Κυριακή, 12 Μαΐου 2024, 10:19:25 μμ
Κυριακή, 28 Ιουλίου 2013 12:53

Ο Πεζόδρομος της 21ης Ιουνίου αλλάζει την όψη του Κιλκίς

21h-iouniou-kilkis-anaplash
Από τις αρχές της δεκαετίας του ’90 ταλαιπωρεί τη δημόσια ζωή της πόλης η κατασκευή – διαμόρφωση πεζόδρομου της 21ης Ιουνίου. Εν αρχή ην οι αντιδράσεις των ανθρώπων της αγοράς. Ακολούθησαν οι ενστάσεις περί της δυνατότητας των παράπλευρων οδών στην απορρόφηση της κυκλοφορίας και το θέμα «πάγωσε».
Η διοίκηση Μπαλάσκα εξαρχής έφερε το θέμα  στην επιφάνεια και ύστερα από διαβούλευση με τον κόσμο της αγοράς, παρά το γεγονός ότι διατυπώθηκαν ενστάσεις περί της πληρότητας του διαλόγου αυτού, προχώρησε το έργο.
Είναι έργο που αλλάζει και αναβαθμίζει το κέντρο της πόλης, μειώνοντας την κυκλοφορία, αυξάνοντας το πράσινο και προσθέτοντας τους ποδηλατόδρομους σε μια προσπάθεια αλλαγής της φιλοσοφίας μετακίνησης των πολιτών. Όταν οι ποδηλατόδρομοι αποτελούν αναπόσπαστο στοιχείο της ζωής των ευρωπαϊκών πόλεων από τη δεκαετία του ’70, στο Κιλκίς επιχειρούμε να τους εντάξουμε στην καθημερινή μας ζωή με καθυστέρηση τουλάχιστον 40 ετών.
«Χρειάστηκε να τετραγωνίσουμε τον κύκλο με συνεχείς μετατροπές των μελετών, ώστε να συμβιβάσουμε αυτά που εθεωρούντο ασύμβατα: Δηλαδή  να μειώσουμε την κυκλοφορία, αλλά ταυτόχρονα ο πεζόδρομος να είναι διπλής κατεύθυνσης. Να εντάξουμε ποδηλατόδρομους, αλλά αν μην μειωθεί  το πλάτος του πεζοδρομίου αφού ο πεζόδρομος κυρίως ευνοεί την κίνηση –μετακίνηση των πεζών. Και όλα αυτά με αύξηση του πρασίνου στο κέντρο της πόλης» δηλώνει ο Δήμαρχος Ευάγγελος Μπαλάσκας.
Η τεχνική υπηρεσία του δήμου συνέβαλε αποφασιστικά στην ταχύτατη επαναδιαμόρφωση – τελική διόρθωση των μελετών.  
«Ήδη αποστείλαμε στην αρμόδια αρχή (ΕΕΤΑ) τις τελικές διορθώσεις στο πνεύμα των συμφωνηθέντων . Ελπίζουμε και είμαστε αισιόδοξοι ότι ο πλήρης φάκελός μας θα αξιολογηθεί θετικά και το έργο θα ενταχθεί στο ΕΣΠΑ ώστε να δημοπρατηθεί στη συνέχεια» δήλωσε ο εντεταλμένος σύμβουλος επί των έργων στο δήμο Κιλκίς και δημοτικός σύμβουλος Δημήτρης Τσαντάκης.
Να σημειωθεί ότι το συνολικό έργο προβλέπει τη πεζοδρόμηση της 21ης Ιουνίου από φανάρι σε φανάρι και τα δυο έργα ποδηλατόδρομων, ένα στην ανατολική περιμετρική της πόλης και ένα στο υπό διαμόρφωση πεζόδρομο της 21ης Ιουνίου.
