Το 5ο Δημοτικό σχολείο Κιλκίς ήταν ανέκαθεν ένα Δημοτικό σχολείο το οποίο ήταν ανοικτό στην υλοποίηση διάφορων νέων, μοντέρνων και εναλλακτικών εκπαιδευτικών μεθόδων, αξιοποιώντας και Ευρωπαϊκά προγράμματα.
Η έως τώρα πρωτοποριακή λειτουργία του 5ου Δημοτικού σχολείου Κιλκίς είναι αυτή η οποία αποτέλεσε τον πιο κρίσιμο παράγοντα, ώστε να εγκριθεί τελικά η αίτηση της Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, από το Υπουργείο και η συνεργασία με το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο.
Στο πλαίσιο αυτής της συνεργασίας, ο Πρύτανης του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου Μανώλης Κουτούζης, παρευρέθηκε στον Αγιασμό για την έναρξη της σχολικής χρονιάς στο 5ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο Κιλκίς, το οποίο όπως προβλέπεται από το πλαίσιο λειτουργίας των Πειραματικών Σχολείων θα είναι διασυνδεδεμένο με το ΕΑΠ.
Στο τέλος του αγιασμού πραγματοποιήθηκε από κοινού συνέντευξη τύπου όπου μίλησαν για το Μνημόνιο Συνεργασίας και τα οφέλη του, ο αντιπρόεδρος της Βουλής των Ελλήνων Γεώργιος Γεωργαντάς, ο Βουλευτής ν. Κιλκίς Στέφανος Παραστατίδης, ο Πρύτανης του ΕΑΠ Μανώλης Κουτούζης, ο διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς Σωτήρης Μαρκάδας, η Διευθύντρια του 5ου Πειραματικού Δημοτικού Σχολείου Κιλκίς Αφροδίτη Ντίνου και ο Σχολικός Σύμβουλος Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς Πάρης Παπαδόπουλος.
Ο κ. Μαρκάδας τόνισε πως η Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Κιλκίς θεωρεί τη συνεργασία αυτή ως μια ουσιαστική συμβολή για ένα πιο δημιουργικό περιβάλλον για τους εκπαιδευτικούς και ένα παιδαγωγικό πλαίσιο εκπαίδευσης πιο ανοιχτό στη γνώση και στην πρόοδο. Επιδίωξη είναι ο διάλογος και η ώσμωση μεταξύ όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης προς όφελος των μαθητών/τριών μας, των εκπαιδευτικών μας και του νομού Κιλκίς.
Ο κ. Κουτούζης παρουσίασε τα οφέλη που θα αποκομίσει ως κορυφαίο εκπαιδευτικό ίδρυμα το ίδιο το ΕΑΠ, το 5ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο και όλοι οι εκπαιδευτικοί και μαθητές των ιδρυμάτων αυτών, που θα έχουν ρόλο στη μεταξύ τους συνεργασία.
Ο κ. Γεωργαντάς δήλωσε πως είναι τιμή για τον τόπο μας αυτή η συνεργασία και συνεχάρη όλους όσους ανέλαβαν να φέρουν εις πέρας αυτή την πρωτοβουλία, αναφέροντας πως μια καινοτόμος δράση όπως αυτή θα βοηθήσει σίγουρα τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς.
Τα συγχαρητήρια και του κ. Παραστατίδη έλαβαν οι κ. Κουτούζης, κ. Μαρκάδας και κα. Ντίνου για την πρωτοβουλία, ενώ εξήρε το έργο όλων και καλωσόρισε την προσπάθεια, την οποία και θα στηρίξουν όλοι με σθένος.
Η κ. Ντίνου σημείωσε πως είναι η πρώτη φορά που το 5ο Πειραματικό Δημοτικό Σχολείο συνεργάζεται με Πανεπιστήμιο, παρόλο που και τα προηγούμενα χρόνια πάντα είχε συνεργασία με πολλούς φορείς.
Ο κ. Παπαδόπουλος μίλησε για την εξωστρέφεια που προσδίδει αυτή η συνεργασία στο ν. Κιλκίς και τους δρόμους τους οποίους αυτή ανοίγει και για επόμενες παρόμοιες πρωτοβουλίες.
Σύμφωνα με την παγκόσμια κατάταξη Webometrics Ranking of World Universities για το δεύτερο εξάμηνο του 2025, η οποία δημοσιεύθηκε στις 21 Ιουλίου 2025 και αφορά 32.000 Πανεπιστήμια από 200 χώρες, το Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, ένας δημόσιος οργανισμός εκπαίδευσης, καταλαμβάνει την 6η θέση μεταξύ των 130 αμιγώς Ανοικτών Πανεπιστημίων σε όλον τον κόσμο.
Τι σημαίνει πειραματικό σχολείο
Τι θα πρέπει να περιμένουν όμως οι γονείς ακούγοντας πως το σχολείο στο οποίο θα φοιτήσει το παιδί τους είναι «πειραματικό»;
Κατ’ αρχήν τα πειραματικά σχολεία λειτουργούν υπό την εποπτεία του υπουργείου παιδείας, το οποίο εξάγει συμπεράσματα και λαμβάνει αποφάσεις για το μέλλον της συνολικής εκπαίδευσης της χώρας.
Πειραματικά σχολεία μπορούν να είναι τα σχολεία όλων των βαθμίδων (νηπιαγωγείο, δημοτικό, γυμνάσιο, λύκειο), στα οποία η διδασκαλία γίνεται με διαφορετικές και καινοτόμες μεθόδους σε σχέση με τα κανονικά σχολεία.
Στα πειραματικά σχολεία η ύλη των μαθημάτων μπορεί να είναι διαφορετική σε σχέση με τα υπόλοιπα. Επίσης μπορεί να υπάρξει διαφορετικό ωράριο λειτουργίας, διαφορετικές οδηγίες στον τρόπο που λειτουργεί το σχολείο, επιπλέον μαθήματα, εφαρμογή μεθόδων STEM (ενοποίηση στη διδασκαλία των κλάδων Επιστήμη, Τεχνολογία, Μηχανική, Μαθηματικά) διδασκαλία ρομποτικής και άλλα.
Να σημειωθεί πως και για τους ίδιους τους δασκάλους αυτή η συνεργασία θα προσδώσει μια πληρέστερη εμπειρία για τη νέα σχολική χρονιά και θα τους προσφέρει πολύτιμα εφόδια για την εξέλιξή τους.
Εν ολίγοις, ένα πειραματικό σχολείο αποτελεί πόλο έλξης για τους μαθητές και τους δασκάλους που θέλουν να βιώσουν ένα διαφορετικό εκπαιδευτικό μοντέλο.
Η συνεργασία αυτή έχει ως στόχο:
- την παιδαγωγική υποστήριξη των σχολικών μονάδων μας,
- την εφαρμογή σύγχρονων και καινοτόμων μεθόδων διδασκαλίας,
- τη συνεχή επαγγελματική ανάπτυξη των εκπαιδευτικών,
- την πρακτική κατάρτιση φοιτητών και τη διασύνδεση θεωρίας και πράξης,
- τη συνεργασία σε ερευνητικά και καινοτόμα προγράμματα,
- τη διάχυση καλών πρακτικών στην εκπαιδευτική κοινότητα.
Αλέξανδρος Αποστολίδης



