Τρίτη, 16 Απριλίου 2024, 4:54:28 μμ
Δευτέρα, 02 Μαρτίου 2015 22:25

Εξετάσεις χωρίς άγχος

Το απόγευμα της Παρασκευής, στο Εργατικό Κέντρο Κιλκίς, στην ομιλία της Ψυχολόγου κας Σ. Δάτση, έγινε σαφές ότι το άγχος των εξετάσεων είναι διαχειρίσιμο  και ότι με σωστούς και έγκαιρους χειρισμούς είναι δυνατόν να αποφευχθούν δυσάρεστες συνέπειες. Στην συνάντηση, που συνδιοργάνωσαν η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς και ο Σύλλογος Επιστημόνων «Αριστοτέλης» - Λαϊκό Πανεπιστήμιο Κιλκίς, συμμετείχαν κυρίως γονείς και κηδεμόνες, αλλά και νεαροί-ές που πρόσφατα έδωσαν εξετάσεις και κατέθεσαν την εμπειρία τους.

Οι παρευρισκόμενοι άκουσαν με ιδιαίτερο ενδιαφέρον την εισήγηση, ενώ στη συζήτηση που ακολούθησε δόθηκαν οδηγίες, λύθηκαν απορίες και δημιουργήθηκε ένα κλίμα ηρεμίας και χαλάρωσης που αποδείκνυε έμπρακτα τη δυναμική της παρέμβασης στο θέμα του άγχους των εξετάσεων.

 

ΣΥΓΚΡΟΥΣΗ ΤΟΥ ‘ΠΡΕΠΕΙ’
ΚΑΙ ΤΟΥ ‘ΘΕΛΩ’
Ο φημισμένος εξπρεσιονιστής ζωγράφος των ανθρωπίνων συναισθημάτων Edvard Munch, διάλεξε να απεικονίσει τον άνθρωπο στον πασίγνωστο πίνακά του «Η κραυγή» (1893), παγκόσμιο εικαστικό σύμβολο για το άγχος, με το στόμα ορθάνοιχτο, ακριβώς γιατί απεικονίζεται η αίσθηση ότι «αναπνέω και πάλι ο αέρας δεν φτάνει».
Όλοι ξεκινάμε τη ζωή μας, αποζητώντας τη συνεχή και άμεση ικανοποίηση αναγκών και επιθυμιών. Ωστόσο, καθώς μεγαλώνουμε οι απαιτήσεις αλλάζουν και μαθαίνουμε ότι θα πρέπει να περιμένουμε για την εκπλήρωση των αναγκών μας, αλλά κυρίως των επιθυμιών μας. Ένα μεγάλο μέρος της διαπαιδαγώγησής μας έχει ως σκοπό να μας εξοικειώσει με την αναμονή για την εκπλήρωσή τους, μέσω της αφομοίωσης κανόνων και αρχών που θέτουν όρια στις απαιτήσεις μας.
Ο καθένας από  μας καλείται να βρει τη δική του ισορροπία ανάμεσα στο «πρέπει» και στο «θέλω» στην αδιάκοπη προσπάθεια  του να συμβιβάσει ανάγκες, επιθυμίες, ηθικούς και κοινωνικούς φραγμούς και κανόνες. Σε μια κοινωνία που ζητά την «υπακοή» δεν είναι πάντα εύκολο να υψώσει κάποιος τα ανάστημά του και να ζητήσει το μερίδιο στη ζωή που του ανήκει, πόσο μάλλον ένας/μια έφηβος/η, που προσπαθεί να καταλήξει ανάμεσα στο «εἶναι» και στο «φαίνεσθαι» που θα υιοθετήσει.
Ο ίδιος ο Φρόιντ έκανε λόγο για την επιδίωξη ενός δρόμου ανάμεσα στη «Σκύλλα της απόλυτης ελευθερίας και τη Χάρυβδη της στέρησης». Αυτό το ανάμεσα είναι τελικά που ορίζει την αρμονική ζωή, που χαρακτηρίζεται από την ικανοποίηση των αναγκών μας, μέσα όμως σε όρια με οδηγό τις προσωπικές μας αξίες και επιλογές. Αξίες που μας εξασφαλίζουν χρόνο και χώρο για την ικανοποίηση όχι μόνο των αναγκών αλλά και των επιθυμιών μας!  
Ας μάθουμε, λοιπόν, να ενθαρρύνουμε τα παιδιά μας και να τα βοηθούμε να αναπτύξουν κοινωνικές δεξιότητες, ώστε να μπορέσουν να εξισορροπήσουν σε μια ιδιαίτερη περίοδο, όπως είναι αυτή των εξετάσεων, τα «θέλω» και τα «πρέπει» τους χωρίς απωθημένα και  ακραίες συμπεριφορές. Αρωγοί, συμπαραστάτες στην προσπάθεια αυτή όλοι μας, με μια υγιή και εποικοδομητική παρουσία, χωρίς εξάρσεις, χωρίς υπερβολές.
Η Υπεύθυνη
Συμβουλευτικού Σταθμού Νέων
Σωτηρία Καρολίδου
M.Sc. Φιλόλογος - Θεολόγος