Κυριακή, 24 Οκτωβρίου 2021, 10:22:57 πμ
etpa
Παρασκευή, 27 Αυγούστου 2021 19:37

Πιθανή η άμεση κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου Πολυκάστρου - Χαλάστρας (ΠΑΘΕ)

Συντάκτης:

Σημαντική εξέλιξη σημειώθηκε στο φλέγον για το νομό θέμα της ανάδειξης παραχωρησιούχου εταιρείας για την εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού ύστερα από το διαγωνισμό που προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ.
Το ΤΑΙΠΕΔ προχώρησε στην αποσφράγιση της βελτιωμένης οικονομικής προσφοράς που κατέθεσε η ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A., για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της, για χρονική περίοδο 35 ετών.


Η απόφαση είναι σημαντική για το νομό Κιλκίς καθώς συνδέεται με την υποχρέωση της αναδόχου εταιρείας να κατασκευάσει αυτοκινητόδρομο σύγχρονων προδιαγραφών στο τμήμα της οδού από το Πολύκαστρο μέχρι την Χαλάστρα, στο δρόμο-καρμανιόλα δηλαδή όπου σημειώνονται κάθε χρόνο δεκάδες τροχαία ατυχήματα. Πρόσφατα μάλιστα σημειώθηκε τροχαίο ατύχημα με την πρόσκρουση νταλίκας επί Ι.Χ. επιβατικού με γαλλικές πινακίδες, ευτυχώς χωρίς θύματα αυτήν την φορά.
Είναι το τμήμα του δρόμου με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση χωρίς διαχωριστικό στηθαίο για το οποίο ύστερα από πολυετείς αγώνες της αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας εδέησε η Πολιτεία, στον τελευταίο διαγωνισμό να εντάξει την υποχρέωση κι όχι τη δυνατότητα της εταιρείας στην οποία παραχωρείται η εκμετάλλευση της ΕΓΝΑΤΙΑΣ (εν προκειμένω της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ΑΕ- EGIS PROJECTS S.A ) για την κατασκευή σύγχρονου αυτοκινητόδρομου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και διαχωριστικού στηθαίου σε προθεσμία μέχρι πέντε ετών από την τελική ανάθεση.
Θυμίζουμε επίσης ότι η ΕΓΝΑΤΙΑ ΑΕ σε μια επίδειξη αναίτιας σπουδής επέβαλε μετωπικά διόδια στο τμήμα της ΠΑΘΕ από τη Θεσσαλονίκη έως τους Ευζώνους, σε ελάχιστη απόσταση από τα σύνορα αν και το μέγιστο της διαδρομής του εν λόγω τμήματος δρόμου (Πολύκαστρο-Χαλάστρα) ο δρόμος βρίσκεται στην κατάσταση που περιγράψαμε. Και παρά τις αντιδράσεις του δήμου Παιονίας προχώρησε στο ακατανόητο: επέβαλε και κατασκεύασε πλευρικά διόδια στο ύψος του κόμβου του Πολυκάστρου ακριβώς για την χρήση του απαρχαιωμένου τμήματος από κατοίκους κυρίως της Παιονίας ή του Κιλκίς που θα επέλεγαν τη διαδρομή αυτή για τη μετακίνησή τους κυρίως προς Θεσσαλονίκη.
Η εν λόγω απόφαση με έναρξη ισχύος από την 20η Ιανουαρίου 2021 ξεσήκωσε έντονες αντιδράσεις και αν δεν εφαρμόζεται με προσωρινή αναστολή της είναι λόγω της παρέμβασης του υφυπουργού Γ. Γεωργαντά που έπεισε τους κατά νόμο αρμοδίους ότι επιβολή διοδίων σε δρόμο με μια λωρίδα και πολλαπλά ατυχήματα κάθε χρόνο θα συνιστούσε ισχυρό λόγο να στραφούν πολίτες και φορείς του νομού δικαστικά εναντίον τους. Και εναντίον της κυβέρνησης.