Τι ακριβώς όμως θα γίνει περιγράφεται στην τεχνική έκθεση του έργου, την οποία καταχωρίζουμε στη συνέχεια. Το τεχνικό σκαρίφημα αφορά σε τμήμα του πεζόδρομου από την πλατεία των ταξί μέχρι και πέρα από το ύψος της 25ης Μαρτίου

Ανάπλαση – αναβάθμιση της οδού 21ης Ιουνίου (από φανάρι σε φανάρι)
Το μήκος της  οδού είναι της τάξης των 330 μ. ενώ το πλάτος της από ρυμοτομική σε ρυμοτομική είναι της τάξης των 18 μ. Η μελέτη περιλαμβάνει εργασίες όπως :
     Αφαίρεση των υπαρχόντων κρασπέδων καθώς και αφαίρεση των πλακών πεζοδρομίου που υπάρχουν σήμερα. Αφαίρεση του υπάρχοντα ασφαλτοτάπητα και κατασκευή νέου πλάτους 6,20 μ. Γενικές εκσκαφές σε όλο το πλάτος της οδού για την επίτευξη των ζητούμενων υψομέτρων με βάση τις εισόδους των καταστημάτων όπου θα δημιουργείται μία κλίση προς το εσωτερικό της οδού και στα σημεία στα οποία θα τοποθετηθούν οι σχάρες απορροής των ομβρίων. Εκσκαφές με χέρια θα γίνουν κατά μήκος των δικτύων οπτικών ινών καθώς αυτά είναι τοποθετημένα σε σχετικά χαμηλό βάθος.
Γίνονται  εκσκαφές για την θεμελίωση και κατασκευή στη συνέχεια της λωρίδας πρασίνου και του ποδηλατοδρόμου οριοθετούμενων μεταξύ τριών κρασπέδων, δύο εκ πρόχυτου σκυροδέματος και ένα εκ μαρμάρου σε επαφή με τον ασφαλτοτάπητα στα σημεία που προβλέπονται σύμφωνα με τα αρχιτεκτονικά σχέδια.
Γίνονται οι τοπικές εκσκαφές για την κατασκευή καναλιών στα οποία θα τοποθετηθούν σχάρες απορροής των ομβρίων. Γίνονται οι τοπικές εκσκαφές για τις υπόγειες καλωδιώσεις του δικτύου φωτισμού και της θεμελίωσης των βάσεων των στύλων φωτισμού. Κατασκευάζεται το δίκτυο άρδευσης για το πράσινο που δημιουργείται και για τα δέντρα. Θα γίνουν όλες οι απαραίτητες  χωματουργικές  εργασίες για την κατασκευή του δικτύου φωτισμού καθώς και η τοποθέτηση των σωληνώσεων.
Γίνονται εργασίες σκυροδέτησης της επιφάνειας του πεζοδρομίου. Τοποθετείται σε όλη την επιφάνεια πλέγμα κατηγορίας Τ131 και στη συνέχεια γίνεται διάστρωση της επιφάνειας με σκυρόδεμα κατηγορίας C12/15. Το πλάτος της πεζοδρόμησης θα είναι σύμφωνα με τα κατασκευαστικά σχέδια και σχέδια λεπτομερειών σε συνέχεια θα κατασκευασθεί ο ποδηλατόδρομος πλάτους ενός μέτρου και κατόπιν η λωρίδα πρασίνου.    
Η τελική επιφάνεια δαπεδόστρωσης θα είναι από προϊόντα μαρμάρου ( γρανίτες)  ενώ θα δημιουργηθούν οι απαραίτητες οδεύσεις τυφλών από μάρμαρο 90*30 εκ. και θα κατασκευαστούν οι αναγκαίες ράμπες  σύμφωνα με τα αρχιτεκτονικά σχέδια. Θα δημιουργηθούν δύο σημεία στάσης αυτοκινήτων για τις φορτοεκφορτώσεις που απαιτούνται για τον ανεφοδιασμό των καταστημάτων σε συγκεκριμένες ώρες της ημέρας. Θα απαγορεύεται πλέον η στάση και η στάθμευση των οχημάτων κατά μήκος της οδού.
Σε θέσεις που απεικονίζονται στα σχέδια θα κατασκευαστούν σχάρες ομβρίων  οι οποίες θα παραλαμβάνουν τα νερά  της βροχής και θα συνδεθούν με το δίκτυο ομβρίων που διαπερνά την 21η Ιουνίου.
