Τετάρτη, 15 Μαΐου 2024, 2:38:16 μμ
Πέμπτη, 04 Ιουλίου 2013 14:08

Απολογισμός πεπραγμένων δημάρχου Παιονίας για το 2012

lapordas
Ο απολογισμός πεπραγμένων της δημοτικής αρχής αποτελεί κορυφαία πράξη διότι αυτοί οι οποίοι ασκούν δημόσια εξουσία αποδίδουν τον οφειλόμενο λογαριασμό για τη διοίκηση και την οικονομική κατάσταση του Δήμου, τον τρόπο που χρησιμοποιήθηκαν τα δημοτικά έσοδα,κατά την εφαρμογή του προγράμματος δημοτικής δράσης, όπως αυτό εγκρίθηκε από τα αρμόδια όργανα.
Με γνώμονα συνεπώς τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων του Δήμου, υλοποιήσαμε κατά το έτος 2012 στο μέτρο του δυνατού και πάντοτε εντός των οικονομικών δυνατοτήτων το πρόγραμμα δράσης της δημοτικής αρχής το οποίο και καταθέτουμε.
Με εντιμότητα, με σχέδιο, με σύνεση και σκληρή δουλειά παράγουμε έργο ουσιαστικό και ωφέλιμο, νοικοκυρεύουμε και εκσυγχρονίζουμε το Δήμο μας, έχοντας ως  στόχο την καλυτέρευση της ζωής των Συνδημοτών μας.
Το έτος 2012 είναι το δεύτερο έτος της δημαρχιακής μας θητείας, η οποία σημαδεύεται από την εφαρμογή του «Καλλικράτη» που επέβαλε την ανάγκη υψηλών ρυθμών οργανωτικής δουλειάς, στο χρονοδιάγραμμα εφαρμογής του, σε μια εποχή δεινής οικονομικής κρίσης από την οποία κλονίζεται η χώρα.
Το 2012 λοιπόν η δημοτική αρχή με εντιμότητα, προγραμματισμό και τόλμη πορευθήκαμε πάνω σε δύο άξονες.
Ο πρώτος ήταν η ακόμα καλύτερη οργάνωση του νέου Καλλικρατικού Δήμου,  με αποτέλεσμα να δημιουργηθεί μία ενιαία δημοτική κοινωνία, η οποία αποτελείται από 28.500 κατοίκους, 31 Δημοτικές και Τοπικές κοινότητες αλλά και 51 οικισμούς.
Ο δεύτερος ήταν η υλοποίηση των προτεραιοτήτων που καταθέσαμε στους συνδημότες μας.
Για την υλοποίηση αυτών των δύο στόχων η δημοτική αρχή δούλεψε και δουλεύει σκληρά, με επιμονή, συνέπεια και αποφασιστικότητα, με αποτέλεσμα η εντατική αυτή δουλειά να αποδίδει καρπούς, παρά το γεγονός ότι η τοπική αυτοδιοίκηση διανύει την πιο δύσκολη περίοδο, λόγω της πρωτοφανούς οικονομικής κρίσης που διέρχεται η χώρα.
Η υλοποίηση του πρώτου στόχου της δημοτικής αρχής, δηλαδή της οργάνωσης του νέου Δήμου Παιονίας, σύμφωνα με όσα επιτάσσει η νέα αρχιτεκτονική της αυτοδιοίκησης με το πρόγραμμα «Καλλικράτης», επέβαλε τη σύσταση νεόδμητων θεσμών που ο νόμος 3852/2010 έχει προβλέψει.
Έτσι όπως όλοι οι Δήμοι και εμείς είμαστε υποχρεωμένοι μέσα στο πρώτο διάστημα εφαρμογής του νόμου να συστήσουμε θεσμούς όπως: Οικονομική Επιτροπή, Επιτροπή Ποιότητας Ζωής αλλά και η Δημοτική Επιτροπή Διαβούλευσης.
Με ευλάβεια στους θεσμούς λειτούργησαν τα όργανα από τον πρώτο χρόνο της θητείας μας και οι αριθμοί το πιστοποιούν όπως θα αναλυθούν παρακάτω και από τους αρμόδιους Αντιδημάρχους.
Το 2012 ήταν ουσιαστικά το πρώτο έτος κατά το οποίο τα συγχωνευμένα Νομικά μας Πρόσωπα Δημοσίου αλλά και ιδιωτικού Δικαίου λειτούργησαν ολοκληρωμένα μια και μέχρι το πρώτο μισό του 2011 προχωρούσαν οι διαδικασίες συγχώνευσής τους. Όπου χρειάστηκε, όπως στην περίπτωση της ΔΕΥΑ για παράδειγμα υπήρξαν και οι απαραίτητες διορθωτικές παρεμβάσεις.  
Λειτούργησε επίσης για πρώτο ολοκληρωμένο έτος νέος Οργανισμός Εσωτερικής Υπηρεσίας (Ο.Ε.Υ.). Ο νέος Ο.Ε.Υ. αποβλέπει να προσαρμόσει το οργανόγραμμα και τις αρμοδιότητες στις νέες απαιτήσεις του Καλλικρατικού Δήμου Παιονίας, σταθμίζοντας τόσο τις νέες αρμοδιότητες που περιήλθαν στο Δήμο καθώς και αυτές που πρόκειται να περιέλθουν σύμφωνα με το νόμο στην επόμενη διετία.
   
