Οι θεματικοί άξονες της Διημερίδας είναι:
- Ιστορία (από την Συνθήκη των Σεβρών έως την ενσωμάτωση των προσφύγων στην Ελλάδα)
- Πνευματική ανάπτυξη (εκπαίδευση όλων των βαθμίδων, πνευματική και επιστημονική παραγωγή)
- Πολιτιστική δημιουργία (υλική και άυλη πολιτιστική κληρονομιά)
- Καθημερινός βίος (ήθη – έθιμα, τρόπος ζωής, κοινωνική οργάνωση, οικονομία)
- Μνήμες – ενσωμάτωση (εικαστικές τέχνες, λογοτεχνία)
Η Διημερίδα που οργανώνει και συντονίζει το Πειραματικό Λύκειο Πανεπιστημίου Πατρών, τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, ενώ στη διοργάνωση συμμετέχουν η Περιφερειακή Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Δυτικής Ελλάδας και το ΠΕΚΕΣ Δυτικής Ελλάδας.
Στη διημερίδα συμμετέχει το 2ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Κιλκίς με δύο εργασίες μαθητών και μαθητριών του σχολείου με τίτλους:
1. Από τον Φ. Κόντογλου στον Γ. Σεφέρη: Οι επιδράσεις ανθρώπων της Τέχνης στον νεοελληνικό πολιτισμό και
2. Η Προκυμαία Της Σμύρνης, Κομβικό Σημείο Της Κοινωνικής, Οικονομικής και Ιστορικής Ζωής Της Ελληνικής Κοινότητας.
Επιβλέπουσες εκπαιδευτικοί των μαθητών/τριών που συμμετέχουν είναι η Μεσίγκου Σοφία και η Μπαδήλα Άννα, Φιλόλογοι.
Το πρόγραμμα της Μαθητικής Διημερίδας βρίσκεται στην Ιστοσελίδα του ΠΛΠΠ και στον Σύνδεσμο https://mikraasia249810729.files.wordpress.com/2022/04/cea0cea1ce9fce93cea1ce91ce9cce9cce91-ce94ce99ce97ce9cce95cea1ce99ce94ce91cea3.pdf
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΩΝ | ||||||||
ΠΕΜΠΤΗ 5 ΜΑΪΟΥ 2022 | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Σφαέλος Ιωάννης, Κυριακουλόπουλος Ευάγγελος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ekyriakoul | ||||||||
9:00 | ΕΝΑΡΞΗ | |||||||
9:00 – 9:20 | ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ | |||||||
9:20 – 9:50 | ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΟΜΙΛΙΑ – ΕΙΣΗΓΗΣΗ « Μικρά Ασία: Το ελληνικό πνεύμα ανακαλύπτει και πραγματώνει τον εαυτό του» Τερέζης Χρήστος, Ομότιμος καθηγητής Φιλοσοφίας | |||||||
9:50 – 10:00 | ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | |||||||
1η ΣΥΝΕΔΡΙΑ Τεχνική στήριξη: Καρράς Νίκοςεχνική | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ekyriakoul | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Μητρούλια Σοφία , Κυριακουλόπουλος Ευάγγελος (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
10:00 – 11:30 | Μικρασιατική Καταστροφή “Το χρονικό του Δράματος” , Χατζηκυριάκειο Ίδρυμα Παιδικής Προστασίας | |||||||
Από το αρχείο επιστολών του Χρυσοστόμου Σμύρνης (1910-1914), ΠΛΠΠ | ||||||||
Από το αρχείο επιστολών του Χρυσοστόμου Σμύρνης (1918-1922), ΠΛΠΠ | ||||||||
Η καταστροφή της Σμύρνης στις ελληνικές εφημερίδες και σε μαρτυρίες επιζησάντων (Α) Πρότυπο Γενικό Λύκειο Βαρβακείου Σχολής και 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών – «Γεννάδειο» | ||||||||
Η καταστροφή της Σμύρνης στις ελληνικές εφημερίδες και σε μαρτυρίες επιζησάντων (Β) Πρότυπο Γενικό Λύκειο Βαρβακείου Σχολής και 1ο Πρότυπο ΓΕΛ Αθηνών – «Γεννάδειο» | ||||||||
