημότης και καταναλωτής, όπως όλοι- έχω το δικαίωμα να ενημερώνομαι για την ποιότητα και την καταλληλότητα του νερού και να διερωτώμαι γιατί τόση αργοπορία στην αποκατάσταση μιας βλάβης η οποία αναντίρρητα, πέρα από σπατάλη του νερού και τον κίνδυνο περαιτέρω μολύνσεων του νερού από το σημείο διαρροής,   αυξάνει και το κόστος.   
Η υποχρέωση της Δ.Ε.Υ.Α.Κ., για παροχή πόσιμου νερού και σε αντίθετη περίπτωση η γραπτή και με κάθε πρόσφορο μέσο   ενημέρωση των καταναλωτών, η άμεση ανταπόκρισή της στην αποκατάσταση  των βλαβών, η λήψη μέτρων για τη διασφάλιση της ποιότητας του νερού καθώς και για τη μείωση του κόστους παραγωγής και διάθεσης είναι αυτονόητη.