Πέμπτη, 22 Μαΐου 2025, 7:51:30 μμ
Τρίτη, 29 Απριλίου 2025 12:04

Μετά από 19 χρόνια και πολλά εκατομμύρια η νέα σιδηροδρομική γραμμή Πολυκάστρου - Ειδομένης δεν δόθηκε στην κυκλοφορία!

Του Κώστα Τερζενίδη.

Η ιστορία του ΟΣΕ και των σιδηροδρομικών γραμμών, είναι η ιστορία της χώρας. «Αυτή είναι η Ελλάδα», όπως θάλεγε κι ένας πρωθυπουργός. Η Ελλάδα του «Ωχ αδελφέ», της προχειρότητας, της αναβλητικότητας, του μηδενικού σχεδιασμού κι ελέγχου, με έργα εκατομμυρίων να καταλήγουν ανενεργά ή ημιτελή.

 

DJI 0518A2

Ένα τέτοιο τυπικό παράδειγμα είναι η δημιουργία ενός νέου και ασφαλούς σιδηροδρομικού δικτύου από τη Θεσσαλονίκη μέχρι την Ειδομένη και συνεπώς τη σιδηροδρομική διασύνδεση της χώρας με την Ευρώπη. Συνοπτικά το έργο αφορά την ηλεκτροδότηση της γραμμής -περίπου 70χλμ- την εγκατάσταση συστήματος σηματοδότησης, την κατασκευή νέας γραμμής από το Πολύκαστρο μέχρι την Ειδομένη με νέα μεγάλη γέφυρα στον Αξιό ποταμό και τον σιδηρόδρομο εκτός της πόλης Πολυκάστρου.

DJI 0503A3

x42o6e6w2

Το έργο αυτό, της νέας και ασφαλούς γραμμής, ξεκίνησε το 2006, δηλαδή πριν από 19 χρόνια, και μέχρι σήμερα αγνοείται η τύχη του! Κι επειδή πολλά ακούγονται τις ημέρες αυτές από τον ίδιο τον Πρωθυπουργό στο Υπουργικό Συμβούλιο και τον νέο αναπληρωτή υπουργό Μεταφορών Κωνσταντίνο Κυρανάκη, για έναν νέο ΟΣΕ, για έναν νέο σιδηρόδρομο στη χώρα, καλά θα κάνει ο κ. Κυρανάκης να βρεθεί στο Πολύκαστρο και να αναζητήσει το πως αξιοποιήθηκαν τα δεκάδες εκατομμύρια του ελληνικού λαού για το τόσο σημαντικό αυτό σιδηροδρομικό δίκτυο κα γιατί παραμένει «άφαντο» μετά από σχεδόν μια 20ετία!

DSC09584A3

Καλά είναι τα μεγάλα λόγια, αλλά η πραγματικότητα είναι τραγικά αποκαλυπτική: Σιδηροδρομικοί σταθμοί κλειστοί και λεηλατημένοι, σιδηροδρομική γραμμή ασυντήρητη και επικίνδυνη, με τα τρένα να εκτροχιάζονται έξω από το Πολύκαστρο και δίπλα στον Αξιό ποταμό, σιδηροδρομικές γέφυρες σκουριασμένες και… ξεχασμένες. Και παραδίπλα μια νέα σιδηροδρομική γραμμή μήκους 20χλμ που εδώ και 19 χρόνια δεν λέει να τελειώσει. Κοντά ένα χιλιόμετρο το χρόνο και δεν είμαστε σε θέση να το ολοκληρώσουμε!

ΟΣΕ ΝΕΟ ΤΟΥΝΕΛ 13A2

Κι έτσι, 26 μήνες μετά το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών αποδεικνύεται πως είναι η κορυφή ενός παγόβουνου. Και δυστυχώς δεν είναι λευκό το παγόβουνο, αλλά η χρωματική παλέτα του περιλαμβάνει όλα τα χρώματα των κομμάτων που κυβέρνησαν αυτόν τον τόπο και η ουσία του συμπυκνώνεται στα πρωθυπουργικά λόγια: «Αυτή είναι η Ελλάδα»!

ΟΣΕ ΝΕΟ ΤΟΥΝΕΛ 1A2

Κι όταν μιλάνε για εκσυγχρονισμό και αλλαγές στον ΟΣΕ με συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα ας παρακολουθήσουν την πορεία του έργου Θεσσαλονίκη – Ειδομένη: Ξεκίνησε το 2006, «πάγωσε» το 2010, «ξεπάγωσε» το 2015 με στόχο να λειτουργήσει το 2018. Φθάσαμε στο 2025 και οι επιβατικές αμαξοστοιχίες προς Ευρώπη έχουν σταματήσει από το 2015 και οι εμπορικές συνεχίζουν να κινούνται μέσα από το Πολύκαστρο και εκτροχιάζονται δίπλα στον Αξιό ποταμό!