Η ανάπλαση θα εμπλουτιστεί με στοιχεία αστικού εξοπλισμού, πληροφοριακές  πινακίδες, καλαθάκια αχρήστων, σηματοδότηση ποδηλατοδρόμου, κατασκευή σιντριβανιού στο ύψος της οδού Καλούδη  κ.λ.π. Στην λωρίδα πρασίνου θα κατασκευαστεί και το δίκτυο φωτισμού.
Σκοπός του παραπάνω έργου είναι η αναβάθμιση του περιβάλλοντος μέσα από την αύξηση της έκτασης του χώρου κίνησης των πεζών και τον περιορισμό των αυτοκινήτων και της ρύπανσης  που τα συνοδεύει, σε συνδυασμό με την ανάπτυξη  ομοειδών δενδροστοιχιών  και πρασίνου σε όλο το μήκος της πεζοδρόμησης που θα δημιουργήσουν πνεύμονα πρασίνου.

Δίκτυο ποδηλατοδρόμων στην πόλη του Κιλκίς:  
Σκοπός του παραπάνω έργου είναι η ομαλή ένταξη του ποδηλάτου στην πόλη του Κιλκίς χωρίς έντονες αλλαγές στις συνήθειες των κατοίκων και με προτεραιότητα στον πεζό και στον ποδηλάτη.
Ο ποδηλατόδρομος θα υλοποιηθεί στην οδό 21ης Ιουνίου, από την διασταύρωση της με τις οδούς Αθηνών – Σόλωνος έως την διασταύρωση των οδών  Βενιζέλου - Γ. Καπέτα με 21η  Ιουνίου, και στον άξονα της ανατολικής περιμετρικής οδού, δηλαδή στα τμήματα των οδών Ν. Καζαντζάκη- Γρ. Λαμπράκη- Κ. Παλαμά - Μ. Αλεξάνδρου - Μεσημβρίας- Αμπέλων- Παπανδρέου.


Οδός 21ης Ιουνίου:
 Ο ποδηλατόδρομος στο τμήμα από  την οδό Σόλωνος έως  την οδό  Βενιζέλου - Γ. Καπέτα προτείνεται να υλοποιηθεί εκατέρωθεν της οδού, να είναι μονής κατεύθυνσης σε κάθε κατεύθυνση, πλάτους 1,0μ και κατόπιν η λωρίδα πρασίνου – ασφαλείας.
Για την ασφαλή και άνετη κίνηση των ποδηλατιστών επιλέχθηκε τελικώς ο φυσικός διαχωρισμός του ποδηλατοδρόμου από την υπόλοιπη κυκλοφορία των οχημάτων με την ανάπτυξή του στο ύψος του πεζοδρομίου με υπερυψωμένο κράσπεδο.
Συμπερασματικά, προτείνεται στην οδό 21η Ιουνίου ο ποδηλατόδρομος να κατασκευαστεί στο άκρο του υφιστάμενου πεζοδρομίου, ως διαπλάτυνση του, με υπερυψωμένο κράσπεδο και λωρίδα ασφαλείας- πρασίνου, για τους παρακάτω σημαντικούς λόγους, οι οποίοι στηρίζονται στις αντίστοιχες προδιαγραφές ως προϋποθέσεις για μία τέτοια λύση:
•    το περιορισμένο πλάτος της οδού
•    τον χαρακτήρα της οδού
•    την αισθητική αναβάθμιση και τη γενικότερη ανάπλαση του οδικού χώρου, καθώς ο ποδηλατόδρομος χωροθετείται σε κεντρική αστική περιοχή
•    την δημιουργία συνθηκών ασφάλειας των ποδηλατιστών για την μη στάθμευση οχημάτων επί του ποδηλατοδρόμου.
