Τετάρτη, 16 Οκτωβρίου 2024, 5:10:13 πμ
Τρίτη, 13 Αυγούστου 2024 18:46

Η Αρχή Διαφάνειας «βλέπει» σοβαρές παρατυπίες στην προμήθεια των ψηφιακών υδρομέτρων από τη ΔΕΥΑ Κιλκίς

Σε νέα περιδίνηση εισέρχεται η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης –Αποχέτευσης Κιλκίς καθώς η Εθνική Αρχή Διαφάνειας, σε  πολυσέλιδη (55 σελίδων) έκθεσή της  διαπιστώνει σοβαρότατες παρατυπίες στην προμήθεια των 10.300 ψηφιακών υδρομέτρων έναντι 2,5 εκατ. ευρώ και όλα δείχνουν ότι η συγκεκριμένη προμήθεια θα οδηγηθεί στη Δικαιοσύνη για να αποφασίσει τελεσίδικα.

Η εφημερίδα ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ την Τρίτη 13 Αυγούστου έφερε στη δημοσιότητα το πόρισμα της Εθνικής Αρχής Διαφάνειας η οποία ασχολήθηκε με το θέμα της προμήθειας ύστερα από ανώνυμη και καταγγελία δυο δημοτικών συμβούλων.

Όπως αναφέρεται στο σχετικό δημοσίευμα η έκθεση της ΕΑΔ είναι ιδιαιτέρως επιβαρυντική για στελέχη της ΔΕΥΑ Κιλκίς τα οποία εμπλέκονται στο διαγωνισμό και έχει σταλεί ήδη στον αρμόδιο Εισαγγελέα Εφετών Αθηνών προκειμένου να διερευνηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες.

Υπενθυμίζουμε ότι επί του θέματος υπήρξε προ μηνών ενημέρωση  της ΔΕΥΑ από την Αρχή Διαφάνειας επί προβληματικών σημείων της προμήθειας. Τότε το Διοικητικό Συμβούλιο είχε συνέλθει και μεταξύ των αποφάσεων του ήταν να αναθέσει  σε εμπειρογνώμονα του Τεχνικού Επιμελητηρίου να γνωματεύσει κατά πόσο τα συγκεκριμένα υδρόμετρα ανταποκρίνονταν στις προδιαγραφές εκείνων που είχαν καταγραφεί στην προκήρυξη.

Ο εμπειρογνώμονας του ΤΕΕ, αποφάνθηκε, όπως αποκαλύψαμε κατ’ αποκλειστικότητα τότε,  ότι η όλη προμήθεια ήταν τεχνικά μεν εντός των  προδιαγραφών της προκήρυξης, οικονομικά δε συμφερότερη επιλογή καθώς στο εμπόριο είναι ακριβότερα εκείνων που προκηρύχθηκε η προμήθειά τους. 

Η Εθνική Αρχή Διαφάνειας στην έκθεσή της εξετάζει επίσης τη νομιμότητα συμμετοχής του διευθυντή τεχνικών υπηρεσιών της ΔΕΥΑΚ στην επιτροπή παραλαβής και σύμφωνα με το αποκαλυπτικό δημοσίευμα της ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ:

Από τον έλεγχο τον οποίο διενήργησε η ΕΑΔ από τον περασμένο Αύγουστο προέκυψαν, σύμφωνα με πληροφορίες, τα ακόλουθα:

1. Η Επιτροπή Παραλαβής παρέλαβε άλλου τύπου υδρόμετρα από αυτά τα οποία περιγράφονταν στη διακήρυξη και εν τέλει περιλήφθηκαν στη σύμβαση. Συγκεκριμένα, στο πόρισμα της ΕΑΔ αναφέρεται ότι η Ε.Π. «προέβη στην προμήθεια υδρομετρητών με εξωτερική (αφαιρούμενη) εναλλάξιμη διάταξη επικοινωνίας και μηχανικό καταγραφικό αντί υδρομετρητών με ενσωματωμένη (μη αφαιρούμενη) διάταξη ασύρματης επικοινωνίας και ηλεκτρονικό καταγραφικό». Επιπλέον δεν διέθεταν ηλεκτρονική οθόνη ενδείξεων τύπου LCD, όπως απαιτείτο βάσει των τεχνικών προδιαγραφών.

