espa pkm

Τετάρτη, 10 Δεκεμβρίου 2025, 6:22:52 μμ
Πέμπτη, 17 Ιουλίου 2025 10:08

Μετακίνηση με Ηλεκτρικά Πατίνια στο Κιλκίς - Υπάρχουν κανόνες;

Γράφει η Ιωάννα Παγλαρίδου.

 

Η ασφαλής μετακίνηση στους δρόμους προϋποθέτει τον αυτονόητο σεβασμό των πολιτών στους κανόνες οδικής κυκλοφορίας. Κάνοντας μια καθημερινή βόλτα στην πόλη μας, διαπιστώνει κανείς ότι πολλοί –ανήλικοι και ενήλικες– κυκλοφορούν με ηλεκτρικά πατίνια χωρίς κράνος, πάνω σε δρόμους και πεζοδρόμια, αδιαφορώντας τόσο για τη δική τους ασφάλεια όσο και για την ασφάλεια των γύρω τους.

Περνούν δίπλα από τους πεζούς με μεγάλη ταχύτητα, ελάχιστοι ακολουθούν τους κανόνες, δοκιμάζουν μονίμως την υπομονή των πεζών, των λοιπών οδηγών, αλλά κυρίως εξαντλούν την τύχη τους.

Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας, ΚΟΚ όπως τον ξέρουμε όλοι, θεσπίστηκε για να ρυθμίζει τους κανόνες της οδήγησης και να διασφαλίζει την οδική ασφάλεια . Περιλαμβάνει διατάξεις όχι μόνο για τα αυτοκίνητα και τα γνωστά μέσα μεταφοράς αλλά και για τα λεγόμενα Ελαφρά Προσωπικά Ηλεκτρικά Οχήματα, κατηγορία στην οποία ανήκουν τα  ηλεκτρικά πατίνια. Έτσι, όποιος διαθέτει ηλεκτρικό πατίνι ή άλλο όχημα που ανήκει στα ΕΠΗΟ ή σκέφτεται να αποκτήσει ένα, πρέπει να γνωρίζει ότι υποχρεούται να ακολουθεί και να τηρεί συγκεκριμένους κανόνες.

Βασικοί Κανόνες για τα Ηλεκτρικά Πατίνια

  • Η μέγιστη επιτρεπόμενη ταχύτητα είναι τα 25 χλμ./ώρα.
  • Οι χρήστες ηλεκτρικών πατινιών δεν επιτρέπεται να κινούνται σε οδούς που έχουν όριο ταχύτητας πάνω από 50 χλμ./ώρα.
  • Οι χρήστες απαγορεύεται να έχουν ακουστικά στα αφτιά τους και φυσικά να μιλάνε στο κινητό τηλέφωνο, παρά μόνο με ανοικτή ακρόαση.
  • Απαγορεύεται η μεταφορά δεύτερου ατόμου.
  • Αν η μέγιστη ταχύτητά τους είναι 6 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως πεζοί και επιτρέπεται η οδήγησή τους σε άτομα άνω των 12 ετών.
  • Αν έχουν ταχύτητα από 6 έως 25 χλμ./ώρα, θεωρούνται και κυκλοφορούν ως ποδήλατα. Επιτρέπεται η οδήγησή τους από 15 ετών και άνω.
  • Αν υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι, υποχρεούνται να κινούνται στους ποδηλατοδρόμους. Διαφορετικά, οι οδηγοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν το δεξί άκρο του οδοστρώματος.
  • Τη νύκτα είναι υποχρεωτική η χρήση ειδικού αντανακλαστικού γιλέκου.
  • Πρέπει να είναι εφοδιασμένα με κουδούνι, λευκό ή κίτρινο φως μπροστά και κόκκινο αντανακλαστικό φως πίσω.
  • Η χρήση κράνους είναι υποχρεωτική 
  • Σε χώρους που κυκλοφορούν πεζοί, οι οδηγοί των ΕΠΗΟ υποχρεούνται να κινούνται με ταχύτητα ανάλογη των πεζών και να τους παραχωρούν προτεραιότητα.
  • Όταν δημιουργείται εμπόδιο ή κίνδυνος, οι οδηγοί είναι υποχρεωμένοι να οδηγούν τα ηλεκτρικά οχήματα βαδίζοντας.

Η επιβολή του νόμου είναι απαραίτητη. Όμως το ίδιο απαραίτητη είναι και η ενημέρωση, η παιδεία και η υπεύθυνη στάση του καθενός από εμάς. Αν δεν συνειδητοποιήσουμε ότι η ασφάλεια στους δρόμους ξεκινά από τον σεβασμό προς τους κανόνες και προς τους συνανθρώπους μας καμία αλλαγή δεν θα συμβεί.

Είναι θλιβερό και ανησυχητικό να βλέπουμε καθημερινά συμπολίτες μας και ιδίως ανήλικους να κινούνται με ηλεκτρικά πατίνια χωρίς κανένα σεβασμό στους βασικούς κανόνες ασφαλείας. Σήμερα είναι ένα πατίνι· αύριο θα είναι ένα αυτοκίνητο ή μια μηχανή. Και τότε, η ίδια αδιαφορία θα έχει πολύ σοβαρότερες συνέπειες.

Όταν οι νόμοι παραμένουν γράμμα κενό, όταν οι ελεγκτικοί μηχανισμοί δεν λειτουργούν και όταν η κοινωνία δείχνει ανοχή, καμία πρόοδος δεν μπορεί να γίνει. Η ουσιαστική ενημέρωση, η υπεύθυνη στάση των γονιών, αλλά και η επιμονή στην εφαρμογή του νόμου, είναι τα μόνα μέσα για να καλλιεργηθεί μια κουλτούρα σεβασμού και ασφάλειας.

Γιατί στο τέλος, ο νόμος δεν υπάρχει μόνο για να τον επικαλούμαστε όταν συμβεί το κακό. Υπάρχει για να το προλαμβάνουμε. Αν δεν το κατανοήσουμε αυτό, τίποτα δεν πρόκειται να αλλάξει.

Το μόνο βέβαιο είναι ότι, αν οι αρμόδιοι φορείς δεν αναλάβουν δράση και αν οι πολίτες δεν ευαισθητοποιηθούν, η κατάσταση δεν θα καλυτερεύσει ως δια μαγείας. Στο κάτω-κάτω, ποιο είναι το νόημα της ύπαρξης κανόνων αν κανείς δεν ενδιαφέρεται να τους εφαρμόσει;

Η οδική ασφάλεια είναι ευθύνη όλων μας. Και ο σεβασμός τους δεν μπορεί να είναι θέμα επιλογής.