Πέμπτη, 25 Απριλίου 2024, 11:47:50 πμ
Πέμπτη, 03 Νοεμβρίου 2022 08:42

Τα σνακς της Unismack… από το Κιλκίς ως το Μίσιγκαν των ΗΠΑ

Vegan σνακ από αλεύρι κουνουπιδιού και άλλων λαχανικών, σνακ από αλεύρι οσπρίων, ρεβύθι και φακή ή στο άμεσο μέλλον επιλογές τροφών με έμφαση τη κετογονική διατροφή.

Αυτή τη στρατηγική έχει χαράξει γύρω από τα προϊόντα που προσφέρει, μεταξύ άλλων ποιοτικών επίσης επιλογών (σνακ και κράκερ αποκλειστικά χωρίς γλουτένη, ξηρούς καρπούς και αλλεργιογόνα, εξ' ολοκλήρου από φυσικά υλικά, καλαμπόκι, αρχαίους σπόρους και μυρωδικά) η ελληνική Unismack.

 

Όπως φαίνεται, τόσο από τις νέες καταναλωτικές συνήθειες όσο και από τα αποτελέσματα της εταιρείας αυτό αποδίδει: Πλέον η εταιρεία με ρίζες το Κιλκίς επεκτείνεται ακόμη περισσότερο, θέτοντας ισχυρά θεμέλια στις ΗΠΑ, με τη δημιουργία μιας καινούριας μονάδας παραγωγής στο Μίσιγκαν.

Σημειώνεται πως η Unismack, η οποία ιδρύθηκε το 2008, εξάγει το 100% της παραγωγής της σε περισσότερες από 15 χώρες, με τις βασικές της αγορές να είναι η Αμερική, η Μ. Βρετανία και η Αυστραλία. Ωστόσο επεκτείνει διαρκώς το δίκτυο πωλήσεών της σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες.

Σε μια εφ’ όλης της ύλης συνέντευξη στο epixeiro.gr o επικεφαλής ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Unismack, κ. Δημήτρης Στρατάκης περιγράφει τη πορεία της εταιρείας ως σήμερα, υπογραμμίζοντας τα οφέλη της νέας επένδυσης στις ΗΠΑ.

Μιλά για πιθανές μελλοντικές συνεργασίες, ενώ θέτει στο επίκεντρο των δράσεων της εταιρείας τους όρους βιωσιμότητα και ψηφιακό μετασχηματισμό με τη δημιουργία ενός Innovation Center στο Κιλκίς.

Κατά τον κ. Στρατάκη, όραμα της Unismack είναι να παραμείνει μια εταιρεία που παράγει καινοτομία παγκόσμιας εμβέλειας και να μπορεί να τη μετατρέψει σε τελικό προϊόν για τους αυξανόμενους και πιο απαιτητικούς καταναλωτές.

 

Αναλυτικά:

Πείτε μας δυο λόγια για τα πρώτα βήματα της εταιρείας και τα βασικά milestones στη πορεία της Unismack.

H Unismack αποτελεί τη φυσική συνέχεια της ενασχόλησης της οικογένειας Στρατάκη με το χώρο των τροφίμων και πιο συγκεκριμένα του bakery. Η επιτυχημένη πορεία της εταιρείας Cibus, η οποία ιδρύθηκε από τον πατέρα μου Γιώργο Στρατάκη και επικεντρωνόταν κυρίως στην παραγωγή παραδοσιακών ελληνικών αρτοποιημάτων, καθώς και η μετέπειτα συγχώνευση της με την εταιρεία Κατσέλης, μας οδήγησε το 2006 στην απόφαση για τη δημιουργία της Unismack.

