Στάθη Στασινόπουλο, έναν έμπειρο ποδηλάτη, με περισσότερα από 15 χρόνια στον χώρο της αγωνιστικής ποδηλασίας.
«Το ποδήλατο είναι τρόπος ζωής. Μέχρι το καλοκαίρι του 2014 δεν ζούσα από το ποδήλατο. Αποφάσισα όμως να αφήσω την πρωινή μου δουλειά για να αφοσιωθώ σε αυτό» διηγείται στο «Βήμα». Ολα ξεκίνησαν στα τέλη του 2010 από το υπόγειο του σπιτιού του, όταν ο σχεδιαστής του Folding Project έβαλε στο χαρτί τα πρώτα σχέδια και έναν χρόνο αργότερα κατασκεύασε το πρώτο πρωτότυπο.
Ακολούθησαν εντατικές μελέτες και δοκιμές για να οδηγήσουν μετά από περίπου τρία χρόνια στο τελικό μοντέλο. Οπως υπολογίζει ο κ. Στασινόπουλος, χρειάστηκαν περίπου 3.500 ώρες έρευνας και ανάπτυξης. Τον Αύγουστο του 2013 το Folding Project ήταν το πρώτο ελληνικό ποδήλατο που συμμετείχε στον παγκόσμιο διαγωνισμό σχεδίου IF Design Αwards στη Γερμανία, ενώ έναν μήνα αργότερα παρουσιάστηκε επίσημα στο Athens Bike Festival. Το 2014 το Folding Project ήταν finalist στα Ελληνικά Βραβεία Επιχειρηματικότητας, ενώ συμμετείχε στη μεγαλύτερη έκθεση ποδηλάτου στον κόσμο, Eurobike.
Ο σχεδιασμός έχει γίνει από τον ιδρυτή της εταιρείας, κάτι το οποίο, όπως λέει, «δεν είναι απλό και απαιτεί βαθιά γνώση των υλικών, της τέχνης, της επιστήμης καθώς και σημαντική έρευνα». «Η εμπειρία μου από τη μηχανολογία και την αγωνιστική ποδηλασία με οδήγησαν σε ένα περίεργο σχέδιο, πρωτότυπο στον χώρο μας, που έχει πολλά καινοτόμα χαρακτηριστικά και ήδη έχει προσελκύσει το ενδιαφέρον του διεθνούς κλαδικού τύπου και της βιομηχανίας του ποδηλάτου» εξηγεί ο κ. Στασινόπουλος. Και κάπως έτσι τον Σεπτέμβριο του 2014 ξεκίνησε η παραγωγή του ποδηλάτου στις εγκαταστάσεις της Viepeco στο Κορωπί. Σημειωτέον ότι στην Ευρώπη πωλούνται περίπου 20 εκατ. χειροποίητα ποδήλατα τον χρόνο.
Το FP είναι ένα αλουμινένιο αναδιπλούμενο ποδήλατο με τροχούς 26 ιντσών και είναι πλήρως λειτουργικό όπως ένα κανονικό ποδήλατο πολλών ταχυτήτων, αναφέρει ο κ. Στασινόπουλος. «Η γεωμετρία έχει όλα αυτά τα χαρακτηριστικά που το κάνουν άνετο στην πόλη, ευέλικτο στην κίνηση, διατηρώντας παράλληλα κάποια βασικά χαρακτηριστικά της αγωνιστικής ποδηλασίας που έχουν να κάνουν με τη σωστή μεταφορά της δύναμης του αναβάτη στο πετάλι. Στοχεύει συνεπώς στον ποδηλάτη που καλύπτει αποστάσεις μεγαλύτερες των 3-4 χιλιομέτρων την ημέρα αλλά ταυτόχρονα έχει ανάγκη το χαρακτηριστικό της αναδίπλωσης» σημειώνει.
Παράλληλα, η Velo Lab έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει και την ηλεκτρική έκδοση, το e-FP. Ολα τα ηλεκτρικά συστήματα υποβοήθησης βρίσκονται στο εσωτερικό του ποδηλάτου και δεν είναι εμφανή. Ζυγίζει 17,5 κιλά, έχει κινητήρα direct drive και θεωρείται το μοναδικό στον κόσμο τέτοιου βάρους, «μονόμπρατσο», αναδιπλούμενο, ηλεκτρικό ποδήλατο.
«Η χρήση ηλεκτρικά υποβοηθούμενων ποδηλάτων βρίσκει ένθερμους οπαδούς σε όλη την Ευρώπη, ιδίως από άτομα μειωμένης κινητικότητας ή μεγαλύτερης ηλικίας, καθώς τους δίνει τη δυνατότητα να καλύψουν τις ανάγκες της αστικής μετακίνησης ευκολότερα και ταχύτερα» εξηγεί ο ιδρυτής της Velo Lab.
Επίσης, η εταιρεία σχεδίασε ένα ακόμη μοντέλο: το μη αναδιπλούμενο NFP, με τροχούς αγωνιστικών ποδηλάτων δρόμου (700C), το οποίο θα παρουσιαστεί τον Μάρτιο στο Βερολίνο στη διεθνή έκθεση ποδηλάτου Berliner Fahrrad schau.