Υλοποίηση δεσμεύσεων
Εκτός από την οργάνωση του νέου Δήμου, σύμφωνα με όσα επιβάλλει η νέα διοικητική μεταρρύθμιση, ο άλλος παράλληλος στόχος της δημοτικής αρχής ήταν η υλοποίηση των προεκλογικών της δεσμεύσεων.
Να επισημάνω επίσης και να πω, ότι για όλα όσα έγιναν εντός του 2012, χρειάσθηκε να ληφθούν αποφάσεις από το Δημοτικό Συμβούλιο. Τους ακριβείς αριθμούς συνεδριάσεων και αποφάσεων θα τους παρουσιάσουν οι Συνεργάτες μου.
Αναλαμβάνοντας τη διοίκηση, επωμιστήκαμε μία τεράστια ευθύνη διαχείρισης του νέου μεγάλου δήμου, σε οικονομικό περιβάλλον δυσμενές, που στην πορεία χειροτέρεψε από τις αλλεπάλληλες ψηφίσεις μνημονίων, με τα ταμεία του Δήμου να είναι κυριολεκτικά άδεια και τα χρέη σε δυσθεώρητα ύψη.
Πάρα ταύτα, θεωρήσαμε ως κεντρική πολιτική επιλογή να παλέψουμε στο περιβάλλον αυτό με όλα τα μέσα και τους τρόπους που διαθέτουμε.
Με σύνθημα το νοικοκύρεμα, επιχειρήσαμε να χτίσουμε από την αρχή το νέο Καλλικρατικό Δήμο. Να εξαιρέσουμε ότι αποτελούσε κώλυμα και να δημιουργήσουμε νέες αρχές ύφους και ήθους.
Η αλήθεια λοιπόν, φίλοι και φίλες είναι ότι τα αποτελέσματα της πολιτικής αυτής επιλογής είναι εντυπωσιακά.

Οικονομικό νοικοκύρεμα
Δεν είναι τυχαίο ότι ακόμα κι αν αφαιρέσουμε τα έξοδα μισθοδοσίας και αντιμισθιών και συγκρίνουμε τι ξόδευαν οι τότε Δήμοι στο σύνολό τους το 2010 και το τι ξοδέψαμε εμείς ως Δήμος Παιονίας το 2012, παρουσιάζεται μείωση στο εντυπωσιακό ποσοστό του 42,70%.
Εμείς λοιπόν δεν περιμέναμε κανέναν ελεγκτή να μας υποδείξει τι να κάνουμε. Το κάναμε οι ίδιοι για τους Συνδημότες μας και την Παιονία, για να μπορούμε να πορευόμαστε με ψηλά το κεφάλι και να κοιτάμε τον κόσμο κατάματα.
Δεν περιμέναμε το κράτος να μας στείλει λεφτά για να πληρώσουμε τα χρέη των προηγούμενων διοικήσεων, το κάναμε από μόνοι μας σε βαθμό που κανείς από τους ελεγκτικούς μας μηχανισμούς δεν μπορεί να το πιστέψει όταν εξετάζει τα απολογιστικά μας στοιχεία.
Διότι όπως γνωρίζεται το 2011 και 2012 πληρώθηκαν πάνω από 2.500.000 ευρώ για χρέη προηγούμενων Διοικήσεων. Ταυτόχρονα βέβαια λειτουργήσαμε πληρώνοντας τις τρέχουσες ανάγκες μας.
Μέσα από τη σωστή διαχείριση προσπαθήσαμε και αξιοποιήσαμε και το τελευταίο ευρώ. Ταυτόχρονα αξιοποιήσαμε κάθε ευκαιρία που μας παρουσιάστηκε, για το καλό του τόπου μας.
Με πίστη στο πρόγραμμα μας, γνώση των τοπικών υποθέσεων και τη στήριξη των δημοτών μας, κινηθήκαμε με σεβασμό πάνω από όλα, στις αυξημένες ανάγκες των συμπολιτών μας.
Η καθημερινή δουλειά ήταν πολύωρη και σκληρή. Μπήκαν όμως στέρεες βάσεις για τη συνέχεια να δουλέψουμε για ένα Δήμο που ονειρευόμαστε, ένα Δήμο ισχυρό που θα εξασφαλίσει ένα βιώσιμο και ανθρώπινο μέλλον για τους πολίτες του.