11:30 - 11:40 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Κυριακουλόπουλος Ευ , Ευσταθίου Αγγελική, (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
11:40- 13:10 | «Τι σε μέλλει εσένανε από πού είμαι εγώ;». Η/Οι ανεπιθύμητη/-οι Άλλη/-οι, Ζάννειο Πρότυπο Λύκειο Πειραιά | |||||||
Θαλής ο Μιλήσιος, ΠΛΠΠ | ||||||||
«Σαν παραμύθι… Η μετάδοση της προσφυγικής εμπειρίας στην τρίτη και τέταρτη γενιά. Μαθητές του σχολείου μας απόγονοι Μικρασιατών προσφύγων», Πρότυπο ΓΕ.Λ. Μυτιλήνης του Πανεπιστημίου Αιγαίου | ||||||||
Ξέρεις, τὰ σπίτια πεισματώνουν εὔκολα, σὰν τὰ γυμνώσεις, ΠΛΠΠ | ||||||||
Ο πολυπολιτισμικός χαρακτήρας της εκπαίδευσης και της πνευματικής ζωής στη Σμύρνη πριν την Μικρασιατική Καταστροφή, ΠΛΠΠ | ||||||||
Ο εθνομάρτυρας Χρυσόστομος, Μητροπολίτης Σμύρνης, ΠΛΠΠ | ||||||||
2Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ Τεχνική στήριξη: Φύττας Γεώργιος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ichiotelis | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Χιωτέλης Ιωάννης, , Αβραμίδου Καλλιφρόνη (εκπ/κοί ΜΠΣΠΠ) | ||||||||
10:00 – 11:30 | Αγγελική Δαρλάση, Συγγραφέας | |||||||
Διδασκαλία ολόκληρου λογοτεχνικού έργου: εμπνέομαι, εκφράζομαι και δημιουργώ μέσα από την ανάγνωση του βιβλίου «Το αγόρι στο θεωρείο» της Αγγελικής Δαρλάση, ΠΓΠΠ | ||||||||
«« Βιωματικό υλικό: μαρτυρίες, οικογενειακά δέντρα, οικογενειακά κειμήλια», Ζάννειο Πρότυπο Γυμνάσιο Πειραιά | ||||||||
Εκατό χρόνια από τη Γενοκτονία και τον ξεριζωμό των Ποντίων, ΓΕΛ Ρίου | ||||||||
Από τον Φ. Κόντογλου στον Γ. Σεφέρη: Οι επιδράσεις ανθρώπων της Τέχνης στον νεοελληνικό πολιτισμό, 2ο Πειραματικό Γενικό Λύκειο Κιλκίς | ||||||||
11:30 – 11:40 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ:
| Χιωτέλης Ιωάννης, Κρίθη Μαρία (εκπ/κοί ΠΛΠΠ), Αλεξανδροπούλου Αργυρώ Δ/ντρια ΓΕΛ Ρίου | |||||||
11:40 – 13:10 | Ιστορική Αναδρομή, ΠΓΠΠ | |||||||
“Η γη των ξεριζωμένων”, Αρσάκειο Γενικό Λύκειο Πατρών | ||||||||
Μικρασιατών ίχνη- Από τη Μικρά Ασία στην Ηλεία, ΓΕΛ Πελοπίου | ||||||||
«Ταξιδεύοντας» στη μεγάλη έξοδο από τη Μικρά Ασία στην Ελλάδα (συμμετοχή στο μαθητικό διαγωνισμό του European School Radio), Ζάννειο Πρότυπο Γυμνάσιο Πειραιά | ||||||||
Πόντος! Εν άστρον φωτεινόν σ' Ελλενικούς αιώνας….. ΓΕΛ Ρίου | ||||||||
Διδάσκοντας τη Μικρασιατική καταστροφή με οδηγό τη λογοτεχνία: Η ιστορία της γιαγιάς Φιλιώς της Μικρασιάτισσας, ΓΕΛ Ρίου | ||||||||
3Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ Τεχνική στήριξη: Τσιόκανος Αθανάσιος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: | Αβραμόπουλος Αβραάμ, Κυρίτση Ευγενία (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | |||||||
10:00 - 11:30 | Η Φραντζέσκα από τη Σμύρνη (Θεατρική διασκευή του εφηβικού μυθιστορήματος της Ιωάννας Κυρίτση-Τζιώτη «Φραντζέσκα»), 2ο Πρότυπο Γυμνάσιο Τρίπολης | |||||||
Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από τη λογοτεχνική οπτική των μαθητών, Πρότυπο Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων | ||||||||
“Το τραύμα του πρόσφυγα στη Σεφερική Ποίηση”, Αρσάκειο ΓΕΛ Πατρών | ||||||||