Η λύση της διαπλάτυνσης του πεζοδρομίου θεωρείται ως μία εκ των βέλτιστων λύσεων καθώς, δεδομένης της άσχημης οδηγικής συμπεριφοράς του Έλληνα οδηγού, καθώς προστατεύει σε σημαντικό βαθμό τον ποδηλάτη από την κυκλοφορία των οχημάτων. Ταυτόχρονα είναι μια κατασκευή μόνιμη, σε σχέση με άλλες λύσεις, ενώ είναι χρήσιμη και για την κίνηση των πεζών σε περίπτωση μικρής χρήσης του ποδηλατοδρόμου, δεδομένου ότι σε πολλές περιπτώσεις τα πεζοδρόμια είναι περιορισμένου πλάτους.
    Στα σημεία διασταύρωσης της οδού με τις κάθετες σ' αυτήν οδούς, ο ποδηλατόδρομος θα υποβιβάζεται και θα παραμένει με το ίδιο υλικό δαπέδου και επί της διάβασης του.

Ανατολικός Περιμετρικός άξονας
Ο άξονας του ανατολικού περιμετρικού ποδηλατοδρόμου θα ξεκινάει από τη συμβολή των οδών 21ης Ιουνίου και Ν. Καζαντζάκη, μέσω της οδού Λαμπράκη κοντά στο στάδιο και θα διασχίζει τις οδούς Ν. Καζαντζάκη, Γρ. Λαμπράκη, Κ. Παλαμά, Μ. Αλεξάνδρου, Μεσημβρίας, Αμπέλων, Α. Παπανδρέου καταλήγοντας στη διασταύρωση 21ης Ιουνίου & Α. Παπανδρέου.
Ο προτεινόμενος περιμετρικός ποδηλατόδρομος προτείνεται να αναπτυχθεί από τη μία πλευρά της οδού ως συνοδευτικός διάδρομος, να είναι αμφίδρομος, με μία λωρίδα ανά κατεύθυνση και να κατασκευαστεί στο ίδιο επίπεδο με το πεζοδρόμιο για λόγους μεγαλύτερης οδικής ασφάλειας. Τέλος, προτείνεται να κατασκευαστεί με έγχρωμο ασφαλτοτάπητα, ώστε να διαχωρίζεται και οπτικά από το υπόλοιπο οδικό δίκτυο, εξασφαλίζοντας με αυτόν τον τρόπο μεγαλύτερη ασφάλεια για τους μετακινούμενους αλλά και καλύτερη βατότητα.
Η πρόταση του αμφίδρομου ποδηλατοδρόμου επιλέχθηκε, αφενός λόγω της διευκόλυνσης της κίνησης των ποδηλατιστών στις διασταυρώσεις, αφετέρου για να μην καταργηθεί η στάθμευση συνολικά.
Κατά τη διαδικασία των αυτοψιών κατεγράφησαν αρκετές πολυκατοικίες με πυλωτές, για τη στάθμευση των οχημάτων, με εξωτερικές εισόδους (καγκελόπορτες) σε αρκετά σημεία ανά οικοδομή.
  Ως τελική λύση επιλέχτηκε η λύση της διαπλάτυνσης του πεζοδρομίου, όπου ο υποβιβασμός των πεζοδρομίων για την άνετη πρόσβαση των οχημάτων στις πυλωτές θα γίνεται εξωτερικά του ποδηλατοδρόμου, όπως γίνεται και σήμερα.
Σε όλο το μήκος του, ο περιμετρικός ποδηλατόδρομος θα είναι αμφίδρομος, πλάτους 2,75μ (2,00μ συν 0,75μ λωρίδα ασφαλείας), θα κατασκευαστεί ως διαπλάτυνση του πεζοδρομίου, στη δεξιά πλευρά της οδού (με κατεύθυνση από τα νότια προς τα βόρεια).
Στα σημεία των διασταυρώσεων, ο ποδηλατόδρομος θα συνεχίζεται με οριοθετημένη ειδική διάβαση ποδηλάτων με ίδιο υλικό δαπέδου και ράμπες υποβιβασμού εκατέρωθεν.
Σε γενικές γραμμές το πλάτος των περισσότερων οδών (π.χ. Μ. Αλεξάνδρου, Λυκούργου, Αμπέλων, Παπανδρέου) είναι ικανοποιητικό, γεγονός που επιτρέπει εκτός του ποδηλατοδρόμου, να  υπάρχει παράλληλη στάθμευση.