Οι προτεραιότητές μας
Με γνώμονα τις προεκλογικές μας δεσμεύσεις, βάλαμε κάποιες προτεραιότητες.
   
1) Πρώτη προτεραιότητα που θέσαμε ήταν το νοικοκύρεμα των οικονομικών του νέου Δήμου Παιονίας.
Για το σκοπό αυτό ένα από τα πρώτα θέματα που τέθηκαν στο Δημοτικό Συμβούλιο προς συζήτηση και λήψη απόφασης, ήταν το θέμα της εφαρμογής ενός σχεδίου σταδιακής εξυγίανσης της οικονομικής κατάστασης του Δήμου,  το οποίο κινείται σε τρεις άξονες:
Α) Εξόφληση χρεών, Β) Μείωση δαπανών,   Γ) Αύξηση εσόδων.
Αναφέρθηκα στο προηγούμενο κομμάτι της ομιλίας μου για τα τεράστια βήματα που έγιναν σε αυτήν την κατεύθυνση και θέλω να επισημάνω απλώς ότι υπάρχουν ακόμα περιθώρια για αποτελεσματικότερη λειτουργία και αυτήν επιδιώκουμε ήδη στο τρέχον έτος.
   
2) Δεύτερη προτεραιότητά μας ήταν και παραμένει η καθημερινότητα του πολίτη.
Είναι γνωστό σε όλους ότι τα δύο τελευταία χρόνια λόγω της δεινής οικονομικής κρίσης που βιώνει η χώρα, οι χρηματοδοτήσεις του κράτους προς την τοπική αυτοδιοίκηση έχουν μειωθεί δραματικά.
Η τακτική επιχορήγηση που προορίζεται για τη μισθοδοσία, λειτουργικές δαπάνες, προμηθευτές κ.λπ., μειώθηκε κατά 60%, όπως επίσης και τα χρήματα από τη ΣΑΤΑ που χρησιμοποιούνται για διάφορα μικροέργα.
Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να πλήττεται η καθημερινότητα του πολίτη, διότι με τις παραπάνω τακτικές επιχορηγήσεις οι Δήμοι προσφέρουν καθημερινά υπηρεσίες στους πολίτες όπως
-    η συντήρηση του πρασίνου,
-    τα κλαδέματα των δένδρων,
-    η θέρμανση των δημοτικών κτιρίων,
-    η συντήρηση των αγροτικών δρόμων,
-    η συντήρηση του οδικού δικτύου (κλείσιμο λακκουβών, αποχιονισμοί κ.λπ.),
-    οι ασφαλτοστρώσεις,
-    η συντήρηση του δικτύου οριζόντιας σήμανσης και προσβασιμότητας (διαγραμμίσεις), κ.λπ.
Δεν είναι όμως μόνον οι συνεχώς δραματικά μειούμενες επιχορηγήσεις του κράτους προς τους Δήμους, που δυσκολεύουν τις παρεχόμενες υπηρεσίες των Δήμων για την καθημερινότητα των πολιτών, αλλά μειώνεται επίσης και το προσωπικό των Δήμων.
Έτσι ο Δήμος (όπως και όλοι οι Δήμοι) καλείται να αντιμετωπίσει την καθημερινότητα του πολίτη με λιγότερα χρήματα και λιγότερο προσωπικό, σ’ ένα Δήμο που έχει μεγαλώσει κατά πολύ σε έκταση και πληθυσμό και είναι πλέον ο μισός νομός.
Μέσα από αυτές τις συνθήκες είμαστε υποχρεωμένοι, δημοτική αρχή και υπάλληλοι του Δήμου Παιονίας, να αντιμετωπίσουμε την καθημερινότητα του πολίτη και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να παρέχουμε, με όσα μέσα διαθέτει ο Δήμος, τις καλύτερες υπηρεσίες στην καθαριότητα, στο πράσινο, στα κλαδέματα των δένδρων, στη συντήρηση των αγροτικών δρόμων, στη συντήρηση του οδικού δικτύου.
Στο σημείο αυτό θα ήθελα να ευχαριστήσω από καρδιάς όλους τους εργαζόμενους του Δήμου.
Είναι βέβαιο ότι χρειάζεται να βελτιώσουμε ακόμη περισσότερο τις παρεχόμενες υπηρεσίες στην καθημερινότητα του πολίτη και θα συνεχίσουμε να καταβάλλουμε ακόμη μεγαλύτερες προσπάθειες προς αυτήν την κατεύθυνση, εξαντλώντας παράλληλα κάθε δυνατότητα για τη διάθεση περισσότερων χρημάτων στους προαναφερθέντες τομείς της καθημερινότητας.