Η συνεισφορά των Μικρασιατών στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη της Ελλάδας, ΓΕΛ Λάλα, Αρχαίας Ολυμπίας | ||||||||
Τσεσμές: Ο κύκλος της ζωής στην χερσόνησο της Ερυθραίας, ΠΛΠΠ | ||||||||
11:30 – 11:40 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Αβραμόπουλος Αβραάμ, Δημητροπούλου Βασιλική, Μπουρδανιώτης Πολυχρόνης (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
11:40 – 13:10 | Το βίωμα της προσφυγιάς: Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες που εγκαταστάθηκαν στην περιοχή της Πάτρας, Πρότυπο Γυμνάσιο Πατρών | |||||||
«Οι Μικρασιάτες πρόσφυγες στα Τρίκαλα», 4ο Πειραματικό ΓΕΛ Τρικάλων | ||||||||
Η εγκατάσταση των προσφύγων στην περιοχή των Αμπελοκήπων, 2ο Πρότυπο Λύκειο Αθηνών | ||||||||
Χοροί των Ελλήνων της Μικράς Ασίας, ΠΛΠΠ | ||||||||
Μουσείο Προσφυγικού Ελληνισμού, Πρότυπο Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων | ||||||||
Είχανε ένα συνήθειο στη Σμύρνη να τρώνε με τις πόρτες ανοιχτές. Η Κουζίνα της Σμύρνης, 20ο Γυμνάσιο Πατρών | ||||||||
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ 6 ΜΑΪΟΥ 2022 | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Σφαέλος Ιωάννης, Κυριακουλόπουλος Ευάγγελος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ekyriakoul | ||||||||
9:00 – 9:20 ΕΙΣΗΓΗΣΗ: « Τα σπίτια πεισματώνουν εύκολα, σαν τα γυμνώσεις» Καννά Ελένη, Φιλόλογος ΠΛΠΠ | ||||||||
9:20 – 9:30 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
1Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ Τεχνική στήριξη: Καρράς Νίκος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ekyriakoul | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Καννά Ελένη, Κυριακουλόπουλος Ευάγγελος (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
9:30 – 11:15 | «Το κορίτσι της Σμύρνης», 1ο Πειραματικό Λύκειο Καρδίτσας | |||||||
Από την Καταστροφή στη Δημιουργία, προσφυγική εμπειρία και δημιουργική γραφή, 1ο Πρότυπο Γυμνάσιο Αθηνών, 1ο ΓΕΛ Βριλησσίων, Πρότυπο Γυμνάσιο Αγίων Αναργύρων | ||||||||
Οι Θετικές Επιστήμες στη Μικρασία. (Από τους Ίωνες Φυσικούς Φιλοσόφους έως τον Καραθεοδωρή), Ζάννειο Πρότυπο ΓΕΛ Πειραιά | ||||||||
« Μικρασιάτισσα Μάνα», Πειραματικό ΓΕΛ Πανεπιστημίου Μακεδονίας | ||||||||
«Αυτά» δεν χάθηκαν Α΄, ΠΛΠΠ | ||||||||
«Αυτά» δεν χάθηκαν Β΄, ΠΛΠΠ | ||||||||
11:15 – 11:20 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: | Κυριακουλόπουλος Ευ, Ζούπας Αθανάσιος, Μπουτκόβαλη Μαρία (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | |||||||
11:20 – 12:50 | «Σμύρνη, ο τόπος της ψυχής μας», 21ο Γυμνάσιο Πατρών | |||||||
«Τοπόσημα μνήμης των προσφύγων του 1922 στον Πειραιά», Ζάννειο Πρότυπο Γυμνάσιο Πειραιά | ||||||||
Η Πνευματική Ανάπτυξη της Σμύρνης. Ευαγγελική Σχολή Σμύρνης – Φιλολογικό Γυμνάσιο Σμύρνης, ΠΛΠΠ | ||||||||
Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Πειραιά: ιστορικές αποτυπώσεις, Πρότυπο ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά | ||||||||
Μικρασιάτες πρόσφυγες στον Πειραιά: Λογοτεχνικές και μουσικές αποτυπώσεις, Πρότυπο ΓΕΛ Ιωνιδείου Σχολής Πειραιά | ||||||||
Ανασύνθεση των τραγικών γεγονότων, ΠΛΠΠ | ||||||||
2Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ Τεχνική στήριξη: Φύττας Γεώργιος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ichiotelis | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: | Χιωτέλης Ιωάννης, Ποταμιάνου Ανδρονίκη, Πετροπούλου Γεωργία (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | |||||||
9:30 – 11:15 | Θρησκευτικά Κειμήλια από τη Μικρά Ασία, ΠΓΠΠ | |||||||
Αιολική Σχολή – Εκπρόσωποι, ΠΓΠΠ | ||||||||
Τσέτες: Οι άτακτοι ληστές του Τουρκικού στρατού, ΠΛΠΠ | ||||||||
«Σελίδες γραμμένες με αίμα»: Το νούμερο 31328 του Ηλία Βενέζη, Αρσάκειο Λύκειο Πατρών | ||||||||
Η Μικρασιατική Καταστροφή μέσα από την ελληνική και ξένη λογοτεχνία, ΠΛΠΠ | ||||||||
Μικρασιατική καταστροφή: Θέατρο και κινηματογράφος, ΠΛΠΠ | ||||||||
11:15 – 11:20 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Καλόσακα Αικατερίνη, Χιωτέλης Ιωάννης (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
11:20 – 12:50 | Φως εξ Ανατολών, ΠΛΠΠ | |||||||
Τάγματα Εργασίας: η πορεία προς το θάνατο, ΠΛΠΠ | ||||||||
Η οικιστική εγκατάσταση των προσφύγων στην Ελλάδα και η ένταξή τους στην Εθνική οικονομία, ΠΛΠΠ | ||||||||
Μικρασιατικές γεύσεις, ΠΛΠΠ | ||||||||
Μικρασιάτικη κουζίνα: αλησμόνητες γεύσεις από τις αλησμόνητες πατρίδες, ΠΓΠΠ | ||||||||
Επιστροφή μετά την Καταστροφή, ΠΓΠΠ | ||||||||
3Η ΣΥΝΕΔΡΙΑ Τεχνική στήριξη: Τσιόκανος Αθανάσιος | ||||||||
Σύνδεση μέσω Webex | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Αβραμόπουλος Αβραάμ, Λύρη Αναστασία (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
9:30 – 11:15 | Ο καθημερινός οικονομικός βίος της ελληνικής κοινότητας της Σμύρνης πριν τη καταστροφή του 1922, ΠΛΠΠ | |||||||
Όψεις της ενσωμάτωσης και της αποκατάστασης των προσφύγων στην ελληνική κοινωνία κατά τις δεκαετίες 1920 και 1930, Πρότυπο ΓΕΛ Αναβρύτων | ||||||||
Η Μικρά Ασία επιζεί ακόμη: Ξεκινώντας μια νέα ζωή, προεκτείνοντας τις ρίζες, ΓΕΛ Πελοπίου | ||||||||
Η Μικρασιατική Καταστροφή με τα μάτια του Ernest Hemingway, Πρότυπο Γυμνάσιο Πατρών | ||||||||
Η καταστροφή της Σμύρνης μέσα από τις καταγραφές του Ξένου Τύπου, ΓΕΛ Λάλα | ||||||||
Σχολεία στη Σμύρνη πριν τη καταστροφή, Πρότυπο ΓΕΛ Πατρών | ||||||||
11:15– 11:20 ΔΙΑΛΕΙΜΜΑ | ||||||||
ΠΡΟΕΔΡΕΙΟ: Αβραμόπουλος Αβραάμ, Χάντζου Ελένη (εκπ/κοί ΠΛΠΠ) | ||||||||
11:20 – 12:50 | Η Προκυμαία Της Σμύρνης, Κομβικό Σημείο Της Κοινωνικής, Οικονομικής και Ιστορικής Ζωής Της Ελληνικής Κοινότητας, 2ο Πειραματικό ΓΕΛ Κιλκίς | |||||||
“Η γαλλική παρουσία στην Οθωμανική Αυτοκρατορία από τον 16ο μέχρι τις αρχές του 20ου αι.”, ΓΕΛ Καστριτσίου | ||||||||
Αθλητικοί και Πολιτιστικοί Σύλλογοι στην Σμύρνη μέχρι το 1922, 3ο ΓΕΛ Πύργου | ||||||||
Τα νυφιάτικα τραγούδια της Σμύρνης, ΓΕΛ Λάλα | ||||||||
Στου Χατζηφράγου, ΠΛΠΠ | ||||||||
12:50- 13:00 | Λήξη Συνεδριών και είσοδος στην Ολομέλεια | |||||||
ΟΛΟΜΕΛΕΙΑ | ||||||||
13:00 : «Η Μικρασιάτισσα Γυναίκα» Αργυρώ Μαργαρίτη, συγγραφέας. Σύνδεση μέσω Webex https://minedu-secondary.webex.com/meet/ekyriakoul | ||||||||
13:15 ΛΗΞΗ ΔΙΗΜΕΡΙΔΑΣ - ΧΑΙΡΕΤΙΣΜΟΙ | ||||||||