Στόχος της νέας εταιρείας ήταν η καινοτομία πάνω σε μία δυναμική και εξωστρεφή κατηγορία προϊόντων, όπως είναι τα σνακ, διατηρώντας παράλληλα τις βασικές αρχές του bakery. Η ίδρυση της Unismack ήρθε όταν ο αδερφός μου και εγώ, ολοκληρώσαμε τις σπουδές μας και είχαμε πλέον μαζέψει αρκετή εμπειρία από την ενασχόλησή μας με την οικογενειακή επιχείρηση. Το 2008 ξεκινήσαμε την παραγωγική μας δραστηριότητα και λανσάραμε το πρώτο μας προϊόν στην ελληνική αγορά, το CheeseUps.

Το 2011 δημιουργήσαμε το brand Wellaby’s, το οποίο προωθήθηκε στο εξωτερικό και έχει μέχρι σήμερα σημαντική παρουσία σε μεγάλες αγορές, όπως η Αυστραλία. Το 2012 η εταιρεία κατάφερε να προσεγγίσει επενδυτές - venturecapital - για να εξυπηρετήσει τα πλάνα ανάπτυξης που είχε.

Την περίοδο 2012-2015 προχωρήσαμε στη δημιουργία νέων, καινοτόμων προϊόντων. Πρωτοπορήσαμε με την παραγωγή σνακ από άλευρα οσπρίων, όπως ρεβίθι και φακή, προτού αυτά γίνουν παγκόσμια τάση διατροφής. Το 2017 η σημαντική ανάπτυξη, μας οδήγησε στη δημιουργίας ενός επενδυτικού πλάνου 3 εκατ. €, για την τοποθέτηση μιας δεύτερης γραμμής παραγωγής νέων προϊόντων, για κουλουράκια.

Το 2020 ακολούθησε η τρίτη γραμμή παραγωγής, η οποία ολοκληρώνεται φέτος. Δύο χρόνια μετά, διαβλέποντας μία σημαντική ευκαιρία στην αγορά της Αμερικής, αποφασίσαμε την ίδρυση μιας θυγατρικής μονάδας στις Η.Π.Α., την SnackCraft L.L.C.

 

Ποιό εκτιμάται πως είναι το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα της εταιρείας και των προϊόντων σας; Υπάρχουν συγκεκριμένα προϊόντα που ξεχωρίζουν; Σκέφτεστε τον περαιτέρω εμπλουτισμό των «κωδικών» που προσφέρετε;

Στη Unismack έχουμε ως ανταγωνιστικό πλεονέκτημα την καινοτομία και την εξωστρέφεια, σε συνδυασμό με τα ποιοτικά πρότυπα και το άριστο επίπεδο παραγωγής. Έτσι, μπορούμε να προσφέρουμε στους πελάτες και τους καταναλωτές μας μοναδικές προϊοντικές επιλογές, που συμβαδίζουν απόλυτα με τις διατροφικές τους ανάγκες και τις τάσεις της αγοράς παγκοσμίως. Μεταξύ των πιο ξεχωριστών και πετυχημένων προϊόντων που έχουμε στην γκάμα μας περιλαμβάνονται:

  • Vegan σνακ από αλεύρι κουνουπιδιού ή άλλων λαχανικών
  • Vegan σνακ από αλεύρι οσπρίων
  • CheeseUps: ένα μοναδικό, ελαφρύ, σνακ με τυρί που φτιάχνετε από τέσσερα υλικά μόνο και όμοιο του δεν υπάρχει στην παγκόσμια αγορά

Η προσπάθεια μας για νέα, καινοτόμα προϊόντα δεν σταματά ποτέ, καθώς οι καταναλωτικές συνήθειες των ανθρώπων μεταβάλλονται με πολύ γοργό ρυθμό. Σήμερα εστιάζουμε σε ανάπτυξη προϊόντων κετογονικής διατροφής (Keto), καθώς και στη δημιουργία μίας νέας κατηγορίας προϊόντων, όπως είναι τα pretzel σνακ.

 

Ποια η στόχευση στην αγορά των ΗΠΑ; Πως θα βοηθήσει η νέα μονάδα παραγωγής.