Στην Ελλάδα εφαρμόζεται το σύστημα, «πονάει κεφάλι, κόβει κεφάλι». Όταν ξέσπασε η προσφυγική κρίση, με τους χιλιάδες πρόσφυγες να περνούν καθημερινά από την Ειδομένη και πολλούς να κρύβονται πάνω στις αμαξοστοιχίες που κινούνταν προς Σκόπια και Ευρώπη, η ελληνική κυβέρνηση αποφάσισε τότε να σταματήσει τα δρομολόγια προς Ευρώπη. Από τότε, δέκα χρόνια μετά, οι επιβατικές αμαξοστοιχίες δεν ξανακινήθηκαν προς Ευρώπη. Μόνη σύνδεση παραμένει αυτή των εμπορευματικών τρένων, που ξαναβρέθηκαν στις ράγες μόλις ισορρόπησε η κατάσταση με τους πρόσφυγες.

ΟΣΕ ΝΕΑ ΓΕΦΥΡΑ ΠΟΛΥΚΑΣΤΡΟ 12

Η υπάρχουσα και λειτουργούσα γραμμή διασχίζει την πόλη του Πολυκάστρου, κόβοντάς την στα δύο, με τον δήμαρχο Παιονίας, Κώστα Σιωνίδη, να δηλώνει στις ΕΙΔΗΣΕΙΣ την αγανάκτησή του για τους κινδύνους με τους οποίους ζουν καθημερινά οι κάτοικοι, με αφύλακτες διαβάσεις (τις προηγούμενες ημέρες δεν λειτουργούσαν οι προστατευτικές μπάρες), τις μεγάλες ταχύτητες με τις οποίες κινούνται τα τρένα εντός του οικισμού, και με την υψηλή τάση της ηλεκτροδοτούμενης γραμμής να έχει σκοτώσει ένα 15χρονο παιδί στον παλιό κι εγκαταλελειμμένο σταθμό μέσα στο Πολύκαστρο.

Για πολλά χρόνια η υπάρχουσα γραμμή δεν συντηρούνταν, με την προοπτική της λειτουργίας της νέας γραμμής από Πολύκαστρο μέχρι Ειδομένη. Μετά το δυστύχημα των Τεμπών και αφού διαπίστωσαν πως η νέα γραμμή μάλλον θα αργήσει να τεθεί σε λειτουργία, ξαναείδαν την παλιά γραμμή, αλλά τελικά τον εκτροχιασμό έξω από το Πολύκαστρο δεν τον απέφυγαν. Ο δήμαρχος ζητάει η γραμμή αυτή να παραμείνει ενεργή και συντηρημένη, με προοπτική να λειτουργήσει στο μέλλον για τουριστικούς λόγους, αφού πρόκειται για μια μοναδική διαδρομή, καταπράσινη και παράλληλα με τον Αξιό ποταμό.

Είναι χαρακτηριστικό πως η νέα και εντυπωσιακή γέφυρα στον Αξιό ποταμό, έξω από το Μικρόδασος, μήκους 720 μέτρων και με κολώνες 50-60 μέτρων, για την οποία είναι περήφανος ο ΟΣΕ, έχει παραδοθεί το 2012, δηλαδή πριν από 13 χρόνια και περιμένει την ολοκλήρωση του έργου, για να νιώσει τη παρθενική διέλευση τρένου.

Ένα «μεγάλο» πρόβλημα με τη νέα γραμμή προέκυψε όταν διαπιστώθηκαν ρωγμές και καθιζήσεις στη σήραγγα μήκους περίπου 280 μέτρων, που κατασκευάστηκε ανατολικά του οικισμού Πευκοδάσους, όταν καυτή σκεπάστηκε με χώμα για περιβαλλοντικούς λόγους και για να υπάρχει μικρή λωρίδα επικοινωνίας για την πανίδα της περιοχής ανατολικά και δυτικά της σιδηροδρομικής γραμμής. Απομακρύνθηκαν τα χώματα που σκέπαζαν τη σήραγγα και σύμφωνα με πληροφορίες μας αποκαταστάθηκαν οι κακοτεχνίες και στις 30 Ιουνίου παραδίδεται το έργο.

Πριν από το τούνελ η κλίση της γραμμής είναι 2%, όταν ο ΟΣΕ ήθελε 1,2%. Αυτό σημαίνει πως θα πρέπει είτε να χρησιμοποιηθεί και δεύτερη μηχανή, είτε το φορτίο να είναι μειωμένη, όπως και οι ταχύτητες σε αυτό το σημείο.

Σύμφωνα με πληροφορίες του eidisis.gr το έργο σηματοδότησης της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκης – Ειδομένης αναμένεται να ολοκληρωθεί στο τέλος του καλοκαιριού και αμέσως μετά θα αρχίσουν οι δοκιμές για την λειτουργία του. Αν όλα πάνε καλά με τις δοκιμές, τότε η νέα γραμμή θα είναι λειτουργική από τον Φεβρουάριο του 2026, κλείνοντας μια 20ετία από το ξεκίνημα των έργων!

Πολυμέσα