Νομοσχέδιο, το οποίο ίσχυσε έως την 31/12/2013 και το οποίο αντικαταστάθηκε με τον Ν. 4172/2013. Νομοσχέδιο, που επιβλήθηκε από τους δανειστές, προκειμένου να εκσυγχρονιστεί ο τρόπος φορολόγησης αλλά και ο τρόπος λειτουργίας της εισπρακτικής αρχής. Οι ειδικοί τότε θεώρησαν τον τεκμαρτό προσδιορισμό των κερδών αναχρονιστικό και ότι η εφαρμογή του δεν συμβαδίζει με ένα σύγχρονο φορολογικό σύστημα. Για τους λόγους αυτούς καταργήθηκε ο τεκμαρτός προσδιορισμός και επιβλήθηκε ο προσδιορισμός των καθαρών κερδών με έσοδα μείον έξοδα για όλες τις κατηγορίες των επιχειρήσεων.
Περιμέναμε από το Υπουργείο Οικονομικών να εφαρμόσει ένα πιο καινοτόμο εργαλείο, προκειμένου να καταπολεμήσει την φοροδιαφυγή. Ιδιαίτερα δε σήμερα που η Ελεγκτική Αρχή έχει στην διάθεσή της σύγχρονα εργαλεία προκειμένου να καταπολεμήσει την φοροδιαφυγή, όπως είναι η ελεύθερη πρόσβαση στους τραπεζικούς λογαριασμούς των φορολογουμένων, τα πολυδιαφημιζόμενα my data, η εικόνα των δαπανών του φορολογούμενου που αποστέλλεται από τα πιστωτικά ιδρύματα στην ελεγκτική αρχή κτλ.
Θεωρούμε ότι η εφαρμογή αντικειμενικών κριτηρίων σε συγκεκριμένες επιχειρήσεις, προκειμένου να προσδιοριστεί τεκμαρτά το εισόδημά τους, είναι αντίθετη αφενός στην αρχή της καθολικότητας του φόρου (σύμφωνα με την οποία η φορολογική υποχρέωση είναι γενική, ήτοι επιβαλλόμενη βάσει γενικών κριτηρίων) και αφετέρου στην αρχή της φοροδοτικής ικανότητας του υπόχρεου φορολογούμενου, διότι ο φορολογούμενος με πραγματικά χαμηλά εισοδήματα κινδυνεύει, μετά την επιβολή του φόρου στα τεκμαρτά εισοδήματα, να μην του απομένουν ικανοί πόροι για την αξιοπρεπή διαβίωσή του.
Η επιβολή των μέτρων που ανακοινώθηκαν από τη χρήση του τρέχοντος έτους 2023 είναι ενάντια στην αρχή της βεβαιότητας του φόρου, σύμφωνα με την οποία ο φόρος πρέπει να είναι γνωστός εκ των προτέρων, τόσο ως προς την ύπαρξή του και τον τρόπο επιβολής του, όσο και ως προς το ύψος και το μέγεθός του.
Επιπλέον, ενώ οι μειώσεις σε ΦΠΑ και τέλη καυσίμων τα οποία έχουν προταθεί επανειλημμένως, δεν γίνονται αποδεκτά (οριζόντια μέτρα) ώστε να μην ευνοηθούν οι έχοντες, εντούτοις επιβάλλονται οριζόντια μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής, ανεξαρτήτως του πόσες μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις θα αδικηθούν από τα μέτρα αυτά.
Έκπληξη προκαλεί, επίσης, το κριτήριο του κόστους της μισθοδοσίας, γεγονός που προτρέπει σε μείωση θέσεων εργασίας ή υποδηλούμενη αμοιβή στο προσωπικό και υποδηλούμενη εργασία, σε αντίθεση με τα εξαγγελλόμενα για την αύξηση των αμοιβών και των προσλήψεων.
Επειδή οι έμμεσοι φόροι (ΦΠΑ, τέλη κτλ) δεν μπορούν να επιβληθούν σε εισοδήματα που υπολογίζονται τεκμαρτά, το ύψος της φοροδιαφυγής με την επιβολή του προσδιορισμού του φόρου τεκμαρτά θα περιοριστεί μόνο ως προς τον φόρο εισοδήματος, ενώ στους έμμεσους φόρους ιδιαίτερα στον ΦΠΑ θα παραμείνει αμετάβλητη.
Πέραν τούτων, οι συχνές αλλαγές στους φορολογικούς νόμους, οι οποίες συμπίπτουν συνήθως με την αλλαγή του επικεφαλής του υπουργείου οικονομικών, προκαλούν αστάθεια και φορολογική αβεβαιότητα σε ένα οικονομικό σύστημα και αποτελούν αντικίνητρο για επενδύσεις. Σύμφωνα με έρευνα, στις ΗΠΑ από την ίδρυσή τους έχουν ψηφιστεί 10 φορολογικά νομοσχέδια, ενώ στην Ελλάδα από το 1975 έχουν ψηφιστεί 250.
«Ως Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κιλκίς εκφράζω την διαφωνία μου με την πρόταση του φορολογικού νομοσχεδίου όπως παρουσιάστηκε στο Υπουργικό Συμβούλιο για τους ελεύθερους επαγγελματίες και τους αυτοαπασχολούμενους.
Η πρόταση του υπουργείου επιφέρει ανεπιθύμητες επιπτώσεις για τους ελεύθερους επαγγελματίες και την επιχειρηματικότητα στη χώρα μας.
Η Κυβέρνηση θα πρέπει να επανεξετάσει την πρότασή της και να διαβουλευτεί με τους εκπροσώπους του επιχειρηματικού κλάδου για την εύρεση ενός δίκαιου φορολογικού συστήματος, που θα ευνοεί την ανάπτυξη της επιχειρηματικότητας στη χώρα μας και την επιβίωση της μικρής και πολύ μικρής επιχειρηματικότητας».
Ο Πρόεδρος του Επιμελητηρίου Κιλκίς
Χρήστος Χατζημλάδης