Η μονάδα στις Η.Π.Α. έρχεται ως επιστέγασμα μιας στρατηγικής διεθνούς επέκτασης, όπου η Unismack θα προσφέρει καινοτομία και προϊόντα κορυφαίας ποιότητας σε παγκόσμιο επίπεδο. Η Αμερική αποτελεί για εμάς μία βασική αγορά. Το μέγεθός της καθώς και η ταχύτητα με την οποία εξελίσσεται αποτελούν για εμάς πρόκληση, αλλά και μία σημαντική ευκαιρία για ακόμα μεγαλύτερη ανάπτυξη.

Εδώ και χρόνια έχουμε δοκιμάσει τις ικανότητές μας στην αμερικάνικη αγορά με σημαντικό ποσοστό της παραγωγής μας να εξάγεται εκεί. Τόσο η συνεχώς αυξανόμενη ζήτηση για πιο υγιεινά, καινοτόμα σνακ, όσο και η ευελιξία που παρέχει η τοπική παρουσία, δείχνουν ότι υπάρχει σημαντικό περιθώριο ανάπτυξης για τη Unismack σε αυτή την αγορά.

 

Υπάρχουν σχέδια περαιτέρω επέκτασης και άλλες επενδύσεις στα πλάνα σας; Υπάρχουν σκέψεις για στρατηγικές συνεργασίες ή άλλα πλάνα χρηματοδότησης (Joint Venture, IPO κλπ);

Εξετάζουμε με προσοχή τα επόμενα βήματα μας όσων αφορά στις επενδύσεις, τόσο στην Ελλάδα, όσο και στην Αμερική με το υπάρχον μετοχικό μας σχήμα να στηρίζει πλήρως τα πλάνα μας για διεθνή αλλά και τοπική επέκταση.

Σε αυτό το στάδιο, επικεντρωνόμαστε στην επιτυχή ολοκλήρωση του παρόντος επενδυτικού πλάνου σε Ελλάδα και Η.Π.Α., χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν έχουμε πάντοτε το βλέμμα μας στην επόμενη μέρα, καθώς μεταξύ άλλων σχεδιάζουμε τη δημιουργία ενός Innovation Center στη βάση μας στο Κιλκίς.

 

Βλέπουμε τον όρο βιωσιμότητα να απασχολεί όλο ένα και περισσότερο και το κλάδο τροφίμων; Ποιες οι εκτιμήσεις για την αγορά και ποιοι είναι εν τέλει οι στόχοι της Unismack;

Η βιωσιμότητα ορθώς απασχολεί όλους τους κλάδους της οικονομίας. Μεταβαίνουμε από ένα μοντέλο παραγωγικής οικονομίας, όπου το επίκεντρο ήταν η μεγιστοποίηση των εσόδων σε ένα μοντέλο όπου το κέρδος δεν μπορεί πλέον να αποτελεί τον μοναδικό στόχο μιας εταιρείας, εις βάρος μάλιστα της ευθύνης που έχει για την προστασία των διαθέσιμων πόρων και του περιβάλλοντος.

Σε αυτά τα πλαίσια, γίνεται όλο και πιο έντονη η ανάγκη η κάθε γραμμή παραγωγής να έρθει πιο κοντά στο κοινό που στοχεύει και να κάνει σημαντικές προσπάθειες για μείωση της πολυπλοκότητας και του περιβαλλοντικού αποτυπώματος. Ειδικά στο χώρο των τροφίμων,η προέλευση των πρώτων υλών, η χρήση εναλλακτικών υλικών υψηλής διατροφικής αξίας στη διαδικασία της μεταποίησης και η μειωμένη επιβάρυνση του περιβάλλοντος αποκτούν μεγαλύτερη σημασία.

Η Unismack βρίσκεται σε συνεχή διαδικασία εκπαίδευσης και αναζήτησης. Ήδη έχουμε καταφέρει να έχουμε ένα θετικό πρόσημο σε αυτό το θέμα, ενώ σκοπεύουμε να συνεχίσουμε τις προσπάθειες μας με στρατηγικά επιλεγμένες ενέργειες σε όλα τα επίπεδα, που θα μας βοηθήσουν μεταξύ άλλων και στη μείωση εκπομπών CO2.