To NFP, το οποίο φτιάχνεται από αλουμίνιο και είναι χειροποίητο, συνεχίζει ο ιδρυτής της Velo Lab, χαρακτηρίζεται από το εντυπωσιακό του σχέδιο και από τη δυνατότητα εγκατάστασης δύο ειδών τροχών είτε 26 ιντσών είτε 700C. «Οι μεγαλύτεροι τροχοί προσφέρουν εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά. Είναι άκαμπτο και είναι ιδεώδες ως fitness ποδήλατο πόλης» εξηγεί.
Η Velo Lab βρίσκεται σε συνομιλίες με εταιρείες κυρίως εκτός Ελλάδας για την ανάπτυξη ενός δικτύου λιανικής. Ηδη έχει πραγματοποιήσει τις πρώτες πωλήσεις σε Αγγλία, Γερμανία και Κατάρ. Ωστόσο, όπως παραδέχεται, οι εξαγωγές είναι δύσκολες, ιδίως για ένα start-up, αν και τονίζει ότι η παρουσία σε εκθεσιακά γεγονότα του εξωτερικού είναι αποτελεσματική.
«Υπάρχει το τεράστιο εμπόδιο του οικονομικού και της εξασφάλισης χρηματοδότησης. Το Folding Project τρέχει με δικά του κεφάλαια και χρειάζεται πολύ κυνήγι» σημειώνει ο κ. Στασινόπουλος, ο οποίος υπογραμμίζει ότι ειδικά στην Ελλάδα υπάρχει έλλειμμα αντίληψης για τις αληθινές προοπτικές ενός τέτοιου επιχειρηματικού σχεδίου.
«Στις εκθέσεις, οι ξένοι δεν μπορούσαν να το πιστέψουν ότι αυτό το ποδήλατο φτιάχνεται στην Ελλάδα» τονίζει και σημειώνει ότι θα πρέπει να πιστέψουμε ότι μπορούμε να φτιάξουμε πράγματα. «Το να σχεδιάσεις ένα απλό τρίγωνο ποδήλατο δεν είναι δύσκολο. Δύσκολο είναι να επιχειρήσεις όχι μόνο να σχεδιάσεις κάτι που διαφέρει αλλά και να το κατασκευάσεις» εξηγεί και σημειώνει ότι για στο Folding Project χρειάστηκε πάρα πολύς χρόνος για τη σχεδίαση, μοντελοποίηση του πρωτοτύπου και τις δοκιμές.
To NFP, το οποίο φτιάχνεται από αλουμίνιο και είναι χειροποίητο, συνεχίζει ο ιδρυτής της Velo Lab, χαρακτηρίζεται από το εντυπωσιακό του σχέδιο και από τη δυνατότητα εγκατάστασης δύο ειδών τροχών είτε 26 ιντσών είτε 700C. «Οι μεγαλύτεροι τροχοί προσφέρουν εξαιρετική οδηγική συμπεριφορά. Είναι άκαμπτο και είναι ιδεώδες ως fitness ποδήλατο πόλης» εξηγεί.
Η Velo Lab βρίσκεται σε συνομιλίες με εταιρείες κυρίως εκτός Ελλάδας για την ανάπτυξη ενός δικτύου λιανικής. Ηδη έχει πραγματοποιήσει τις πρώτες πωλήσεις σε Αγγλία, Γερμανία και Κατάρ. Ωστόσο, όπως παραδέχεται, οι εξαγωγές είναι δύσκολες, ιδίως για ένα start-up, αν και τονίζει ότι η παρουσία σε εκθεσιακά γεγονότα του εξωτερικού είναι αποτελεσματική.
«Υπάρχει το τεράστιο εμπόδιο του οικονομικού και της εξασφάλισης χρηματοδότησης. Το Folding Project τρέχει με δικά του κεφάλαια και χρειάζεται πολύ κυνήγι» σημειώνει ο κ. Στασινόπουλος, ο οποίος υπογραμμίζει ότι ειδικά στην Ελλάδα υπάρχει έλλειμμα αντίληψης για τις αληθινές προοπτικές ενός τέτοιου επιχειρηματικού σχεδίου.
«Στις εκθέσεις, οι ξένοι δεν μπορούσαν να το πιστέψουν ότι αυτό το ποδήλατο φτιάχνεται στην Ελλάδα» τονίζει και σημειώνει ότι θα πρέπει να πιστέψουμε ότι μπορούμε να φτιάξουμε πράγματα. «Το να σχεδιάσεις ένα απλό τρίγωνο ποδήλατο δεν είναι δύσκολο. Δύσκολο είναι να επιχειρήσεις όχι μόνο να σχεδιάσεις κάτι που διαφέρει αλλά και να το κατασκευάσεις» εξηγεί και σημειώνει ότι για στο Folding Project χρειάστηκε πάρα πολύς χρόνος για τη σχεδίαση, μοντελοποίηση του πρωτοτύπου και τις δοκιμές.
Πηγή: Το Βήμα