Κατά την παροχή εξηγήσεων η ΔΕΥΑΚ παραδέχθηκε ότι παρέλαβε άλλα υδρόμετρα από αυτά της σύμβασης ισχυριζόμενη ότι αυτά ήταν καλύτερα και ακριβότερα. Προς τούτο κατέθεσε μάλιστα και πόρισμα πραγματογνώμονα που το επιβεβαιώνει. Ωστόσο, η ΕΑΔ σημειώνει στο πόρισμά της ότι με τον τρόπο αυτόν «επήλθε ουσιώδης τροποποίηση της σύμβασης καθώς η τροποποίηση αυτή εισήγαγε όρους οι οποίοι εάν είχαν αποτελέσει μέρος της αρχικής διαδικασίας σύναψης σύμβασης, θα είχαν επιτρέψει τη συμμετοχή διαφορετικών υποψηφίων από αυτούς που επιλέχθηκαν αρχικώς ή στην αποδοχή άλλης προσφοράς από εκείνη που επελέγη αρχικώς ή θα προσέλκυαν και άλλους συμμετέχοντες στη διαδικασία σύναψης σύμβασης».

2. Η Επιτροπή Παραλαβής προέβη στις 08.05.2023 στην παραλαβή των διαφορετικών απ’ ό,τι προέβλεπε η σύμβαση, υδρομέτρων,
χωρίς την έκδοση πρωτοκόλλου οριστικής παραλαβής της προμήθειας, κατά παράβαση του άρθρου 208 του ν. 4412/2016. Παρόλα αυτά, όμως, την ίδια μέρα εκδόθηκε 1η Εντολή πληρωμής βάσει της οποίας εκδόθηκε στη συνέχεια την 1η Ιουνίου 2023 χρηματικό ένταλμα και πληρώθηκε η ανάδοχος εταιρεία συνολικά με το ποσό των 2.377.223,14€ (1.918.718,50€+ 460.492,44€ ΦΠΑ).

3. Δεν προέκυψε κώλυμα συμμετοχής του Διευθυντή Τεχνικών Υπηρεσιών Δ.Ε.Υ.Α.Κ. 
στην Ε.Π., ο δε ορισμός του ως μέλος και Προέδρου της Ε.Π. δεν προσκρούει σε καμία διάταξη νόμου.

Αναζήτηση ευθυνών

Στο πόρισμά τους οι επιθεωρητές της ΕΑΔ ζητούν το δ.σ. της ΔΕΥΑΚ να ασκήσει πειθαρχικό έλεγχο:

α. κατά τριών μελών της Επιτροπής Παραλαβής επειδή παρέλαβαν διαφορετικού τύπου υδρόμετρα από αυτά τα οποία υπήρχαν στη διακήρυξη, στην προσφορά του αναδόχου και εν τέλει, στη σύμβαση, αλλά και επειδή δεν εκδόθηκε πρωτόκολλο οριστικής παραλαβής κατά την παράδοση των υδρομέτρων.

β. κατά δύο στελεχών των Διοικητικών και Οικονομικών Υπηρεσιών του δήμου Κιλκίς επειδή εξέδωσαν χρηματικό ένταλμα πληρωμής του αναδόχου, ποσού 2.377.223,14 ευρώ παρόλο που δεν υπήρχε ως δικαιολογητικό, καθώς δεν είχε συνταχθεί, το πρωτόκολλο οριστικής ποσοτικής και ποιοτικής παραλαβής από την Ε.Π., η σύνταξη του οποίου προβλέπεται στο άρθρο 208 παρ.3 του ν. 4412/2016.