Παρασκευή, 19 Απριλίου 2024, 5:09:39 πμ
Τρίτη, 02 Απριλίου 2024 09:16

Διεπιστημονικό κέντρο Kinesis: Παιχνίδι & εργοθεραπεία - Ποια η σημασία του παιχνιδιού στην ανάπτυξη του παιδιού

Συχνά, οι γονείς ακούμε από τους θεραπευτές ότι «Έναν από τους θεραπευτικούς στόχους συνιστά η εξέλιξη του παιχνιδιού του παιδιού» ή ότι «Το παιδί δεν παίζει με τον τρόπο που αναμένεται σύμφωνα με τη χρονολογική του ηλικία» ή επίσης ότι «Στη σημερινή συνεδρία καθώς παίζαμε με το παιδί παρατήρησα ότι...» κ.ο.κ.. Έτσι, πολλές φορές αναρωτιόμαστε «Γιατί είναι σημαντικό να παίζει το παιδί μου;» ή ακόμη «Τι νόημα έχει να ξοδεύω χρήματα αν το παιδί μου πάει εκεί και παίζει;». 

Μέσα από το παιχνίδι το παιδί μαθαίνει να προσαρμόζεται και να ικανοποιεί την έμφυτη ανάγκη του για δραστηριότητα και κίνηση.

Το παιχνίδι είναι ένας τρόπος με τον οποίο ένα παιδί μαθαίνει τις ιδιότητες του κόσμου, αναπτύσσει το νευρικό του σύστημα και κοινωνικοποιείται. Αποτελεί μια δραστηριότητα γεμάτη νόημα για το παιδί, παρέχοντας διέξοδο για αυτοέκφραση και το προετοιμάζει για συνήθειες εργασίας, για ρόλους ζωής και ρουτίνες ενηλίκων. Και αυτό συμβαίνει γιατί το παιχνίδι καλλιεργεί την επίλυση προβλημάτων, οδηγεί στην ευελιξία στον τρόπο σκέψης, διαμορφώνει ένα ρεπερτόριο δεξιοτήτων και συμπεριφορών χρήσιμων για τη μετέπειτα ζωή του.

Στην εργοθεραπεία συχνά στοχεύουμε στο παιχνίδι γιατί είναι από τα πρώτα έργα στη ζωή του ατόμου και χρησιμοποιείται τόσο σαν μέσο όσο και σαν σκοπός. Αυτό σημαίνει ότι το παιχνίδι στην εργοθεραπεία μπορεί να είναι ένα μέσο αξιολόγησης και παρέμβασης αλλά μπορεί να αποτελεί και ανεξάρτητο θεραπευτικό στόχο.

 

Το παιχνίδι σαν μέσο αξιολόγησης & παρέμβασης

Το παιχνίδι αποτελεί ένα μέσο αξιολόγησης, καθώς από την παρατήρηση του παιχνιδιού του παιδιού ο θεραπευτής λαμβάνει πλήθος πληροφοριών σχετικά με τις κινητικές, γνωστικές και κοινωνικές δεξιότητες του παιδιού. Επιπλέον, σύμφωνα με πρόσφατες έρευνες, το παιχνίδι μεγιστοποιεί τα οφέλη της παρέμβασης, καθώς μέσω αυτού το παιδί εμπλέκεται με μεγαλύτερη προθυμία σε δραστηριότητες, έχει μεγαλύτερο κίνητρο, επιδεικνύει μεγαλύτερο ζήλο και καταβάλλει περισσότερη προσπάθεια. Έτσι, αν για παράδειγμα σε ένα παιδί ζητηθεί να κάνει μια άσκηση λεπτής κινητικότητας ενώ ένα άλλο παιδί εμπλακεί σε παιχνίδι που θα απαιτεί δεξιότητες λεπτής κίνησης, το δεύτερο αυξάνει τις πιθανότητες να παρουσιάσει μεγαλύτερη πρόοδο σε αυτόν τον τομέα.

 

Το παιχνίδι σαν σκοπός της παρέμβασης

Το παιχνίδι συνιστά έναν από τους τομείς παρέμβασης της εργοθεραπευτικής πρακτικής. Σκοπός της εργοθεραπείας είναι το παιδί να παίζει με παιχνίδια που αντιστοιχούν στην ηλικία του, να νιώθει ευχαρίστηση και να ικανοποιείται από το παιχνίδι. Στην περίπτωση μάλιστα που υπάρχουν σημαντικές δυσκολίες ή αναπηρίες, το παιχνίδι επηρεάζεται άμεσα. Αυτό συμβαίνει διότι τα παιδιά τείνουν να προσαρμόζουν το παιχνίδι τους ανάλογα με τις ικανότητες τους για να διατηρήσουν την αυτοπεποίθηση τους και να μην νιώσουν ότι υστερούν. Με αυτόν τον τρόπο όμως, μειώνονται οι πιθανότητες ανάπτυξης κινητικών και κοινωνικών δεξιοτήτων, που συνήθως είναι διαθέσιμες για τα πιο πολλά παιδιά.

Επιπλέον, είναι συχνά απαραίτητο να γίνει εκπαίδευση της οικογένειας στον τρόπο που παίζει με το παιδί, ώστε να βελτιωθεί η αλληλεπίδραση τόσο του παιδιού όσο και του γονέα.

Οπότε, είναι σημαντικό να παρέχουμε περισσότερο χώρο και χρόνο παιχνιδιού στις ζωές των παιδιών μας!

Η επιστημονική μας ομάδα αποτελείται από έμπειρους Λογοθεραπευτές, Εργοθεραπευτές, Καθηγητές Ειδικής Αγωγής και

Ψυχολόγους και υπάρχει δυνατότητα για τα παιδιά που είναι μέλη στις δομές του ΚΔΑΠ Kinesis for kids και στον παιδικό σταθμό μας Kinesis Land για αξιολόγηση από έμπειρο προσωπικό με σκοπό την επίτευξη πρώιμης παρέμβασης. 

Κάνε ΣΗΜΕΡΑ εγγραφή | Θέσεις περιορισμένες

2341023907 και 6982887015

Αρθρογράφος: Πατζατζή Αναστασία, Εκπαιδευτικός Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης με εξειδίκευση στον Αυτισμό