espa pkm

Δευτέρα, 8 Δεκεμβρίου 2025, 11:01:45 πμ
Τετάρτη, 05 Νοεμβρίου 2025 13:44

Τι σημαίνουν τα γράμματα πάνω στο στηθαίο της γέφυρας στο δρόμο Ν. Καβάλας – Σιταριάς;

Γράφει ο Νίκος Σιάνας.

 

Τα παραπάνω κεφαλαία γράμματα και η χρονολογία «1950» στο τσιμεντένιο στηθαίο της μικρής γέφυρας στο κεντρικό αντιπλημμυρικό κανάλι – (στο δρόμο Ν. Καβάλας – Σιταριάς) χωρίς αμφιβολία έχουν σχέση με τον φορέα και το έτος κατασκευής της.

Κάθε φορά που τα αντικρύζω αναρωτιέμαι το τι μπορεί να κρύβεται πίσω από αυτά τα επτά γράμματα και θέλοντας να βρω απάντηση στο ερώτημα και την περιέργειά μου, έκανα μια μικρή έρευνα.

Δεν κατάφερα να βρω αυτό που έψαχνα, παρά μόνο πολλές χρήσιμες πληροφορίες για το όχι και τόσο μακρινό 1950 και σχετικές με τις υποδομές της πατρίδας μας, οι οποίες κατά την διάρκεια του Β’ Παγκ. Πολέμου και του εμφυλίου σπαραγμού είχαν υποστεί τεράστιες ζημίες.

Ελάτε τώρα να «ταξιδέψουμε» μαζί πίσω στο χρόνο, πιστεύω πως αξίζει τον κόπο.

Το τότε Υπουργείο Δημοσίων έργων (Υ.Δ.Ε.) είχε ως κύριες αρμοδιότητες την κατασκευή και συντήρηση των εθνικών οδών, γεφυρών, δρόμων, λιμανιών, δημοσίων κτιρίων κ.α.

Το έτος 1950 είναι μέσα στην αρχική φάση της μεταπολεμικής ανοικοδόμησης. Εποχής όπου το Υ.Δ.Ε. έπρεπε να ανταποκριθεί σε επείγουσες ανάγκες υποδομών.

Το υπουργείο δεν ήταν απλώς «κτίρια και δρόμοι» αλλά είχε ένα ρόλο στρατηγικό στο να θέσει τις βάσεις για τις υποδομές της χώρας.

Τα έργα που έπρεπε να κατασκευαστούν – μεγάλα και μικρά – θα αποτελούσαν μέσο ανάπτυξης για την πατρίδα μας, όμως είχε περιορισμένους πόρους, οικονομικούς, τεχνικούς και τα έργα συχνά έπρεπε να γίνουν γρήγορα, για να καλύψουν τις επείγουσες ανάγκες ανοικοδόμησης.

Ένα τέτοιο έργο, μικρό μεν, αλλά επείγουσας ανάγκης για τους κατοίκους των οικισμών Ν. Καβάλας, Χρυσόκαμπου, Σιταριάς, πρέπει να ήταν και η κατασκευή της γέφυρας στο κεντρικό αντιπλημμυρικό κανάλι στις πρώην λίμνες Αρτζάν – Αματόβου.

Το μαρτυρούν άλλωστε τα ενχάρακτα κεφαλαία γράμματα και η χρονολογία 1950 στο στηθαίο της εβδομηνταπεντάχρονης γέφυρας.

Το τι σημαίνουν τα γράμματα Υ. Σ.Σ.Υ.Ε.Μ., δυστυχώς δεν μπόρεσα να μάθω παρά μόνο πως πιθανόν να πρόκειται για συντομογραφία εσωτερικών εγγράφων του Υπουργείου Δημοσίων Έργων.

 

Υ.Γ. 1:  Όπως προαναφέραμε, στην καθημαγμένη από τον Β’ Παγκ. Πόλεμο και τον εμφύλιο, το συγκοινωνιακό δίκτυο (και όχι μόνο) της χώρας, ήταν κατεστραμμένο και έπρεπε να αποκατασταθεί γρήγορα, κάτω μάλιστα από ένα ασταθές πολιτικό σκηνικό. Οι αλλεπάλληλες εκλογικές αναμετρήσεις ήταν σύνηθες φαινόμενο την εποχή εκείνη.

Εν πάση περιπτώσει έτσι είχαν εν ολίγοις τα πράγματα σε σχέση με την αποκατάσταση των κατεστραμμένων δημοσίων υποδομών και την αποκατάστασή τους.

Αυτά τα λίγα θέλησα φίλοι αναγνώστες να σας μεταφέρω, ορμώμενος από τα επτά ενχάρακτα γράμματα στο στηθαίο της μικρής γέφυρας που κατασκευάστηκε το 1950 προκειμένου να διευκολυνθεί η μετακίνηση των κατοίκων των γύρω χωριών.

Υ.Γ. 2: Δεν γνωρίζω με ποιες διαδικασίες εκτελούνταν τα δημόσια έργα εκείνα τα δύσκολα για την πατρίδα μας χρόνια, όμως όλοι μας λίγο πολύ γνωρίζουμε το πως γίνονται στις μέρες μας. Ειδικά εμείς οι Κιλκισιώτες που εδώ και χρόνια περιμένουμε να τελειώσει το κομμάτι του δρόμοου Νέας Σάντας-Ασσήρου.

Υ.Γ. 3: Η γέφυρα ανατινάχτηκε το 1948 από τους αντάρτες.