Τώρα πλέον και μετά την επιτάχυνση – απροσδόκητα είναι αλήθεια, καθώς η εν λόγω παραχώρηση καρκινοβατεί σχεδόν επί μια δεκαετία- της διαδικασίας παραχώρησης της εκμετάλλευσης της Εγνατίας που υπολογίζεται περί την άνοιξη του 2022 όταν και θα ολοκληρωθεί ο έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η τελική υπογραφή της σύμβασης, τώρα πλέον αναμένεται να επαναξιολογηθεί και τρόπος με τον οποίο θα αναβαθμιστεί το τμήμα της ΠΑΘΕ Πολυκάστρου -Χαλάστρας.
Ενόσω καθυστερούσε η διαδικασία παραχώρησης προκρίθηκε η λύση της ευρείας επισκευής -διαμόρφωσης των επικίνδυνων σημείων του δρόμου από το Πολύκαστρο προς τη Θεσσαλονίκη. Μάλιστα έγινε και η προεργασία για την μελέτη του έργου που προϋπολογιζόταν στα 12 εκατ. ευρώ και περιλάμβανε διαχωριστικό στηθαίο και εναλλάξ δρόμο δύο λωρίδων και μιας λωρίδας ανά κατεύθυνση.
Η μελέτη του έργου, σύμφωνα με το ρεπορτάζ του eidisis.gr, υπολογίζεται να είναι έτοιμη τον Σεπτέμβριο και βάσει του προγραμματισμού θα ανατίθετο στην εταιρεία ΑΚΤΩΡ στην οποία ανατέθηκε το συνολικό έργο της συντήρησης της Εγνατίας οδού για μια διετία έναντι 80 εκατ. ευρώ.
Τώρα με τα νέα δεδομένα είναι βέβαιο ότι θα επαναξιολογηθεί η διαδικασία αναβάθμισης του τμήματος Πολυκάστρου -Χαλάστρας. Και η πιθανότητα να επιλεγεί η λύση της εφάπαξ κατασκευής σύγχρονου αυτοκινητόδρομου είναι ισχυρή και βάσιμη.
Να επιστρέψουμε όμως στο διαγωνισμό και τα αποτελέσματά του.
Η βελτιωμένη δεσμευτική προσφορά της εταιρείας προβλέπει την καταβολή εφάπαξ τιμήματος στο ΤΑΙΠΕΔ που ανέρχεται σε €1.496.100.000. Tο Διοικητικό Συμβούλιο του Ταμείου την απεδέχθη και ανακήρυξε την ένωση προσώπων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. – EGIS PROJECTS S.A. ως Προτιμητέο Επενδυτή. 
Επιπλέον του ανωτέρω τιμήματος, το σύνολο των αναμενόμενων ετήσιων εσόδων που θα εισπράξει το Ελληνικό Δημόσιο από τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου κατά τη διάρκεια της παραχώρησης εκτιμάται ότι θα υπερβεί τα 850 εκατ. ευρώ (7,5% επί των ετήσιων ακαθάριστων εσόδων διοδίων, ΣΕΑ κτλ) σύμφωνα με τις προβλέψεις του χρηματοοικονομικού μοντέλου του αναδόχου. Ακόμη, οι επενδύσεις (υποχρεωτικές εργασίες) που ο ανάδοχος υποχρεούται να χρηματοδοτήσει και να υλοποιήσει σε χρονικό ορίζοντα 5 ετών ανέρχονται σε ποσό περίπου €420 εκατ.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η εν λόγω διαγωνιστική διαδικασία που διενεργήθηκε από το ΤΑΙΠΕΔ κατέγραψε το μεγαλύτερο τίμημα που έχει προσφερθεί μέχρι στιγμής για παραχώρηση περιουσιακού στοιχείου του χαρτοφυλακίου του. Η συνολική αξία της συμφωνίας παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού εκτιμάται στα 2.766.100.000 ευρώ, καθώς περιλαμβάνει, το εφάπαξ τίμημα, τις υποχρεωτικές επενδύσεις και τα αναμενόμενα έσοδα του Ελληνικού Δημοσίου από τη Σύμβαση Παραχώρησης.
Ο φάκελος του διαγωνισμού θα υποβληθεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, η δε σύμβαση παραχώρησης θα υπογραφεί μετά από την έγκριση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η Εγνατία Οδός είναι οδικός άξονας, μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία). Οι τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία). 
Η σύμβαση παραχώρησης αφορά στην χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.