 

Έντονο είναι επίσης το ενδιαφέρον σε επίπεδο καινοτομίας, ψηφιακού μετασχηματισμού κλπ. Πείτε μας δυο λόγια για αυτά και την εταιρεία.

Όπως ήδη ανέφερα, η καινοτομία αποτελεί μια από τις αξίες και τους βασικούς πυλώνες της Unismack που της προσφέρουν μοναδικό ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Η εταιρεία μας πρωτοπόρησε το 2008 με το λανσάρισμα Gluten Free / Allergen Free προϊόντων. Ήμασταν από τους πρώτους παραγωγούς στον κόσμο που δημιουργήσαμε σνακ με άλευρα οσπρίων το 2011. Καινοτομήσαμε επίσης με την παραγωγή vegan προϊόντων από αλεύρι κουνουπιδιού και άλλων λαχανικών το 2017.

Φροντίζουμε πάντα να μελετάμε τις τάσεις της αγοράς και στηριζόμενοι στην εσωτερική τεχνογνωσία και πείρα μας να αναπτύσσουμε προϊόντα που έχουν σημαντικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα και υψηλή διατροφική αξία.

Η δημιουργία του Innovation Center, που στόχο έχει να πολλαπλασιάσει τις δυνατότητες στην έρευνα και την ανάπτυξη, αποτελεί τη συνέχεια του επενδυτικού πλάνου της Unismack στον τομέα της καινοτομίας.

Φιλοδοξούμε με αυτό τον τρόπο να βάλουμε τις βάσεις για τη συστηματοποίηση και τελειοποίηση της διαδικασίας, ώστε να δημιουργούμε στην Ελλάδα γνώση και υπεραξία που θα εξάγεται και σε άλλες χώρες.

 

Σε επίπεδο μεγεθών πως κινείται η εταιρεία σήμερα σε τζίρους, έσοδα, εξαγωγές κλπ. Ποιες οι εκτιμήσεις για το σύνολο του 2022;

Η Unismack βρίσκεται σε συνεχή ανάπτυξη και ο ετήσιος τζίρος της ξεπερνάει τα €12εκ.

Αυτή τη στιγμή τα προϊόντα μας εξάγονται σε μεγάλες αγορές με σημαντικότερες τις Η.Π.Α., το Ηνωμένο Βασίλειο, την Αυστραλία, αλλά και τη Νέα Ζηλανδία, τη Σκανδιναβία, την Ιαπωνία, τη Γερμανία και τη Νότια Αφρική.

 

Πληθωριστικές πιέσεις, κόστος ενέργειας, προβλήματα στην εφοδιαστική αλυσίδα και άλλα σημαντικά ζητήματα απασχολούν τις επιχειρήσεις σήμερα; Πως αντιμετωπίζετε τα θέματα αυτά;

Οι δυνατότητες αντίδρασής μας είναι περιορισμένες. Προχωρούμε σε ένα συνδυασμό αναγκαστικής αύξησης τιμών, με παράλληλο περιορισμό του κόστους, όπου αυτό είναι εφικτό. Το πλεονέκτημα που μας δίνει η παρουσία μας σε δυο ηπείρους μειώνει τους κινδύνους που προκύπτουν από την εφοδιαστική αλυσίδα, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι δεν παραμένουν υπολογίσιμοι σε όλα τα επίπεδα.

 

Αν θέλετε, περιγράψετε μας το όραμα σας για τη Unismack και πως τη φαντάζεστε σε 3-5 χρόνια από τώρα;

Όραμα μας είναι η Unismack να παραμείνει μια εταιρεία που παράγει καινοτομία παγκόσμιας εμβέλειας και μπορεί να μετατρέψει αυτή την καινοτομία σε τελικό προϊόν, μέσα από τις άριστες βιομηχανικές μονάδες που διαθέτουμε σε Ευρώπη και Αμερική.

epixeiro.gr / Βάιος Κρόκος