Τρίτη, 14 Μαΐου 2024, 7:02:08 πμ
Τρίτη, 08 Ιουνίου 2010 18:08

Γιώργος Ζώτος : Ποιος θα διασφαλίσει τα συμφέροντά μας;

zotos


Ενόψει της ψήφισης από τη Βουλή του νέου θεσμικού πλαισίου για την περιφερειακή αυτοδιοίκηση και των ιδιαιτεροτήτων στον χώρο της Κεντρικής Μακεδονίας ο κ. Γιώργος Ζώτος, μέλος του Περιφερειακού υμβουλίου ΠΑΣΟΚ ΚεντρικήςΜακεδονίας απέστειλε σε όλους τους βουλευτές του ΠΑΣΟΚ των νομών της Κεντρικής Μακεδονίας  υπόμνημα στο οποίο περιέχονται  σκέψεις, προβληματισμοί και αγωνίες για την τύχη των νομών της περιφέρειας δοθέντος ότι η εκπροσώπησή τους στο νέο περιφερειακό συμβούλιο είναι μειοψηφική έναντι της Θεσσαλονίκης. Το στέλεχος του ΠΑΣΟΚ του ν. Κιλκίς επισημαίνει ότι εφόσον δεν υπάρξουν ειδικές θεσμικές πρόνοιες είναι δυνατή η όξυνση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, αντί του επιδιωκόμενου σκοπού της σύγκλισης του επιπέδου ανάπτυξης και των δικτύων – υποδομών.
Ουσιαστικά είναι η πρώτη απόπειρα δημόσιου διαλόγου για τα διαλαμβανόμενα στο νέο καθεστώς της περιφεριακής αυτοδιοίκησης. Καταχωρίζουμε το πλήρες κείμενο του υπομνήματος.

“Ως πολίτης της ίδιας Περιφέρειας και της μείζονος αυτοδιοίκησης Κ. Μακεδονίας με ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το κοινό μας σπίτι, την αυτοδιοικούμενη Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, και εν όψει της ψήφισης του νομοσχεδίου για τον τρόπο αλλά και τον αριθμό αντιπροσώπων σε αυτή, νοιώθω την ανάγκη να επικοινωνήσω μαζί σου  κάποιες σκέψεις, προβληματισμούς και αγωνίες μου που προκύπτουν από την μελέτη του νέου θεσμικού πλαισίου της δευτεροβάθμιας αυτοδιοίκησης.
Κοινή παραδοχή και θεμιτή επιδίωξη όλων μας είναι η σφυρηλάτηση  της περιφερειακής συνείδησης των πολιτών  της περιφέρειάς μας. Συνείδηση που είναι απαραίτητη για την επίτευξη του πρώτιστου στόχου: του αρτιότερου αναπτυξιακού προγραμματισμού που θα υπακούει σε καθαρά και μετρήσιμα κριτήρια, στην ανάγκη της καταπολέμησης των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, στην αντιμετώπιση φαινομένων άκρατου και ασύδοτου τοπικισμού.
Προς το σκοπό αυτό δεν μπορούμε να στηριχθούμε σε διακηρύξεις καλών προθέσεων, σε ευχολόγια ή γενικόλογες αρχές.
Καθώς μάλιστα θα είναι η πρώτη εφαρμογή του νέου θεσμικού πλαισίου μετά τις εκλογές του Νοεμβρίου, δεν μπορούμε να στηριχθούμε ούτε στην εμπειρική θεραπεία όσων στρεβλώσεων δύνανται να παρουσιαστούν..
Επομένως μόνη έννοια μας πρέπει να είναι η θεσμική θωράκιση του νέου πλαισίου λειτουργίας της περιφερειακής αυτοδιοίκησης, προς την κατεύθυνση ενίσχυσης της συνεργασίας και ο ασφαλέστερος τρόπος για να επιτευχθεί η θωράκιση είναι να υπάρξουν θεσμικές πρόνοιες ώστε να εξισορροπείται και να υπακούει στη δύναμη της λογικής και της ισόρροπης ανάπτυξης η δύναμη των αριθμών.
Εν τέλει αν επιδίωξη όλων είναι η ενδυνάμωση της περιφέρειας και με τη θεραπεία των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων, οφείλουμε να διασφαλίσουμε σε στέρεες βάσεις τη συνεργασία των επιμέρους εκπροσώπων των νομών – περιφερειακών συμβούλων με θεσμούς που θα ευνοούν  τις αξίες που εξυπηρετεί η νέα διοικητική διάρθρωση της χώρας.
Οι σκέψεις και οι ανησυχίες αυτές καθίστανται, νομίζω, επίκαιρες με τη προτεινόμενη σύνθεση του Περιφερειακού Συμβουλίου όπου δεσπόζει το μέγα πληθυσμιακό βάρος της Θεσσαλονίκης.
Θεσσαλονίκη: 41 περιφερειακοί σύμβουλοι
Σέρρες: 7
Πέλλα: 5
Ημαθία: 5
Πιερία: 5
Κιλκίς: 4
Χαλκιδική: 4

