Απόψεις
Στη Θράκη την πατρίδα του ∆ιόνυσου, του Ορφέα, του Μουσαίου, του Λίνου, των εννέα Μουσών, των Καµβειρίων και Ελευσίνιων µυστηρίων ήταν λογικό και επόµενο ν' αναπτυχθεί, περισσότερο από άλλες περιοχές πλούσια λαογραφία ήθη και έθιµα και λαϊκά δρώµενα που έλκουν την καταγωγή τους από τα βάθη των αιώνων.
Η Θρακική καταγωγή του ∆ιόνυσου σήµερα δεν αµφισβητείται από κανένα και ότι η Θράκη υπήρξε το κέντρο της ∆ιονυσιακής λατρείας. Ο ∆ιόνυσος είναι Θεός της γονιµικής γης, προστάτης της γεωργίας, των αµπελιών και του κρασιού. Ο Ορφέας και ο αδελφός του Αίνος πρώτου το αέναον ων και την αθανασία της ψυχής. Ο Ορφέας µε το γιο του Μουσαίο εισήγαγαν την πίστη στον ένα Θεό, στα µυστήρια και τη µουσική.
Θεόδωρος Παυλίδης: Σχέσεις ιστορίας με την άλλη μεριά
Συντάκτης: Παυλίδης Θεόδωρος
Όταν οι Οσμανοί είδαν ότι ο πόλεμος (Α΄Παγκόσμιος Πόλεμος) είχε χαθεί γι αυτούς, στις 4.10.1918 ζήτησαν συνθηκολόγηση.
Πράγματι, ανοιχτά του λιμανιού του Μούδρου (της νήσου Λήμνου) πάνω στο πλοίο «Αγαμέμνων», στις 30 Οκτωβρίου 1918, υπεγράφη η ομώνυμη συνθήκη ανακωχής.
Οι Σύμμαχοι εκπροσωπήθηκαν από τον Άγγλο Ναύαρχο Άρθουρ Κάλθορπ (Arthur Kalthorpe) και η Οσμανική Κυβέρνηση από τον Υπουργό Ναυτιλίας Χουσεΐν Ραούφ (Hüsseyin Rauf).
Την παραμονή του Αγ. Δημητρίου γινόταν η Τζαμάλα. Η τζαμάλα είναι αραβική λέξη και σημαίνει καμήλα. Είναι η πρώτη γιορτή της χειμερινής περιόδου κι την μέρα αυτή συνήθηζαν να δοκιμάζουν και τα κρασιά. Παράλληλα αποτελούσε σταθμό για την έναρξη των αγριτικών ασχολιών, ιδιαίτερα της σποράς των σιτηρών. Γι αυτό και τον Αϊ Δημήτρη τον αποκαλούν Αιδημητρίτη, Σπαρτό, Παχνιστή,Χρυσάνθεμο και σποριά.
Σε πολλές περιοχές της Θράκης έκαναν τις Τζαμάλες (καμήλες). Στην Τσαντώ, για παράδειγμα, δύο χωρικοί μεταφιέζοντας σε καμήλες, τυλιγμένοι σε οανιά και σε προβιές. Άλλοι σύντροφοί τους δορώντας παράξενα ρούχα και στεφανωμένοι με κλήματα, γύριζαν τα σπίτια κι’ εύχονταν την καλοχρονιά.
Θεόδωρος Παυλίδης: Σχέσεις ιστορίας με την άλλη μεριά
Συντάκτης: Παυλίδης Θεόδωρος
Στις 28 Ιουνίου 2012 με πρόσκληση του Αντινομάρχη Σαμψούντος, μίλησα στο αιρετό Νομαρχιακό Συμβούλιο Σαμψούντος.
Μου ζητήθηκε στην αρχή να αυτοσυστηθώ και να επιβεβαιώσω στη συνέχεια τη σκοπιμότητα των πολλαπλών ταξιδιών μου στην περιοχή, δεδομένου ότι γνώριζαν τον μακροχρόνιο και σταθερό μου αγώνα για τη θεμελίωση και διεύρυνση των σχέσεων ειρήνης, φιλίας και συνεργασίας μεταξύ των Λαών μας.
Κώστας Πινέλης : "Βρεξούδια, Χελιδονίσματα, Συντιάκα, Μιτζιά."
Συντάκτης: Πινέλης Κώστας
Τα Βρεξούδια:
Πρόκειται για μια περίεργη γιορτή που γινόταν στις 7 Γενάρη, του Αϊ Γιαννιού, όταν είχε αγιαστεί το νερό και είχαν πάψει οι φουρτούνες στη Μαύρη Θάλασσα. Τότε οι Αγχιαλίτες νιόγαμπροι εκείνου του χρόνου, συνοδευόμενοι από άρρενες συγγενείς και φίλους πήγαιναν στο ακρογιάλι και έπεφταν στη θάλασσα. Ύστερα από το λουτρό επέστρεφαν στο σπίτι και διασκέδαζαν.
Θεόδωρος Παυλίδης : Σχέσεις ιστορίας με την άλλη μεριά
Συντάκτης: Παυλίδης Θεόδωρος
Γ. ΕΝΤΟΝΟ
ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝ
ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ
ΓΙΑ ΤΟΥΣ
ΑΝΤΑΛΛΑΞΙΜΟΥ ΠΡΟΣΦΥΓΕΣ
Πριν την 30.1.1923 η χώρα μας δέχτηκε χιλιάδες Έλληνες πρόσφυγες από διάφορα μέρη των Βαλκανίων και της Μ. Ασίας. Η Τουρκία, με την κατάρρευση της Οσμανικής Αυτοκρατορίας, πριν την παραπάνω ημερομηνία, δέχτηκε ακόμη περισσότερους μουσουλμάνους στο έδαφος της από τα Βαλκάνια, την Κριμαία και τον Σοβιετικό Καύκασο.
Κώστς Τερζενίδης : "Θ’ αναβαθμίσουν αυτούς που... απαξίωσαν!"
Συντάκτης: Τερζενίδης Κώστας
Ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Γ. Μαυραγάνης συναντήθηκε προχθές με μέλη της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Εργαζομένων στις ΔΟΥ και διαβεβαίωσε πως με τη φορολογική μεταρρύθμιση ο ρόλος τους θα αναβαθμιστεί…
Θεόδωρος Παυλίδης : "Σχέσειςιστορίας με την άλλη μεριά"
Συντάκτης: Παυλίδης Θεόδωρος
Β’ ΟΙ ΝΕΚΡΟΙ
ΤΟΥ ΥAZILAR
(ΓΙΑΖΙΛΑΡ)
Στις 22 Μαρτίου 2008 δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Haber της Σαμψούντας
Κώστας Πινέλης :"Κούκερος, Χούχουτος, Πιτεράδες, Σειμένηδες"
Συντάκτης: Πινέλης Κώστας
Ο Κούκερος είναι άλλη ονομασία του Καλόγερου ή Κιοπέκ Μπέη, στο Εφκάριον ή Αφκαριού της Αν. Ρωμυλίας.
Κώστας Πινέλης : O Καλόγερος της Βυζώς (Βιζύης), ο Κιοπέκ Μπέης,
Συντάκτης: Πινέλης Κώστας
Όπως για τον Καλόγερο του Κωστί έχουμε θαυμαστές περιγραφές-μελέτες όπως του καθηγητή της Μεγάλης του Γένους Σχολής Αν. Χουρμουζιάδη το 1872, έτσι και για τον Καλόγερο της Βύζας έχουμε την γνωστή πραγματεία, «Οι Καλόγεροι και η λατρεία του Διονύσου εν Θράκη»