3) Μια τρίτη προτεραιότητά μας, που έχει σχέση και με την καθημερινότητα είναι η καθαριότητα του Δήμου.
Και σε αυτόν τον τομέα όπως θα αναλυθεί και από τους υπευθύνους παρά τις μειώσεις σε προσωπικό και χρήματα καταφέραμε να έχουμε μια καλή εικόνα που σαφώς καθημερινά προσπαθούμε να βελτιωθεί.

4) Η τέταρτη προτεραιότητά μας έχει σχέση με το αποχετευτικό δίκτυο σε όλες τις τοπικές και δημοτικές κοινότητες, που ενσωματώθηκαν στο νέο Δήμο Παιονίας.
Σε αυτόν τον τομέα πραγματικά τα αποτελέσματα είναι εντυπωσιακά και θα αναλυθούν από τον αρμόδιο Αντιδήμαρχο. Είναι πράγματι ένας από τους τομείς όπου εκμεταλλευτήκαμε σε πολύ μεγάλο βαθμό το ΕΣΠΑ και όπως θα δείτε υπάρχουν ήδη έργα που έχουν ολοκληρωθεί, άλλα που δημοπρατήθηκαν και πρόκειται άμεσα να ξεκινήσουν και άλλα για τα οποία έχουμε εξασφαλίσει την χρηματοδότηση.

5) Πέμπτη προτεραιότητα ήταν οι αναπλάσεις πλατειών και οι διαμορφώσεις κοινοχρήστων χώρων.
Και σε αυτόν τον τομέα κινηθήκαμε αναγκαστικά διεκδικώντας χρηματοδοτήσεις από Ευρωπαϊκά προγράμματα. Κοντά στο 1.000.000 ευρώ διασφαλίσθηκαν για τις αντίστοιχες ενέργειες ενώ  μέσα στο 2012 ωριμάσαμε μελέτες που στοχεύουμε να καλύψουν τις ανάγκες σε όλες τις Δημοτικές Ενότητες.  

6) Ο τομέας της κοινωνικής πολιτικής ήταν και αυτός μια από τις βασικές μας προτεραιότητες.
Υλοποιήσαμε το 2012 τόσο το πρόγραμμα δωρεάν φοίτησης στους Παιδικούς μας Σταθμούς αλλά και τα Κέντρα Δημιουργικής Απασχόλησης Παιδιών μέσω των προγραμμάτων της ΕΕΤΑΑ. Υποβάλαμε και εγκρίθηκαν τόσο τα Προγράμματα Κοινωνικής Εργασίας με την πεντάμηνη απασχόληση μέσα από τα οποία εργάζονται μέχρι και σήμερα συνδημότες μας, αλλά και προγράμματα του ΟΑΕΔ όπως το “πλησίον σύνταξης 55-65” για συνδημότες μας που χρειάζονταν να συμπληρώσουν τα ένσημά τους.
Δεν θα κουράσω με περισσότερες λεπτομέρειες που θα αναλυθούν από τους Συνεργάτες μου, απλά να κάνω μια ξεχωριστή αναφορά και στο “Κοινωνικό Φαρμακείο” που λειτουργεί πλέον στον Δήμο μας αλλά και το Κοινωνικό Παντοπωλείο που σύντομα θα αρχίσει να λειτουργεί.
Ξεχωριστή αναφορά αξίζει τέλος να γίνει επιγραμματικά στην Ύδρευση, όπου πλέον είμαστε έτοιμοι από πλευράς μελετών και περιμένουμε να ανοίξει η κατάλληλη πρόταση για να μπορέσουμε να δώσουμε λύση στο τεράστιο αυτό θέμα που απασχολεί το Πολύκαστρο και την Αξιούπολη. Αυτά όμως θα τα δούμε στον απολογισμό του 2013.
Παρά λοιπόν τις αντίξοες οικονομικές συγκυρίες, με σωστή και οργανωμένη δουλειά καταφέραμε και συνεχίζουμε να υλοποιούμε τις προγραμματικές μας δεσμεύσεις για έναν Δήμο κοντά στον Πολίτη.
Με την πίστη ότι η αποστολή των αιρετών είναι να υπηρετούν με τον καλύτερο τρόπο τους πολίτες και τον τόπο τους, θα συνεχίσουμε να διαθέτουμε όλες μας τις δυνάμεις για προσφορά και δημιουργία, με γνώμονα το συμφέρον του δήμου και των δημοτών.