Παρασκευή, 29 Μαρτίου 2024, 12:24:09 μμ
Τρίτη, 07 Οκτωβρίου 2014 09:50

Σε αχρηστία ο βιολογικός καθαρισμός του Πόρου

Τη δραματική κατάσταση που επικρατεί στις εγκαταστάσεις του Βιολογικού Καθαρισμού Πόρου-Γαλατά περιγράφει ο νέος δήμαρχος Πόρου κ. Γιάννης Δημητριάδης, σε έγγραφό του προς την περιφερειάρχη Αττικής κυρία Ρένα Δούρου, τον γενικό γραμματέα Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής κ.
Εμμ. Αγγελάκα και τις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές.

Από αυτοψία που έγινε στις 14 Σεπτεμβρίου 2014 διαπιστώθηκε ότι το εργοστάσιο βρίσκεται εκτός λειτουργίας. Σύμφωνα με τις καταγγελίες της νέας δημοτικής αρχής, ο μηχανολογικός και ηλεκτρολογικός εξοπλισμός είναι κατεστραμμένος και δεν λειτουργεί, ενώ κρίνεται αμφίβολη και η στατική επάρκεια ορισμένων κτισμάτων.

Παλιοσίδερα η εγκατάσταση

Οπως αναφέρεται στο έγγραφο του δήμου, «δεν συντελείται καμία επεξεργασία λυμάτων και το εξαγόμενο προϊόν απλώς κατηφορίζει μέσω των αγωγών εκροής στη θάλασσα. Στις δύο μη λειτουργούσες δεξαμενές βρίσκεται συσσωρευμένη λυματολάσπη σε ποσοστό σχεδόν 100% (η οποία μέχρι πρότινος - όπως είναι κοινό μυστικό - απορριπτόταν στη θάλασσα ακριβώς κάτω από τη μονάδα), ενώ στους υπόλοιπους χώρους βρίσκονται συσσωρευμένα χιλιάδες παροπλισμένα υλικά, αντλίες, παλιοσίδερα, αυτοκίνητα, βάρκες, κάδοι, εργαλεία, διάφορα υλικά και εξοπλισμός ιδιωτών».

Μάλιστα, όπως λέει ο κ. Δημητριάδης, μπροστά από τη μονάδα βιολογικού καθαρισμού υπάρχουν δύο ιχθυοτροφεία.

Δεν έφταναν όμως οι καταστροφές στις εγκαταστάσεις του βιολογικού καθαρισμού, οι οποίες λειτούργησαν για πρώτη φορά στις 15 Απριλίου του 2008, αποκαλύφθηκε και παράνομο δίκτυο αποχέτευσης το οποίο «έστελνε» τα λύματα των πόλεων του Πόρου και του Γαλατά στα νερά του λιμανιού.

Ειδικότερα, όπως καταγγέλλει ο νέος δήμαρχος, από αυτοψία που έγινε στις 29 Σεπτεμβρίου 2014 διαπιστώθηκε ότι υπάρχει μη αδειοδοτημένη και μη χαρτογραφημένη διακλάδωση με στρόφιγγα στο λιμάνι (ξύλινη προβλήτα), μέσω της οποίας όλα τα λύματα που φτάνουν μέχρι εκεί (από τις πόλεις του Πόρου και του Γαλατά) εκτρέπονται στη θάλασσα και δεν προωθούνται προς τη μονάδα.

Προβλήματα στεγανότητας

Στον βιολογικό, επισημαίνει ο κ. Δημητριάδης, προωθούνται μόνο τα λύματα των επόμενων περιοχών που αντιστοιχούν σε λιγότερο από 10% του πληθυσμού. Πέραν αυτού, υπάρχει εκτεταμένη έλλειψη στεγανότητας σε όλο το δίκτυο, γεγονός που καταδικάζει σε διαρκή και επαναλαμβανόμενη δυσλειτουργία και βλάβες όλα τα αντλιοστάσια.
Σύμφωνα με τον δήμαρχο Πόρου, το κόστος κατασκευής του βιολογικού και του δικτύου έφτασε περίπου τα 12 εκατ. ευρώ. Οπως αναφέρει ο ίδιος, πρώτα κατασκευάστηκε όλο το δίκτυο και μετά σχεδιάστηκε η μονάδα για να εξυπηρετεί 35.000 κατοίκους, όταν ο πληθυσμός της περιοχής ακόμη και το καλοκαίρι δεν ξεπερνά τα 20.000 άτομα. «Ετσι, στη συνέχεια το δίκτυο ξηλώθηκε και ξαναφτιάχτηκε σε μεγαλύτερες διαστάσεις. Τώρα όλες οι υποδομές είναι κατεστραμμένες. Μόνο τα τσιμέντα μένουν» σημειώνει ο κ. Δημητριάδης, ο οποίος υπογραμμίζει ότι ποτέ δεν προβλέφθηκε προϋπολογισμός για τη συντήρηση και τη λειτουργία του βιολογικού καθαρισμού.
«Δεν υπάρχει οργανισμός λειτουργίας του ΒΙΟΚΑ, δεν υπάρχει κανένας εξειδικευμένος υπάλληλος χρεωμένος με καθήκοντα που αφορούν τη λειτουργία του» αναφέρεται στο έγγραφο του δήμου.

Οπως επισημαίνει ο δήμαρχος, η συντήρηση και λειτουργία του προέρχονταν από έκτακτα κονδύλια του δήμου, τα οποία κυμαίνονταν από μισό έως ένα εκατ. ευρώ τον χρόνο. «Εξαιτίας της κακής κατασκευής του δικτύου εισέρχεται θαλασσινό νερό στον βιολογικό. Υπάρχει υδραυλική αστοχία του έργου. Γι' αυτό χαλούσαν συνέχεια οι αντλίες. Υπάρχουν στοιχεία διάβρωσης στον μηχανισμό. Πολλά από τα υλικά που είναι σήμερα κατεστραμμένα και λειτουργούν μέσα σε λύματα, δεν ήταν καν ανοξείδωτα. Στο μεγάλο καζάνι που βράζει το λύμα δεν υπάρχει καπάκι για να μη μυρίζει. Παράλληλα, το δεύτερο δίκτυο που κατασκευάστηκε δεν είναι στεγανό» σημειώνει ο κ. Δημητριάδης.

Το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει, όπως υποστηρίζει ο δήμαρχος, είναι μια πραγματογνωμοσύνη, η οποία θα ανατεθεί σύντομα σε μελετητική εταιρεία και θα αποτελέσει τον μπούσουλα για τις επόμενες κινήσεις του δήμου.
Η συγκεκριμένη μελέτη εντός λίγων μηνών αναμένεται να υποδείξει τις άμεσες ενέργειες που πρέπει να γίνουν και να προσδιορίσει το είδος και το πλήθος των αναγκαίων τεχνικών μελετών και των χρηματοδοτήσεων που πρέπει να ακολουθήσουν, ώστε πριν από την έναρξη της τουριστικής σεζόν του 2015 να έχουν ολοκληρωθεί τα απαιτούμενα έργα.

Πηγή: Το Βήμα