Παρασκευή, 26 Απριλίου 2024, 5:54:49 πμ
Τετάρτη, 24 Ιουνίου 2020 22:48

Σιδηροδρομική Εγνατία: Βλέπει Κιλκίς και ...στρίβει!

Η νέα χάραξη της σιδηροδρομικής Εγνατίας είναι γνωστή εδώ και πολλούς μήνες. Μάλιστα το σχετικό έργο αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα που προγραμματίζονται για την χώρα στο προσεχές μέλλον με προϋπολογισμό πολλών δισεκατομμυρίων ευρώ.


Με τη νέα χάραξη ο ν. Κιλκίς τίθεται ολόκληρος εκτός του κεντρικού σιδηροδρομικού δικτύου της χώρας. Και κρίνουμε σκόπιμο να εντάξουμε το θέμα στον όποιο, υποτυπώδη, δημόσιο διάλογο διεξάγεται στο Κιλκίς, να ενημερώσουμε για όσα θα συμβούν και τις επιπτώσεις τους στην οικονομική και κοινωνική ζωή του νομού.
Η έναρξη του ανατολικού κλάδου της Σιδηροδρομικής Εγνατίας αρχίζει από τον Σιδ. Σταθμό της Νέας Φιλαδέλφειας, στις παρυφές του ν. Κιλκίς, στο 21ο σιδηροδρομικό χιλιόμετρο της υφιστάμενης γραμμής Θεσσαλονίκης Κιλκίς  και φτάνει στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας διανύοντας μια διαδρομή 155 χιλιομέτρων, νοτίως του των λιμνών Κορώνεια και Βόλβη. Η προτεινόμενη γραμμή διέρχεται από τα Μακεδονικά Τέμπη, τις εκβολές του Στρυμόνα, την Αμφίπολη, την Πιερία Κοιλάδα και καταλήγει στον Αμυγδαλεώνα Καβάλας. Στην συνέχεια με σήραγγες φτάνει στη Νέα Καρβάλη και συνεχίζει.
Σημειώνουμε ότι η υφιστάμενη χάραξη με το δίκτυο να ανέρχεται διασχίζοντας σχεδόν κάθετα το νομό μέχρι τα σύνορα και εκείθεν να ακολουθεί καμπύλη κατηφορική τροχιά μέχρι τις Σέρρες είναι από το 1897 από την τότε Οθωμανική διοίκηση.
Είναι απογοητευτικό ότι στο ν. Κιλκίς δεν αναπτύχθηκε δημόσιος διάλογος ούτε στη διαδικασία της χάραξης ούτε καν στη διαδικασία της μελέτης περιβαλλοντικών επιπτώσεων, όπου τώρα βρίσκεται το έργο, παρότι με τη σιδηροδρομική Εγνατία επέρχονται κοσμογονικές μεταβολές επί τα χείρω.
α. Το Κιλκίς αποκόπτεται τελείως από το κεντρικό σιδηροδρομικό δίκτυο. Με όσα συνεπάγεται για την οικονομική του ζωή. Είναι προφανές ότι η υφιστάμενη χάραξη θα εξακολουθήσει να λειτουργεί. Αλλά υποβαθμίζεται σε εντελώς συμπληρωματικό ρόλο καθώς το κύριο σιδηροδρομικό έργο θα επιτελείται δια της νέας γραμμής.
β. Απομακρύνεται έως εξαφανίζεται το ενδεχόμενο να αποκτήσει κάποτε προαστιακό σιδηρόδρομο το Κιλκίς. Και τούτο επειδή η προοπτική αυτή είναι συνυφασμένη και απολύτως συναρτώμενη με τις Σέρρες. Παρότι η γειτονική πόλη αποκόπτεται κι εκείνη από την νέα Σιδηροδρομική Εγνατία, σε ενδεχόμενη σύνδεσή της με τη Θεσσαλονίκη με Προαστιακό σιδηρόδρομο, η επιλογή της νέας χάραξης θα αποτελεί για οικονομικούς λόγους μονόδρομο. Όπερ έδει δείξαι.
Σημειώνουμε ότι στις Σέρρες και σε άλλες πόλεις της Μακεδονίας όπου ο ανατολικός κλάδος της Σιδηροδρομικής Εγνατίας δεν διέρχεται από αυτές, έχει αναπτυχθεί έντονος προβληματισμός, καταγράφονται αντιδράσεις, αναλαμβάνονται πρωτοβουλίες...
Στο Κιλκίς επικρατεί άκρα σιωπή. Καθώς οι αγρυπνούντες υπέρ των συμφερόντων του εμφανίζονται δυο μήνες πριν τις εκλογές και εξαφανίζονται την επομένη των εκλογών.

Έκθεση εικόνων