Στο σύνολο του Περιφερειακού Συμβουλίου από τα 71 μέλη, τα 41 εκλέγονται και εκπροσωπούν το ν. Θεσσαλονίκης και οι υπόλοιποι έξι νομοί της Περιφέρειας εκλέγουν 30 μέλη.
Είναι εύλογες λοιπόν οι ανησυχίες και ο βαθύτατος προβληματισμός κατά πόσο με τη σύνθεση αυτή θα προαχθεί η ισόρροπη περιφερειακή ανάπτυξη, δοθέντων δυο πρόσθετων στοιχείων:
Α. Από τη μέχρι τώρα λειτουργία του εν τοις πράγμασιν μητροπολιτικού κέντρου της Θεσσαλονίκης δεν έχει προκύψει με σαφή τρόπο η βούληση των κάθε φορά θεσμικών του οργάνων να διαδραματίσουν τον κατά καιρούς διατυμπανιζόμενο ρόλο του μητροπολιτικού κέντρου, με αποκεντρωτική φιλοσοφία και οργανική αναπτυξιακή δικτύωση με την ενδοχώρα- περιφέρειά του.
Αντιθέτως δεν είναι λίγες οι φορές και τα παραδείγματα που η Θεσσαλονίκη διεκδίκησε για τον εαυτό της σε σχέση με την ενδοχώρα της, όσα η Αθήνα θεωρεί κεκτημένα της έναντι της υπόλοιπης χώρας, της Θεσσαλονίκης μη εξαιρουμένης.
Β. Αν στην ισχύ των αριθμών της Θεσσαλονίκης εντός του Περιφερειακού Συμβουλίου προσθέσουμε  και τη σημαίνουσα συμμετοχή της, λόγω των εθνικής κλίμακας δικτύων της, στο εθνικό πακέτο του ΕΣΠΑ γίνεται φανερό ότι αν δεν θεσπιστούν ειδικές πρόνοιες στην κατανομή των πόρων κατά νομό με τη διασφάλιση ελάχιστων μεριδίων, στη λήψη των αποφάσεων κατανομής πιστώσεων μεγάλων έργων και χωροθέτησης λειτουργιών, το μοντέλο της περιφερειακής αυτοδιοίκησης στην δική μας περιφέρεια, λόγω της ιδιομορφίας της, ενδέχεται να σημάνει στην πράξη την όξυνση των ενδοπεριφερειακών ανισοτήτων.
Λύσεις μπορούν να υπάρξουν. Μερικές συζητήθηκαν ήδη.
Ενδεχομένως ένας διάλογος επικεντρωμένος στην ειδική περίπτωση της Περιφέρειας Κ. Μακεδονίας – ειδική, λόγω του τεράστιου βάρους της Θεσσαλονίκης όπως σε καμιά άλλη περιφέρεια της χώρας -  θα αναδείκνυε έναν πλουσιότερο προβληματισμό με ρηξικέλευθες προτάσεις που θα διασφάλιζαν τον κοινό μας αυτοδιοικητικό σπίτι.
Ένας τρόπος να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα είναι να επικαλεστούμε έλλειψη χρόνου και να αφήσουμε τα πράγματα να εξελιχθούν και εκ των υστέρων να τα αντιμετωπίσουμε.
Ίσως όμως έχουμε ακόμα χρόνο  να βρούμε καλύτερους.”